لزوم رفع سوء تفاهم ها و تعامل فکری تأثیرگذار با دیگر مسلمانان در حج
کد خبر: 3607476
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲
ایکنا ضرورت حضور ایرانیان در مراسم حج را بررسی کرد؛

لزوم رفع سوء تفاهم ها و تعامل فکری تأثیرگذار با دیگر مسلمانان در حج

گروه اجتماعی: خبرگزاری ایکنای خراسان جنوبی در نشستی ضرورت حضور ایرانیان در مراسم حج را بررسی کرد و از کارشناسان از اهمیت فرصت حج برای رفع تبلیغات علیه ایران گفتند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی، بعد از اینکه توسط مسئولین سازمان حج و زبارت اعلام شد که با توجه رایزنی‌های انجام شده زائران ایرانی می توانند امسال در مراسم حج شرکت کنند، سؤال های زیادی در اذهان مطرح شد و شبهات زیادی نیز به ویژه در فضای مجازی نشر یافت.

بسیاری این سوال را مطرح کردند که آیا پس از واقعه منا رفتن به مراسم حج به مصلحت است و آیا شرکت نکردن در این مراسم به نوعی دولت سعودی را با یک فشار اقتصادی مواجه نمی‌کند و همچنین اگر قرار است امسال در مراسم حج شرکت کنیم چه بایدها و نبایدهایی را حاجیان ایرانی باید مراعات کنند.

خبرگزاری ایکنای خراسان‌جنوبی در نشستی که در غرفه ایکنا در نمایشگاه بین‌المللی قرآن برگزار شد، موضوع ضرورت حضور حاجیان ایرانی در مراسم حج را بررسی و برخی از شبهات در این زمینه را بیان نمود.

تصور غلط برخی از سودآوری حج ایرانی‌ها برای عربستان

ابوالفضل نوفرستی مدیرکل حج و زیارت خراسان‌جنوبی در این نشست گفت: ممکن است برخی‌ها این موضوع را مطرح کنند که اگر ایرانی‌ها با مراسم حج نروند دولت عربستان  از یک منبع درآمدی و سودآوری محروم می‌شود.

وی اظهار کرد: این سخن زمانی درست است که شما با کشوری رو به رو باشید که برای جذب توریست و ارزی آوری مسافران دیگر کشورها  تلاش می‌کند اما در مورد عربستان این مسئله صدق نمی‌کند چرا که اگر 100 هزار یا 80 هزار زائر ایرانی هر ساله به حج می‌روند این سفر برایشان مهیا نشود عربستان به راحتی سهمیه را به دیگر کشورها می‌دهد.

مدیر کل حج و زیارت بیان کرد: نکته ای که در این زمینه می توان رعایت کرد و توصیه رهبر معظم انقلاب نیز هست، پرهیز از خریدهای  غیر ضروری است، به راستی چه سوغاتی بهتر از آب زمزم که در ایام حج به دنبال خرید سوغات و.. می رویم.

نوفرستی  با اشاره به اینکه کمپین عدم خرید در مراسم حج ادامه داد:امسال 1700 نفر از خراسان جنوبی برای حج ثبت نام و اعلام آمادگی کرده‌اند که نسبت به سال 94 دو برابر شده است که نشان می‌دهد برخی از شبهه افکنی‌ها در میان مردم بی تأثیر بوده است.

حج فرصتی برای بی‌اثر شدن تبلیغات علیه ایران

وی با اشاره به برخی از تبلیغات‌های سوء علیه ایران و شیعه گفت: وقتی رسانه‌های بیدارگر ما در کشورهای دیگر مسدود می‌شود، وقتی رایزهای فرهنگی ایران امکان فعالیت نمی‌یابد چه جایی را برای بی‌اثر شدن این تبلیغات بهتر از تریبون حج می‌توان یافت.

از رفع سوء تفاهم ها تا تعامل فکری تأثیرگذار با دیگر مسلمانان

مدیر کل حج و زیارت خراسان‌جنوبی اظهار کرد: شعار امسال حج، معنویت، اقتدار ملی و همبستگی اسلامی است و همیشه نیز تأکید بر اصول اخلاقی و پرهیز از شعارهایی است  که اختلاف در صفوف مسلمین به وجود می‌آورد.

نوفرستی بیان کرد: البته با توجه به اختلافات سیاسی بین دو کشور ایران و عربستان و پاره‌ای مسائل ممکن است اتباع دو کشور مباحثی را مطرح کنند اما مهم این است که جهت گیری نظام جمهوری اسلامی از بدو انقلاب وحدت بین مسلمانان بوده است.

تأکید مراجع تقلید بر حضور ایرانیان در حج سال جاری

 وی با اشاره به اینکه در شبکه‌های مجازی فضا سازی‌های کذبی در زمینه حج به وجود آمده است، ادامه داد: امسال همه آیات عظام  بر راه اندازی حج تأکید داشتند و از تلاش‌های صورت گرفته در این زمینه تشکر کردند.

مدیر کل حج و زیارت یادآور شد: نکته قابل تأمل این است در توافق‌نامه با عربستان بر تأمین امنیت، آسایش عزت و .. حاجیان تأکید شده است و همچنین ضمانت کرده نیازهای زائران ایرانی را برآورده کند.

علی زنگویی عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند که برخی سال‌ها به عنوان مبلغ بعثه در مراسم حج شرکت کرده است، در این زمینه گفت: هدف اصلی مراسم حج ارتباط مسلمانان با یکدیگر است که نشان می‌دهد اسلام یک دین فردی نیست.

در شرایط تحریم رسانه‌ای، نباید فرصت حج را برای بیان دیدگاه‌مان از دست بدهیم

وی اظهار کرد: اما علاوه بر این اهداف باید به یک نکته توجه کرد و آن این است که ما در یک تحریم رسانه‌ای به سر می بریم، در حالی که در جبهه مقابل ما صدها کانال علیه ما بمباران تبلیغاتی حتی در بین مسلمانان راه انداخته‌اند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند بیان کرد: من در ایام حج بعد از نماز بارها با کنار دستی خود صحبت کردم و واقعا دریافتم که چگونه مسلمانان بسیاری از کشورها به علت بسیاری از این تبلیغات دیدگاه منفی نسبت به ایران پیدا کرده‌اند.

وقتی استدلال تبلیغات رسانه‌ای را محو می‌کند

از رفع سوء تفاهم ها تا تعامل فکری تأثیرگذار با دیگر مسلمانان

وی اظهار کرد: به عنوان مثال در نیمه شبی دیدم زائری از یکی از کشورهای اسلامی برای نابودی ایران و .. دعا می‌کرد و حتی بعد به من نیز توصیه کرد که این کار را انجام دهم!! وقتی از او چرایی این کارش پرسیدم متوجه شدم به شدت تحت تأثیر تبلیغات رسانه‌ای است.

زنگویی بیان کرد: اما من برایش توضیح دادم که ایران اولین کشوری بود که بعد از انقلاب سفارت اسرائیل را بست و از ابتدای انقلاب  یکی از علل مهم فشارهای قدرت های جهانی علیه ایران به حمایت ما ازگروه‌های مقاومت اسلامی برمی‌گردد.

وی ادامه داد: از آنجایی که در ذهنش شبهه بود برایش توضیح دادم که هدف از مقابله با بشار اسد و علت حمایت ایران او این است که نظام سلطه تمایل دارد با حذف بشار اسد به جبهه مقاومت در منطقه آسیب بزند.

این فعال در حوزه تبلیغ افزود: این فرد موقع خداحافظی مرا در آغوش گرفت و با اظهار محبت گفت من این مسائل را در رابطه با ایران نمی‌دانستم و اکنون نظرم نسبت به ایران عوض شده است.

حج فرصتی برای همدلی و رفع سوء تفاهم‌ها/ ضرورت پرهیز از سخنان وحدت شکنانه

زنگویی گفت: برای همین می‌گوییم حج فرصتی برای همدلی‌ها و رفع سوء تفاهم‌ها است و حدأقل می‌توانیم نظرات و عقاید خود را در این شرایط تحریم رسانه‌ای بیان کنیم و بیان بداریم مسائلی چون نماز نخواندن ایرانی‌ها و اینکه شیعه ها قران دیگری دارند دروغ محض است.

وی بیان کرد: همین شیخ زکزاکی معروف در مراسم حج با ایرانی ها آشنا شد و بعد به کشورمان آمد و چند سالی در حوزه علیمه تحصیل کرد و در نهایت به کشور نیجریه رفت و در آنجا به تبلیغ مشغول شد.

از رفع سوء تفاهم ها تا تعامل فکری تأثیرگذار با دیگر مسلمانان

عضو هیت علمی دانشگاه بیرجند یادآور شد: البته در ایام حج باید از بیان مطالبی که بی احترامی به عقاید برادران و خواهران اهل سنت می‌شود خودداری کرد، منتها باید بدانیم نقد آل سعود ارتباطی با مذهب اهل سنت ندارد و بررسی تاریخی نشان می‌دهد این خاندان بیشتر از شیعیان به اهل سنت آسیب رسانده‌اند.

 حجت‌الاسلام مجتبی اوحدی، رئیس دفتر بعثه مقام معظم رهبری در خراسان‌جنوبی نیز در این نشست گفت: آیا سودی که از سفر حج ما نصیب عربستان می‌شود، بیشتر از سودی است که گردشگران ایرانی به کشورهایی چون امارات و دوبی و...وارد می‌کنند؟

 وی اظهار کرد: از طرف دیگر اگر ما به حج نرویم آیا عربستان سهمیه ما را نمی‌تواند به کشورهای دیگر اختصاص دهد؟ پس چگونه برخی بیان می‌دارند که با نرفتن به حج کاری نکنید که پول به عربستان وارد شود به نظر می‌رسد این سخنان در جهت تضعیف مبانی دین مطرح می‌شود.

نرفتن به حج تبلیغات علیه ایرانی را افزایش می‌دهد

اوحدی بیان کرد: از طرفی اگر به حج نرویم آیا تبلیغ علیه شیعه نمی‌شود که این‌ها به حج اعتنایی ندارند و کعبه شان کربلا و.. است؟ همین شبهاتی که امروزه علیه ما مطرح می‌شود و باید در این جهت روشنگری کرد.

 رئیس دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در خراسان جنوبی ادامه داد: وقتی شبهه مطرح می‌شود که ایرانی ها نماز نمی‌خوانند یا قرآن‌شان قرآن دیگری است و ..چگونه می‌توانیم در راستای رفع این سخنان گام برداریم؟ آیا جز در مراسم حج و اینکه دیگر مسلمانان ببینند ما در کنار آنان نماز می‌خوانیم و همان قرآنی را می‌خوانیم که آنان تلاوت می‌کنند.

اوحدی گفت: همه مراجع  تأکید دارند که در ایام حج پشت سر امامین حرمین شریفین نماز بخوانیم و این تأکیدات همه در راستای وحدت جامعه اسلامی است.

گزارش از حکیمه بهمن زاده

captcha