لحظاتی با زیباترین بخش نمایشگاه قرآن
کد خبر: 3606910
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۲

لحظاتی با زیباترین بخش نمایشگاه قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: بخش ویژه نمایشگاه قرآن، تنها بخش سرپوشیده آن است، این بخش با الگوبرداری از مضجع شریف نبی اکرم(ص) طراحی متفاوتی از غرفه‌‌آرایی در نمایشگاه را ارائه داده و بازدیدکنندگان از نمایشگاه قرآن به ویژه آنهایی که یک‌بار چشمانشان به این مضجع شریف روشن شده است به سمت خود می‌کشاند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، در بیست و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم ظاهر غرفه‌ها نسبت به ادوار گذشته شکیل‌تر شده و با نمایشگاه منظمی‌تری از نظر غرفه‌آرایی و شاخص‌های ظاهری دیگر نسبت به ادوار گذشته، مواجه هستیم.
در بین غرفه‌های شکیل نمایشگاه قرآن، یکی از زیباترین‌ها که در واقع یک غرفه 200 متری است و زیبایی خاصی به ورودی مصلای تهران داده است، بخش ویژه است. بخشی که نه‌تنها محتوای ویژه‌ای نسبت به سایر بخش‌ها ارائه داده است، بلکه در طراحی نیز ویژه‌تر از هر بخش دیگری است.

لحظاتی با زیباترین بخش نمایشگاه قرآن
بعد از ورود به مصلای تهران، بازدیدکننده، بلافاصله با کوچه‌های جماران که در نمایشگاه شبیه‌سازی شده است، مواجه می‌شود، جماران، زیبا طراحی شده و حال و هوای این نقطه از تهران را فرارو می‌آورد و نگاه اول هر بازدیدکننده‌ای را جلب خود می‌کند، اما این باعث نشده تا طراحی منحصر بفرد بخش ویژه که بلافاصله بعد از بخش جماران قرار دارد به چشم نیاید.
بخش ویژه نمایشگاه قرآن، تنها بخش یا غرفه سرپوشیده آن است، این بخش با الگوبرداری از مضجع شریف نبی اکرم(ص) طراحی جالب و متفاوتی از غرفه‌آرایی در نمایشگاه قرآن را ارائه داده و بازدیدکنندگان از نمایشگاه قرآن، خصوصاً آنها که یک بار چشمانشان به این مضجع شریف روشن شده است به سمت خود می‌کشاند.
در زیبایی این بخش از نمایشگاه قرآن، همین بس که بسیاری از بازدیدکنندگان با عبور از کنار آن بلافاصله عکس یادگاری یک نفره یا خانوادگی با آن می‌گیرند تا به این ترتیب در حافظه مصنوعی گوشی‌های تلفن همراه خود، حداقل یک عکس یادگاری با مضجع شریف پیامبر(ص) اگرچه نه مضجع واقعی آن حضرت داشته باشند.
بخش ویژه نمایشگاه قرآن که یکی از محتوایی‌ترین بخش‌های نمایشگاه است، حدود 200 متر مساحت دارد و در آن قرار است اخلاق نیکوی پیامبر اکرم(ص) به مخاطبان یادآوری شود، اخلاقی که بر اساس روایات مطرح شده به حالت کلیپ‌هایی سه یا چهار دقیقه‌ای تولید شده و مخاطب با قرار گرفتن در جایگاهی خاص و قرار دادن هدفون در گوش خود، یک داستان سه یا چهار دقیقه‌ای از اخلاق حسنه پیامبر اکرم(ص) را ببیند.

لحظاتی با زیباترین بخش نمایشگاه قرآن
مخاطب با ورود به این بخش باید مقداری حوصله به خرج دهد و حداقل چهار دقیقه زمان برای این کار اختصاص دهد تا یکی از داستان‌ها را تماشا کند.
مهم‌ترین وظیفه‌ای که برای این بخش تعریف شده است، تحقق شعار نمایشگاه قرآن – قرآن، اخلاق، زندگی – است. برای همین است که طراحان این بخش بر روی داستان‌های از اخلاق حسنه پیامبر اکرم(ص) - که بسیار آن را گمشده جامعه می‌دانند – تمرکز کرده‌اند. در این بخش با توجه به پرده‌های نمایشگر و نیمکت‌هایی که برای تماشای کلیپ‌ها در نظر گرفته شده است که در هر پنج دقیقه حدود 50 نفر می‌توانند، کلیپ‌ها را مشاهده کنند.
مهدی هاشمی، معاون این بخش در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در مورد بخش ویژه و کارکردهای آن می‌گوید: این بخش با محوریت شعار نمایشگاه قرآن که «قرآن، اخلاق، زندگی» است، آماده شده و تلاش شده تا فعالیت‌ها با این محور باشد. در این بخش، سعی شده در یک قالب هنری سیره پیامبر(ص) و اخلاق ایشان به صورت داستان‌های کوتاه با تصاویر گرافیکی و صوت در معرض بازدیدکنندگان قرار داده شود.
هاشمی در ادامه به طراحی جالب این بخش نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: در طراحی این بخش سعی شده است تا شباهت به مضجع شریف پیامبر(ص) مدنظر قرار گیرد. در داخل این بخش که به صورت سرپوشیده است، جایگاهی برای نمایش 14 کلیپ طراحی شده که هر کدام از این کلیپ‌ها حدود سه تا چهار دقیقه زمان دارند. این کلیپ‌ها دارای داستان بوده و داستان‌های آن توسط نویسندگانی نگارش یافته و چندین بار نیز ویرایش شده است. همچنین طرح‌های گرافیکی مخصوص با همان داستان و محتوا آماده شده است و در قالب نمایشی زیبا و جذاب تهیه شده است که هم برای گروه سنی کودک و نوجوان و هم برای گروه بزرگسال قابل استفاده است.
معاون بخش ویژه نمایشگاه قرآن با بیان اینکه امیدواریم دوستانی که برای بازدید از این بخش مراجعه می‌کنند هم از محتوای داستان‌ها که راجع به سیره پیامبر(ص) است، استفاده کنند و هم از تصاویر گرافیکی آن لذت ببرند، می‌گوید: کلاً مبنای این بخش آیه «وَإِنَّكَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِيمٍ...» است و سعی شده است بخش کوچکی از سیره پیامبر(ص) در قالب داستان عرضه شود و به نمایش درآید.
هاشمی در ادامه در پاسخ به این سوال که کسی که وارد این بخش شود بعد از خروج چه چیزی فراخواهد گرفت؟ می‌افزاید: بسیاری از کلید‌واژه‌های اخلاقی که شاید بیشتر در کتب و رسانه‌ها دیده و خوانده‌ایم، اینجا در قالب داستان و به صورت هنری ارائه شده است. کلید‌واژه‌هایی اخلاقی که به شکل عملی در سیره پیامبر(ص) وجود داشته و مخاطب در این بخش بسیار راحت و ملموس می‌تواند آن چیزهایی که محسوس بوده است، لمس کند.

لحظاتی با زیباترین بخش نمایشگاه قرآن
وی همچنین با تأکید بر اینکه همه ما باید از نحوه اخلاق عملی پیامبر(ص) درس بگیریم و به عنوان یک الگو و سبک زندگی از آن استفاده کنیم، بیان می‌دارد: در این بخش و با استفاده از ابزار هنر نحوه برخورد پیامبر(ص) در جامعه آن زمان و با اصحاب خود و مردم پیرامون خود قابل مشاهده است.
معاون بخش ویژه نمایشگاه قرآن همچنین در مورد بازخوردی که از بازدیدکنندگان این بخش دریافت کرده‌اند، می‌گوید: در این چند روز تعداد زیادی از مخاطبانی که مراجعه کرده‌اند و کلیپ‌ها را نگاه می‌کردند، اولین درخواست‌شان این بود که آیا این کلیپ‌ها را می‌توانند دریافت کنند یا خیر. این نشان از آن داشت که این کلیپ‌‌ها جذاب بوده و توانسته است مخاطبان را درگیر خود کند. یکی از مراجعه‌کنندگان که بسیار جذب شده بود و علاقه داشت، بسیار اصرار داشت که همان لحظه کلیپ‌ها را در قالب لوح فشرده دریافت کند تا به فرزندانش نشان دهد.
وی بیان می دارد: مراجعه‌کنندگان پیگیر هستند که کلیپ‌های این بخش را دریافت کنند، ما نیز خودمان دنبال این موضوع هستیم که اگر از نظر مالی وسعت ایجاد شود بتوانیم این کلیپ‌ها را در قابل لوح فشرده رونمایی و به صورت رایگان در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهیم. در حال حاضر در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم این کار را انجام دهیم.
هاشمی همچنین در مورد مشخصات ظاهری این بخش نیز می گوید: این بخش تقریباً 200 متر مربع مساحت دارد، نمای بیرونی غرفه، براساس مضجع شریف پیامبر اکرم(ص) در مدینه منوره طراحی شده است و تداعی‌گر آن فضاست، آیاتی که در سر در بخش و  کتیبه‌های بالای آن نقش گرفته است نیز بر همان اساس طراحی شده است. کسانی که به مدینه منوره مشرف شده‌اند، یادآوری خوبی برای آنها شده است و خود آنها در بازدید از بخش به این موضوع اذعان داشته‌اند. دکور این بخش، دکور جدیدی در نمایشگاه است و در سال‌‌های اخیر کمتر چنین دکوری به چشم دیده شده است. تنها بخش سرپوشیده نمایشگاه قرآن است و به این خاطر سرپوشیده است که به علت پخش فیلم باید فضا تاریک می‌شد.
لحظاتی با زیباترین بخش نمایشگاه قرآن

بر اساس گزارش ایکنا، با چرخی کوتاه در اطراف بخش ویژه نمایشگاه قرآن، می‌توان علاقه‌مندان به آن را به دو گروه تقسیم کرد، گروه اول گروهی هستند که با دیدن دکور زیبای آن برای ورود به داخل بخش ترغیب می‌شوند تا حداقل پنج دقیقه از زمان خود را به شناخت سیره عملی پیامبر(ص) اختصاص دهند. گروه دیگر نیز به همان زیبایی ظاهری بخش اکتفا کرده و بهره خودشان از شناخت پیامبر(ص) را به گرفتن یک عکس یادگاری با آن مضجع شریف محدود می‌کنند و راه راهروهای تودرتوی نمایشگاه قرآن را در پیش می‌گیرند تا فضای مناسب دیگری برای گرفتن چند عکس یادگاری پیدا کنند.
captcha