نمایشگاه بیست و پنجم قرآن در آئینه آمار
کد خبر: 3606734
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳

نمایشگاه بیست و پنجم قرآن در آئینه آمار

گروه فعالیت‌های قرآنی: با گذشت 10 روز از برپایی بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بر آن شدیم طی گزارشی آماری نشان دهیم که این نمایشگاه در فضایی بیش از 40 هزار مترمربع چگونه برپا شده است.

نمایشگاه قرآن
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، بیست و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، فعالیتش را از هشتم خردادماه با حضور مسئولان کشوری، مدیران و پیشکسوتان قرآنی کشور از جمله رضا صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی‌اکبر صالحی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ریاست نمایشگاه، اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و احمد مسجد جامعی، مؤسس نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عضو شورای شهر تهران در مصلای امام خمینی(ره) آغاز کرد.
نمایشگاه قرآن با هدف توسعه و ترویج فرهنگی قرآن و عترت و شناساندن فعالیت‌های قرآن و عترت در کشور به منظور اولویت دادن به فهم آموزه‌های قرآنی و اثربخشی قرآن و سیره اهل‌بیت(ع) در زندگی فردی و اجتماعی و ترویج سبک زندگی اسلامی برپا شده است.
برپایی نمایشگاه در فضایی بیش از 40 هزار مترمربع
این نمایشگاه در فضایی بیش از 40 هزار مترمربع به صورت مسقف برپا شد که در این فضا بیش از 15 بخش در دو قالب نمایشگاهی و فروشگاهی فعالیت می‌کنند. در بخش نمایشگاهی شاهد قسمت‌های فروش، کودک و نوجوان، بانوان، حوزوی و ویژه نمایشگاه و در بخش فروشگاهی نیز شاهد فعالیت رسانه‌های دیجیتال، ناشران، محصولات فرهنگی و عفاف و حجاب هستیم.
در فضای اطلاع‌رسانی نمایشگاه قرآن از راهنماها و از من بپرس‌هایی استفاده شده است که میزان تسلط آنها حکایت از این دارد که گویا این‌ها آموزش لازم را دیده‌اند و تمام اطلاعات نمایشگاه را در اختیار دارند. همچنین در این نمایشگاه همکاری و هماهنگی با بیش از 70 نهاد، سازمان، وزارتخانه‌، شهرداری، شورای اسلامی شهر تهران، راهنمایی و رانندگی، نیروی انتظامی، نهاد شهری و ... .
براساس گفته‌ها در امر برپایی نمایشگاه نیز از 15 پیمانکار و مجری خصوصی استفاده شده است و زیرساخت‌های تأسیساتی مخابرات به طول تقریبی 20 هزار متر برای اختصاص 600 دستگاه کارتخوان برای نصب در غرفه‌ها، ایجاد پایگاه و شبکه مستقل مخابراتی با امکان بیش از 120 خط تلفن، ایجاد زیرساخت تأسیساتی مخابرات ویژه نمایشگاه قرآن به طور تقریبی 22 هزار متر و ایجاد شبکه جهت تأسیسات برق ویژه نمایشگاه به طور تقریبی 20 هزار متر جهت برق‌رسانی و تأمین برق تمامی سالن‌ها، واحدهای رفاهی، ستادی، انتظامی و امدادی برای برپایی بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن بکار گرفته شده است.
سیدمهدی جعفری، مدیر کمیته روابط عمومی بیست و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در این زمینه طی گفت‌وگو با ایکنا گفت: در این نمایشگاه از تابلوهای اطلاع‌رسانی استفاده کرده‌ایم که بیش از پنج هزار مترمربع از تابلوهای اطلاع‌رسانی و ترویجی در مصلی کار کرده‌ایم.
نمایشگاه قرآن
حضور بیش از 200 ناشر و ارائه 18 هزار عنوان کتاب قرآنی
وی ادامه داد: بیش از 200 ناشر 18 هزار عنوان کتاب قرآنی را در نمایشگاه عرضه کرده‌اند و طبق آیین‌نامه و ضوابطی که هست هر ناشر باید 30 عنوان کتاب طی سال اخیر برای حضور داشته باشد و 15 عنوان باید چاپ اولی باشد.
مدیر کمیته روابط عمومی اظهار کرد: در این بخش شاهد حضور 17 ناشر از کشورهای سوره، لبنان و ترکیه و عرضه 3 هزار و 728 عنوان کتاب هستیم.
جعفری با اشاره به بخش‌های نمایشگاه بیست و پنجم، عنوان کرد: در بخش عفاف و حجاب نمایشگاه شاهد فعالیت بیش از 180 غرفه هستیم که در این بخش طرح تعویض چادر مشکی مستعمل با نو با پرداخت هزینه‌ای اندک، ارتقای کیفیت چادر نمازها انجام می‌گیرد و همچنین بخشی را به عنوان سرای حجاب «من حجاب را دوست دارم» طراحی شده است.
وی با اشاره به کمیته بانوان مستقر در نمایشگاه بین‌المللی قرآن، اظهار کرد: این کمیته دارای 5 بخش چون گنجینه نور عرضه بیش از 21 هزار عنوان کتاب، بخش یاسین، قلب قرآن که فعالیتش مرتبط با عرضه پایان‌نامه‌ها و کتاب‌ها، آثار هنری و تابلوهای هنرمندان که بیش از 30 اثر در موضوع سوره مبارکه یاسین است، بخش دیگر بانوی ایرانی، هنر قرآنی است که در آن نیز فعالیت هنری بانوان ارزیابی می‌شود و بخش دیگر بانوی آفتاب است که با محوریت شناخت فضایل حضرت فاطمه زهرا(س) است بیش از 180 عنوان کتاب را دارد و بخش دیگر آن قرآن و نابینایان است که در بخش بانوان طراحی شده است.
جعفری با اشاره به کمیته حوزوی که حدود 10 سال است در نمایشگاه حضور دارد، اضافه کرد: ارائه آخرین دستاوردها حوزه علمیه، آثار هنری و کتابت قرآن کریم، معرفی استعداد بالفعل حوزوی و شناخت نقاط قوت حوزه در امور قرآنی و خدمات مشاوره در این بخش انجام می‌گیرد.
نمایشگاه بیست و پنجم قرآن در آیینه آمار
حضور بیش از 57 شرکت‌کننده داخلی در بخش محصولات فرهنگی
وی با اشاره به محصولات فرهنگی که یکی از بخش‌های نمایشگاه بیست و پنجم است که شاهد حضور بیش از 57 شرکت‌کننده داخلی از تهران و 8 استان کشور هستیم، تصریح کرد: امسال بالغ بر 2 هزار محصول قرآنی در این بخش در حوزه‌های تابلو فرش، شیشه و آیینه، معرق، منبت و تابلو سنگ‌ها و ... به بازدیدکنندگان ارائه می‌شود.
مدیر کمیته روابط عمومی نمایشگاه قرآن اظهار کرد: همچنین بیش از 20 سازمان و نهاد دولتی امسال فعالیتشان را در بخشی با این عنوان دارند که از جمله می‌توان به وزارت علوم، وزارت ورزش، آموزش و پرورش و ... اشاره کرد.
جعفری نیز با اشاره به بخش هنری نمایشگاه قرآن، بیان کرد: نمایشگاه، آثار صنایع دستی، آثار موزه‌ای، آثار منتخب جشنواره آیات، کارگاه‌های علمی در قالب ورکشاب‌ها و نمایش‌ فیلم‌های کوتاه و تئاتر خیابانی از قسمت‌های در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به بخش کودک و نوجوان نیز اظهار کرد: طراحی کارگاه‌های هنری، مسابقات و بازی‌های مهیج ویژه کودکان و نوجوانان از جمله ویژه‌برنامه‌های در نظر گرفته برای این بخش است.
مدیر کمیته روابط عمومی نمایشگاه قرآن با اشاره به حضور رسانه‌ها، اضافه کرد: امسال با توجه به استقبالی که از سوی رسانه‌ها انجام شده است، شاهد میزبانی حضور بیش از 300 نماینده رسانه‌ها را در طول ایام برگزاری نمایشگاه هستیم که اینها چه در حوزه مکتوب و الکترونیک، صدا و سیما، رسانه‌های ماهواره‌ای و اینترنتی است.
وی ادامه داد: امسال نسبت به سال گذشته در خصوص برنامه‌های زنده‌ای که از نمایشگاه در صدا و سیما پخش می‌شود، شاهد رشد دو برابری و یا بیشتر بوده‌ایم.
نمایشگاه بیست و پنجم قرآن در آیینه آمار
پوشش نمایشگاه قرآن با حضور حداقل پنج رادیو
جعفری با اشاره به توجه ویژه‌ای که به رادیوها در نمایشگاه قرآن شده است، بیان کرد: سال گذشته تعداد رادیوهایی که از سوی صدا و سیما در نمایشگاه قرآن حضور پیدا کرده بودند محدود بوده است، اما امسال شاهد حضور حداقل 5 رادیو در نمایشگاه قرآن هستیم.
وی اظهار کرد: رادیو تهران و قرآن به صورت گسترده حداقل بین روزی یک تا سه ساعت برنامه زنده از نمایشگاه قرآن دارند، همچنین رادیوهایی چون فرهنگ و ... نیز به صورت تولیدی در سطح نمایشگاه قرآن فعالیت می‌کنند که گزارش‌هایشان را در طول ایام برپایی نمایشگاه قرآن ارائه می‌دهند.
جعفری با اشاره به فعالیت کمیته مؤسسات و نهادهای غیر دولتی قرآن در دو بخش بیان کرد: بخش مؤسسات قرآنی با حضور 40 مؤسسه تخصصی در حوزه‌های حفظ، قرائت، فهم، تدبر، ترجمه و تفسیر و هنر و همچنین بخش نهادهای غیردولتی با حضور بیش از 25 نهاد در این بخش است.
یادآور می‌شود، بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از هشتم خردادماه با شعار «قرآن؛ اخلاق،زندگی» در مصلای امام خمینی(ره) افتتاح شد که تا ۲۶ خردادماه پذیرای بازدید عموم علاقه‌مندان است.
captcha