رعایت آداب اسلامی لازمه موفقیت یک مجموعه‌ آموزشی است
کد خبر: 3605439
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۰
مدیر جامعه الزهراء(س) تاکید کرد:

رعایت آداب اسلامی لازمه موفقیت یک مجموعه‌ آموزشی است

گروه حوزه‌های علمیه: مدیر جامعه الزهراء(س) تاکید کرد: مجموعه‌ای که قرار است در آموزش و تربیت باشد یک بخش از وظایف این مجموعه، تادیب نفس و رعایت آداب است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمود مدنی، مدیر جامعه الزهراء(س) امروز دهم خرداد در ادامه جلسات سیره فاطمی در الزهراء(س) گفت: ما موظف به عمل در حوزه اعمال فردی، اجتماعی و سازمانی هستیم زیرا به تعبیر امام علی(ع) داشتن آرزوی بهشت بدون عمل نیک سراب است.
وی ادامه داد: امام علی(ع) در توصیه دیگری فرمودند  هر کسی که خودش را امام قرار داد لازم است اول خودش را تعلیم و تادیب کند و بعد دیگران را و دیگران را هم باید با عمل خویش دعوت به خیر و نیکی کند.
مدنی اظهار کرد: تادیب نفس هم دریافت اخلاق حسنه و هم حسن خلق است لذا مجموعه‌ای که قرار است در آموزش و تربیت باشد یک بخش از وظایف این مجموعه تادیب نفس و رعایت آداب است.
مدیر جامعه الزهراء(س) با بیان اینکه ادب به معنای رعایت ارزش‌ها و فضیلت‌ها و هنجارها در ارتباط با دیگران است که امروز در دنیای غرب نیز که باور به قیامت ندارند به عنوان یک علم در قالب ارتباطات تعریف می‌شود تصریح کرد: همه ما نیازمند این تادیب هستیم و باید ادب شویم به همین دلیل در روایتی از پیامبر ذکر شده است که سنگین‌ترین وزنه در اعمال شما رعایت ادب در برخورد با دیگران است.
استاد حوزه علمیه بیان کرد:  امام علی فرمود خدا پیامبر را ادب کرد و پیامبر هم مرا ادب کرد و من هم ادب‌کننده مومنان هستم و ادب را برای انسان‌‌هایی که بزرگ و کریم هستند به ارث می‌گذارم؛ چه سری در این مسئله است که با اینکه پدر امام علی زنده است ولی حضرت باید در محضر پیامبر بزرگ شود.
 وی با اشاره به نمونه‌هایی از برخورد مودبانه در سیره معصومان(ع) افزود: پیامبر(ص) با همسرش عایشه نشسته بود و چند یهودی وارد شد؛ اولین یهودی به جای اینکه سلام کند کلمه سلام را طوری گفت که معنای مرگ می داد و دو نفر بعدی نیز همین نحو سخن گفتند ولی پیامبر برآشفته نشد تا اینکه عایشه با ناراحتی با یهودیان برخورد کرد و لعنت به آنان داد ولی پیامبر(ص) دخالت کرد و فرمود چرا فحش؛ من در جواب آنان علیک گفتم یعنی اگر ناسزا دادند به خودشان برگردد همچنین یک یهودی روزانه بر روی پیامبر آشغال می ریخت ولی یک روز این کار را نکرد؛ پیامبر فرمودند امروز چرا این یهودی هدیه برای ما نیاورد و گفتند مریض است و پیامبر به عیادت او رفت و همین برخورد سبب مسلمان شدن او شد.
مدنی با بیان اینکه از چنین پدری، فاطمه تربیت شده است عنوان کرد: ام سلمه می‌گوید من آمدم فاطمه را تربیت کنم اما جای استاد و شاگرد عوض شد زیرا او به همه آداب و مسایل از من داناتر بود.
وی افزود: یکی از نمونه‌های آن نقلی از امام حسن(ع) است که فرمود: من شبی تا صبح بیدار بودم و دیدم مادرم برای همه دعا کرد ولی برای ما یک دعا هم نکرد و بعد که به مادرم گفتم چرا برای ما دعا نکردید فرمود الجار ثم الدار؛ آن هم دعا برای همسایگانی که دعوت فاطمه را اجابت نکردند و وقتی در خانه آنان برای حمایت از علی و بیان غدیر  رفت پاسخ منفی دادند و وقتی فاطمه در بستر بود تا روز مرگ به عیادت ایشان نیامدند ولی فاطمه برای همین افراد دعا می‌کرد.
captcha