ضعف نهادهای قرآنی قابل پیگیری نیست
کد خبر: 3606492
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱
حجت‌الاسلام حشمتی در غرفه ایکنا؛

ضعف نهادهای قرآنی قابل پیگیری نیست

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در غرفه ایکنا گفت: سازوکاری برای پیگیری کم‌کاری نهادها و سازمان‌ها در زمینه فعالیت‌ها قرآنی وجود ندارد و این مسئله باعث عدم ضابطه‌مندی فعالیت‌های قرآنی در کشور شده است.

‌به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه برگزاری دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد ضمن حضور در غرفه ایکنا به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد و درباره پیگیری کم‌کاری نهادها در انجام وظایف و فعالیت‌های قرآنی خود از جمله کار نامنظم شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی استان‌ها، گفت: باید بر اساس آیین‌نامه به برگزاری جلسات و پیگیری موضوعات قرآنی رسیدگی شود و اگر کم‌کاری در این زمینه وجود داشته باشد ما فقط عامل آن را معرفی می‌کنیم.
ضعف نهادهای قرآنی قابل پیگیری نیست
وی افزود: سازوکار برگزاری شورای توسعه فعالیت های قرآنی هر استان در زیر مجموعه شورای فرهنگ عمومی آن استان تعریف شده است و لذا باید بر اساس آیین‌نامه به برگزاری جلسات و پیگیری موضوعات قرآنی رسیدگی شود، اگر کم‌کاری در این زمینه وجود داشته باشد ما فقط آن را معرفی می‌کنیم و فرآیندی برای پیگیری کم‌کاری‌ها در این زمینه وجود ندارد و به همین دلیل همکاری‌ها در مباحث قرآنی ضابطه‌مند نیست.
سال گذشته فقط 15 میلیارد بودجه قرآنی جذب شد
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا در رابطه با ضابطه‌مند شدن بودجه‌ها و فعالیت‌های شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور گفت: از 200 میلیارد تومان بودجه سال گذشته فقط حدود 15 میلیارد آن جذب شد و این اعتبار وقتی به استان‌ها می‌رسد بسیار اندک می‌شود و این مسئله نهادهای قرآنی را با مشکل روبه‌رو می‌کند.
وی ادامه داد: شورای توسعه فرهنگ قرآنی به شرط آنکه بتواند سازوکار مناسبی برای فعالیت‌های قرآنی در نظر بگیرد در جذب بودجه نیز موفق‌تر خواهد بود، زیرا میزان تخصیص اعتبارات هر سال به میزان عملکرد شورا در سال گذشته بستگی دارد، هرچه این عملکرد بهتر باشد وضع بودجه در شرایط مناسب‌تری پیگیری خواهد شد.
ضعف نهادهای قرآنی قابل پیگیری نیست
حجت‌الاسلام حشمتی اضافه کرد: البته اعضا و وزارتخانه‌های عضو در شورای توسعه فرهنگ قرآنی باید در بهبود شرایط کمک بیشتری به این شورا داشته باشند.
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز کرد: در بعضی استان‌ها به علت اختلافاتی که در مدیریت فضا و گردهمایی اعضای شورای قرآنی آن استان وجود دارد، باعث می‌شود تا جلسات شورای قرآنی در استان به خوبی برگزار نشود ولی در برخی استان‌ها نظیر فارس، همدان و بوشهر استانداران به‌خوبی با حوزه قرآنی در تعامل و همکاری هستند.
تیرماه؛ ادغام اتحادیه‌های قرآنی با ابلاغ اساسنامه مشترک
حجت‌الاسلام حشمتی در رابطه با آخرین اقدامات صورت گرفته جهت ادغام دو اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی نیز گفت: بعد از ماه رمضان ادغام اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی انجام می‌شود و در حال حاضر تعدادی از استان‌های کشور این ادغام را عملیاتی کردند و بقیه استان‌ها نیز پس از ماه مبارک رمضان و در تیرماه با ابلاغ اساسنامه مشترکی که تدوین شده است موظف به اجرایی کردن مراحل ادغام اتحادیه‌ها خواهند بود، ما در آیین‌نامه‌ها حتی روش‌ها و مراحل ادغام را نیز تعریف کرده‌ایم.
وی ادامه داد: مجوز فعالیت مؤسسات قرآنی پس از این از سوی دو نهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی صورت می‌گیرد و یک نهاد مردمی که یک اتحادیه واحد است، هدایت و برنامه‌ریزی برای مؤسسات و نهادهای قرآنی را مدنظر خواهد داشت تا جامعه قرآنی مثل سایر اقشار از طریق اتحادیه، مسائل و موضوعات قرآنی خود را پیگیری کنند و ما در این زمینه نظارت داریم.
حجت‌الاسلام حشمتی در مورد ارزیابی خود از نمایشگاه قرآن و عترت مشهد نیز گفت: از نظر محل برگزاری نمایشگاه امسال در یک موقعیت مناسب و در دسترس مردم واقع شده و در جوار بارگاه امام رضا(ع) قرار گرفته است، علاوه بر آن برگزاری این دوره از نمایشگاه نسبت به دوره‌های گذشته کیفی‌تر به نظر می‌رسد.
معرفی مطلوب وجه قرآنی مشهد با عملکرد مناسب نمایشگاه قرآن
وی وجه برتر و ظرفیت مناسب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در زمینه قرآن را مورد تقدیر قرار داد و گفت: اگر در برگزاری نمایشگاه قرآن بتوانیم موفق عمل کنیم، این وجه برتر شهر مشهد را که هم در کتابت، هم در قرائت و هم در تفسیر و هنرهای قرآنی حائز عنوان و سرآمد است، می‌توانیم به جهان معرفی کنیم.
حجت‌الاسلام حشمتی با اشاره به ظرفیت بالای آستان قدس رضوی در زمینه فعالیت‌ها و هنرهای قرآنی ادامه داد: یکی از محورهای بزرگ در پیشبرد مباحث قرآنی کشور آستان قدس رضوی با داشتن موزه، گنجینه‌ها و هنرمندان قوی است و این امر اهداف ما و آستان قدس رضوی در زمینه فعالیت‌های قرآنی را بیشتر به هم نزدیک می‌کند، ما می‌توانیم از این ظرفیت و تعامل استفاده کنیم و این موضوع را به فال نیک می‌گیریم.
captcha