تعمیرکاری که بازیگر شمر در گروه تعزیه شد
کد خبر: 3607896
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۱
خادمان هنری زائران اربعین/ 1

تعمیرکاری که بازیگر شمر در گروه تعزیه شد

گروه فرهنگی: محرم که می‌شود، عشق به اباعبدالله الحسین(ع) بی‌قرار می‌کند هر مسلمانی را، تا جایی که دل خود را برمی‌دارد و با پایی برهنه روانه کربلا می‌شود اینجا فرقی نمی‌کند که چه شغلی داری؛ یکی از این افراد، تعمیرکاری است که ایفاگر نقش شمر در تعزیه‌ای در عراق است.

به گزارش خبرگزاری بین‌‎المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، محرم که می‌شود، عشق به اباعبدالله الحسین(ع) بی‌قرار می‌کند هر مسلمانی را، تا جایی که دل خود را برمی‌دارد و با پایی برهنه راهی کربلا می‌شود. مسیحی، کلیمی، عرب و عجم معنا ندارد وقتی نام حسین(ع) و خاندان او در میان است، پای خدمت به زائران پیاده سیدالشهدا(ع) در اربعین که می‌رسد، هر دلداده‌ای‌، هر چه دارد بر می‌دارد تا نوکری به مولا را در چشم جهانیان به نمایش بگذارد، یکی واکس می‌زند، دیگری نوحه می‌خواند، یکی چای و خرما تقسیم می‌کند و دیگری قصه کربلا را در قالب نمایش روایت می‌کند، خلاصه اربعین و خدمت به زائران پیاده کربلا، صفایی وصف‌ناشدنی دارد.
علی کاظم علی، 35 ساله ساکن شهر سماوه استان ذیقار که اصالتا به عشایر شهر نجف می‌رسد، بازیگر نقش شمر در بزرگ‌ترین گروه تعزیه‌خوانی عراق است. وی که شمر ثابت نمایش‌های تعزیه شده در کوچه و خیابان‌های عراق با استقبال گرم مردم روبه رو می‌شود. شغل اصلی وی تعمیر وسایل نقلیه است و در زمان حکومت حزب بعث چون اجرای نمایش‌های تعزیه ممنوع بود در اجراهای گروه تعزیه حضور نداشت و از سال دوم مشارکتش به صورت مستمر آغاز شد.
علی کاظم علی، هنرمند نقش شمر در بزرگ‌ترین گروه تعزیه عراق در گفت‌وگو با ایکنا درباره نحوه بازیگر شدن خود، گفت: به دعوت یکی از دوستانم برای تماشای تعزیه به محل تمرین گروه رفتم که مورد توجه کارگردان قرار گرفتم و به گروه تعزیه اضافه شدم. 
وی ادامه داد: وقتی تمرین نمایش شروع شد، کارگردان چشمش به من بود، یک ساعت بعد از تمام شدن تمرین نمایش، کارگردان کنارم نشست، من در حال خودم بودم که روی پایم زد و گفت می‌تونی بیای برای بازیگری تمرین کنی؟ در جواب حرف کارگردان گفتم: من یک تعمیر کار ساده‌ام و چیزی از بازیگری نمی‌دانم اما اگر فرصتش پیش بیاید چراکه نه.
کاظم علی افزود: بعد از پیشنهاد کارگردان، همان جا ماندم تمرین‌ها را دیدم و اجرا شروع شد و بعد از اجرای نقش حرمله توسط بازیگر و کارگردان، بازیگر نقش شمر به روی صحنه آمد و من به نقشش نگاه می‌کردم.
این هنرمند تعزیه با اشاره به اینکه وقتی به محل اجرای تعزیه رفتم، نمی‌دانستم قرار است نقش شمر را بازی کنم، بیان کرد: در آنجا فردی به عنوان بازیگر نقش شمر حضور داشت اما در ایفای نقشش ضعیف بود. کارگردان نمایش با دیدن قد و هیکلم من را انتخاب کرد و آن زمان فهمیدم که قرار است نقش شمر را بازی کنم.
وی در پاسخ به این سؤال وقتی فهمیدید قرار است نقش شمر را بازی کنید چه حسی داشتید، اظهار کرد: وقتی فهمیدم شمر چگونه امام حسین(ع) را به شهادت می‌رساند، برایم ایفای نقش سخت شد.
شمرعلی
صحنه کشته شدن امام حسین(ع) توسط شمر ترس به دلم انداخت
کاظم علی تصریح کرد: زمانی که به خانه رفتم، خوابم نمی‌برد چراکه صحنه کشته شدن امام حسین(ع) توسط شمر حالم را بد می‌کرد و ترس عجیبی به من دست داد. اما این استرس و ترس با پیوستن به گروه تعزیه و همراهی خوب کارگردان از بین رفت.
وی با اشاره به اینکه اوایل که به گروه پیوستم این ترس همچنان ادامه داشت، افزود: تا اینکه یک روز کارگردان برای آنکه ترسم بریزد به روی صحنه آمد و نقش امام حسین(ع) را بازی کرد و از من خواست نقش شمر را بازی کنم تا ترسم بریزد، همین هم شد و ترسم با تمرین از بین رفت.
این هنرمند برجسته تعزیه عراق در پاسخ به این سؤال که چند سال است که با این گروه فعالیت دارید، عنوان کرد: سال اول که با گروه نبودم اما از سال دوم به بعد به این گروه پیوستم.
در شهر مرا به شمرعلی می‌شناسند
وی ادامه داد: آنقدر نقش شمر با بازی من به دل مردم و عوامل گروه نشسته بود که کارگردان گفت امکان ندارد نقش شما را تغییر دهم، تا الان 13 سال است که در این نقش بازی می‌کنم و در شهر همه مرا به اسم شمرعلی می‌شناسند تا کاظم.
کاظم علی در پاسخ به این سوال که آیا خانواده با ایفای نقش شما به عنوان شمر در گروه تعزیه مخالفتی نداشتند، عنوان کرد: وقتی جریان را با آن‌ها مطرح کردم، مخالفت کردند، می‌گفتند نرو شاید فقط برای یک دوره کوتاه به تو نیاز داشته باشند اما من گفتم اگر توفیق داشته باشم و این نقش را به خوبی ایفا کنم خیلی خوب می‌شود.
این هنرمند تعزیه افزود: خدا را هزار مرتبه شکر که توانستم نقشم را به خوبی بازی کنم و در این گروه ماندم، خوشحالم به واسطه آن نقش، اکنون به مشهد و حرم امام رضا(ع) به عنوان خادم زائران پیاده در عراق که تصاویرش توسط یک عکاس مستند اجتماعی گرفته شد، حضور دارم.
وی در پاسخ به این سؤال که بعد از ایفای نقش شمر بازخورد مردم چگونه بود، اظهار کرد: مردم از همان سال اول به من خیلی لطف داشتند تا جایی که وقتی به رستورانی برای شام می‌رفتم پول من را حساب می‌کردند.
بعد از ایفای نقش شمر مسئولیتم سنگین‌تر شد
کاظم علی با اشاره به اینکه این همه عزت و احترام مردم در خیابان مسئولیتم را سنگین کرده است، بیان کرد: حواسم هست تا خطایی از من سر نزند چراکه احترام مردم برایم ارزشمند است و دوست ندارم کسی از من دلخور باشد.
این هنرمند در پاسخ به این سؤال که ایفای نقش شمر و پیوستن به گروه چه برکاتی در زندگی‌تان داشته است، عنوان کرد: زمانی که ازدواج کردم، بچه‌دار نمی‌شدم خیلی دلم می‌خواست خدا به من فرزند پسری عطا کند زیرا فرزند اول و دوم دختر شد. یادم می‌آید زمان صدام نمی‌توانستیم تعزیه را در شهر اجرا کنیم به همین خاطر به صحرایی می‌رفتیم که از شهر خیلی دور بود و سه ساعت در راه بودیم تا به آنجا برسیم.
برکات نقش شمر؛ اهدای چهار فرزند پسر از جانب خدا
وی ادامه داد: زمانی که در راه صحرا بودم از امام حسین(ع) خواستم به من پسری عطا کند، بعد از سقوط صدام دو فرزند پسر خدا به نام عباس و حسن به من عطا کرد و دو پسر دیگر هم به من بخشید.
کاظم علی در ادامه اظهار کرد: خانواده مذهبی دارم که در شهر معروف هستند و حسینیه‌ای داریم که برای ائمه(ع) مراسم برپا می‌کنیم؛ من علاقه شدیدی به حضرت ابوالفضل(ع) دارم.
کاظم علی عنوان کرد: هنگام اجرای تعزیه با نقشم ارتباط خوبی برقرار می‌کنم، زمانی که شبیه‌خوانی‌های نقش کودکان، کاروان امام حسین(ع) را کتک می‌زنم بعد از اجرای تعزیه با هدیه و بوسه‌، غم‌ و اندوه را از دل آن‌ها بیرون می‌برم.
این هنرمند تعزیه عراق معتقد است رزق و روزی‌اش این بوده که این نقش را اجرا کند و افزود: آنقدر نقش شمر را به خوبی بازی کردم که به سرعت با حضورم در گروه موافقت شد.
captcha