اسناد راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی همچنان در تکاپوی احیا
کد خبر: 3606645
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱
در گفت‌وگو با سعید بهمنی مطرح شد؛

اسناد راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی همچنان در تکاپوی احیا

گروه سیاسی: زمان اجرای برنامه پنجم توسعه به پایان رسیده اما به نظر می‌رسد هنوز کمیته‌های سه‌گانه شورای توسعه فرهنگ قرانی در تکاپوی آماده‌سازی اسناد راهبردی توسعه فعالیت‌های قرآنی هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، یکی از مهم‌ترین قوانین مربوط به فعالیت‌های قرآنی طی سال‌های اخیر مربوط به برنامه پنجم توسعه بود؛ جایی که شورای توسعه فرهنگ قرآنی، معاونت معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و نهایتاً هیئت دولت مکلف به ارائه اسناد راهبردی فعالیت‌های قرآنی در سه حوزه تبلیغ و ترویج، آموزش عمومی و پژوهش بودند.
بر اساس بند 4 برنامه پنجم توسعه، در اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاونت موظف است حداکثر تا پایان سال دوم برنامه، اسناد راهبردی توسعه حوزه‌های آموزش عمومی، تبلیغ و ترویج، پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور را بر اساس پیشنهاد شورای توسعه فرهنگ قرآنی تهیه و برای تصویب به هیئت وزیران تقدیم کند.
هر چند تفاسیر در مورد «سال دوم برنامه» متفاوت بود اما با این حال، پنج‌ساله برنامه پنجم یکی پس از دیگری سپری شد و خبری از اسناد راهبردی نبود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و علوم و تحقیقات که متولی تهیه و ارائه اسناد راهبردی در کمیته‌های سه‌گانه بودند، هر از چندگاهی خبر از آماده شدن سند اولیه و قریب‌الوقوع بودن بررسی آن در صحن شورای توسعه فرهنگ قرآنی می‌دادند.
اما بهانه‌های مختلفی بر سر راه این اسناد به وجود می‌آمد تا نهایتاً زمان اجرای برنامه پنجم به پایان رسید و حتی تمدید اجرای این برنامه به دلیل آماده نبودن برنامه ششم هم نتوانست وقت اضافه طلایی برای اسناد راهبردی فعالیت‌های قرآنی باشد.
برنامه ششم توسعه تصویب شد و به نظر می‌رسید دستورالعمل‌های برنامه سابق از جمله بند چهار آن به فراموشی سپرده می‌شود اما اخیراً در گفت‌وگویی که ایکنا با یکی از اعضای شورای توسعه فرهنگ قرآنی داشته، بارقه‌هایی از امید در رابطه با بررسی و تصویب اسناد سه‌گانه هویدا شد.
به نظر می‌رسد هر چند برنامه پنجم توسعه به پایان رسیده، اما اسناد مذکور همچنان در تکاپو برای نهایی شدن هستند.

حجت الاسلام والمسلمین سعید بهمنی، عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: قرار بود اسناد راهبردی سه کمیته تبلیغ و ترویج، آموزش عمومی و پژوهش طی برنامه پنجم توسعه آماده شود که با تأخیر روبرو شد؛ البته برخی از آنها تا کلیات آنها آماده بود و تا صحن شورا نیز پیش رفت اما به تصویب نرسید.
وی افزود: اولین برنامه‌ای که آماده شده بود، مربوط به آموزش عمومی بود که از سوی وزارت آموزش و پرورش تهیه شد اما به دلیل اینکه معاون وزیر تغییر کرد، این تقاضا مطرح بود که سند برگردد و مجدداً رسیدگی شود و دوباره این فرایند طی شود.
بهمنی همچنین گفت: سند راهبردی کمیته تبلیغ و ترویج نیز آماده است؛ سند کمیته پژوهش و آموزش عالی نیز که بنده سرپرست تدوین آن را بر عهده داشتم آماده شده و یک بار به صحن شورا نیز رفته و تقریبا آماده است و امیدوارم به‌زودی نهایی و عملیاتی شود.
عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی در مورد عدم مشخص بودن زمان مشخص برای بررسی و تصویب اسناد راهبردی گفت: جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی هر دو ماه یک بار برگزار می‌شود و عمدتاً به لحاظ تراکم برنامه‌ها و کارهای وزرا به حد نصاب نمی‌رسد و جلسه به زمان دیگری موکول می‌شود.
ذکر این نکته لازم است که اسناد سه‌گانه راهبرد توسعه فعالیت‌های قرآنی، پس از بررسی در کمیته‌های مربوطه، در صحن علنی شورای توسعه فرهنگ قرآنی به تصویب رسیده و به هیئت دولت ارائه می‌شود؛ بنابراین باید گفت با فرض اینکه اسناد راهبردی بتوانند از مرحله شورای توسعه عبور کنند، تازه در گام اول قرار خواهند گرفت!
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
شعبانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۳/۱۶ - ۱۰:۳۹
0
1
با سلام
۱- توجه رسانه به موضوع پسندیده است.
۲- اصل تدوین سند راهبردی خوب است.
۳- تأخیر در تدوین سند ناپسند است.
۴- با توجه به تأخیر به نظر می رسد دیگر نیازی به تصویب در هیئت دولت نیست.
۵- با توجه به شرایط جاری و تجربه گذشته امید به تصویب اسناد در آینده نزدیک کم است.
با این حال مردم و رسانه ها مطالبه گر باشند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳۹۶/۰۳/۱۷ - ۱۰:۲۰
اگر در دولت تصویب نشه که تبدیل به سند تشریفاتی میشه. هر چند بعد از تصویب دولت هم تبدیل به سند تشریفاتی خواهد شد! وقتی تدوین و تصویب اسناد این همه طول کشیده، عمل کردن به اون قطعا بیشتر از اینها زمان خواهد برد!
captcha