کد خبر: 3608250
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۶
گروه فعالیت‌های قرآنی: حجت‌الاسلام سیدمحمدحسین طباطبایی، نخبه قرآنی کشورمان گفت: مشکلات به‌وجود آمده در زمینه حفظ قرآن به این دلیل است که یا شیوه حفظ برای قرآن‌آموزان کارشناسی شده نیست و یا اینکه غفلت و تسامح خود شخص قرآن‌آموزان است که باعث بروز این مشکلات می‌شود.
به کارگیری شیوه ناکارآمد حفظ و غفلت قرآن آموزان؛ مشکلات عمده در راه حفظ قرآن
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسین طباطبایی، نخبه قرآنی و حافظ کل قرآن کریم ضمن حضور در غرفه ایکنا در بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم طی گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در رابطه با تأثیر برپایی و اجرای برنامه‌های نمادین در ترویج فرهنگ قرآنی اظهار کرد: در بحث گسترش فرهنگ قرآن و معارف اهل بیت(ع)، بخش‌های مختلف قرآنی، روایت، کتب دینی، احادیث و ... نیاز به ترویج و تبلیغ دارد و این تبلیغ و ترویج نیز راه‌های مختلفی دارد که از طرق مختلف نظیر صداوسیما، برنامه‌های متنوع و آموزشی و مفید تا برپایی چنین نمایشگاه‌هایی و به‌کارگیری مجلات و کتب مختلف در راستای ترویج فرهنگ قرآنی انجام می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه باید در این زمینه به‌ویژه در رابطه با معانی قرآن و موضوعات به‌روزی که اکنون خیلی از مردم با آنها سروکار دارند، تبلیغ و ترویج بیشتری صورت گیرد، افزود: البته مطمئناً باید در دستور کار عزیزانی که این نمایشگاه را برپا کرده‌اند، کیفیت در درجه اول اهمیت قرار داشته باشد. صرف برپایی نمایشگاه امر بسیار خوبی است ولی اینکه واقعا ما چه هدف والایی را در ذهنمان داریم و به دنبال رسیدن به چه هدفی هستیم، موضوع بسیار مهمی است و باید هدف‌گذاری در این زمینه به‌ خوبی انجام شده باشد که حداقل هنگامی که نمایشگاه به پایان می رسد بتوانیم نتیجه خوبی را از برپایی نمایشگاه داشته باشیم.

طباطبایی ادامه داد: اینکه نمایشگاه از سال‌های گذشته به صورت سال به سال برگزار می‌شود، امر بسیار خوب و مبارکی است و مطمئناً کیفیت نمایشگاه نیز هر سال بهتر از سال گذشته خواهد بود و باعث می‌شود که همه ما به تمامی عزیزانی که در راه فعالیت‌های قرآنی زحمت می‌کشند افتخار کنیم و امیدواریم که نمایشگاه همواره از لحاظ کیفی بهتر و بهتر از قبل برگزار شود و حتی در شهرهای دیگر کشور نیز شاهد برپایی این چنین نمایشگاه‌های قرآنی باشیم.

این نخبه قرآنی در ادامه در رابطه با موضوع حفظ قرآن کریم و پرداختن به این موضوع بسیار مهم در مؤسسات قرآنی و نیز مشکلاتی که بعضاً در این زمینه برای قرآن‌آموزان به وجود می‌آید نیز تصریح کرد: حفظ قرآن یک موضوع تخصصی به ویژه برای اکثریت قریب به اتفاق جمعیت کشور ما که فارس‌زبان هستند، است. کار تدریس و حفظ قرآن سخت است بنابراین باید از روش‌های نوین و بسیار متنوع و به‌روز استفاده کرد ضمن اینکه در این زمینه بحث زمان اهمیت فراوانی دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه طرح‌هایی که برای حفظ قرآن استفاده می‌شود باید کارشناسی شده باشد، افزود: در زمینه حفظ قرآن کریم نمی‌توان از تنها یک نسخه برای همگان استفاده کرد. چه بسا شخصی نیاز باشد که ابتدا فقط به حفظ موضوعی بپردازد و سپس به حفظ ترتیبی روی آورد ولی برخی با عدم شناخت کافی این شخص را با روش‌های نامنظمی به سمت حفظ قرآن سوق می‌دهند که این امر موجب می‌شود تا قرآن‌آموز در بین راه با مشکلاتی مواجه شود.

به کارگیری شیوه ناکارآمد حفظ و غفلت قرآن آموزان؛ مشکلات عمده در راه حفظ قرآن

طباطبایی در ادامه با بیان اینکه اساتید و مربیان باید خیلی در این زمینه دقت و کارشناسی لازم را داشته باشند تا قرآن‌آموزان در راه حفظ قرآن با مشکلات مختلف برخورد نکنند، تصریح کرد: تلاش مربیان و قرآنیان به‌ویژه در مؤسسات قرآنی در زمینه حفظ قرآن‌آموزان نباید تنها به کمیت معطوف شود بلکه باید برای حتی هر شخص و قرآن‌آموز کارشناسی و برنامه‌ریزی شود که برای مثال یک شخص چه میزان استعداد در این زمینه دارد همچنین، به موضوعاتی چون روان‌شناختی و پزشکی، تغذیه و ... نیز در این زمینه پرداخته شود (که ممکن است این امر کار مؤسسه نباشد ولی مؤسسات می‌توانند قرآن‌آموزان را به مراکز مختلف ارجاع دهند) تا در راه حفظ قرآن برای قرآن‌آموزان مشکلاتی رخ ندهد.

این نخبه قرآنی در ادامه با بیان اینکه برای حفظ قرآن باید وقت کافی در نظر گرفته شود، اظهار کرد: مشکلات به وجود آمده در زمینه حفظ قرآن به این دلیل است که یا شیوه حفظ برای قرآن‌آموزان کارشناسی شده نیست و یا اینکه غفلت و تسامح خود شخص قرآن آموزان است که باعث بروز این مشکلات می‌شود.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حميدرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳۹۶/۰۳/۲۱ - ۱۸:۴۲
0
0
بنده حقير نظر حضرت حجه الاسلام طباطبايي را كاملا قبول دارم و عده زيادي صرف اينكه مي‌خواهند حافظان زيادي تحويل جامعه دهند هم هزينه‌ي زيادي را بر قرآن آموز وارد مي‌كنند هم بر موسسه ، هم بر اطرافيان و هم بر خانواده
در صورتيكه نميتوان يك نسخه واحد براي يك جامعه كلي پيچيد و براي هر فردي با توجه به مصاحباتي كه ميشود و استعدادي كه دارد و نوع حافظه و سوادي و قابليتي كه دارد متفاوت است.
اي كاش مسئولين دنبال كيفيت كار بودند نه كميت كار....
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: