موتور محرک فعالیت‌های قرآنی کجاست
کد خبر: 3608782
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۸
حجت الاسلام حسینی تبیین کرد:

موتور محرک فعالیت‌های قرآنی کجاست

گروه فعالیت های قرآنی: رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در تبیین جایگاه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی در عرصه قرآن همچون نمایشگاه و مسابقات به نقش موتور محرک این فعالیت‌ها اشاره کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن بازدید از غرفه ایکنا در بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم طی گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) در رابطه با تأثیر برنامه‌های نمادین از جمله برپایی نمایشگاه‌های قرآنی و نیز مسابقات و رقابت‌های قرآنی در توسعه و ترویج فرهنگ قرآن در سطح جامعه اظهار کرد: کارهای تبلیغی و ترویجی مانند برگزاری مسابقات و یا نمایشگاه های قرآنی از یک جهت نقش دعوت، ایجاد انگیزه و تبلیغ را ایفا می‌کند که یک طیف گسترده‌ای از مخاطب را که چه بسا از کم و کیف فعالیت‌های قرآنی نیز اطلاع ندارند را جذب کند. همچنین، اطلاعات افرادی که به هر حال خودشان نیز جزء جامعه قرآنی هستند را نسبت به فعالیت های قرآنی دقیق تر و گسترده کند.

وی افزود: یکی دیگر از کارکردهایی که برپایی چنین برنامه‌هایی دارد، انعکاس دستاوردهای قرآنی است که در فضای آموزش و پژوهش، تبلیغ و ترویج قرآنی در سطح کشور شکل می‌گیرد. در واقع نمایشگاه قرآنی یک فرصتی است برای اینکه جدیدترین و تازه ترین دستاوردهای قرآنی را منعکس و فاخرترین و ممتازترین آثار و محصولات قرآنی را معرفی کند. این‌ها کارکردهای مختلفی است که برای این نوع از برنامه‌های قرآنی می‌توان تعریف کرد اما همه فعالیت‌های قرآنی این دست امور نیست یعنی ما یک ویترینی به نام مسابقات داریم که قله‌های قرآنی را معرفی می‌کند و یک ویترینی داریم به نام نمایشگاه که فاخرترین و ممتازترین آثار و محصولات را ارائه می‌دهد ولی در حقیقت موتور محرک فعالیت‌های قرآنی در جای دیگر است.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: اگر جلسات، محافل، نشست‌ها و فضاهای آکادمیک، حوزوی، آموزش عمومی، آموزش عالی و فضاهای تبلیغی، ترویجی شکل نگیرد ما با یک رکودی در نمایشگاه مواجه خواهیم شد یعنی حتما باید این موتور محرک و چرخه، کار خود را به خوبی انجام دهد تا ما هر سال به تازگی در این فعالیت‌ها دست پیدا کنیم و با آثار و محصولات جدید رو به رو شویم تا بتوانیم محصولات به‌روزی را در نمایشگاه داشته باشیم.

حسینی در ادامه در رابطه با مهمترین شاخص‌های ترویج فرهنگ قرآنی نیز تصریح کرد: ما زمانی یک جامعه قرآنی خواهیم داشت که مردم و عموم به قرآن نزدیک شوند. زمانی که ما مشاهده کردیم آموزه‌های قرآنی در رفتار و گفتار مردم تجلی پیدا کرده، در آن زمان می‌توانیم ادعا کنیم که ما فعالیت بهینه و فعالیت خوبی را در زمینه قرآنی داشته‌ایم یعنی مجموع آنچه که در آموزش، پژوهش و تبلیغ و ترویج قرآن انجام می‌دهیم، باید منجر به نزدیک کردن عموم به قرآن شود.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: برای مثال می‌توان اشاره کرد که اگر زمانی رسید که افراد وقتی که در یک اداره وارد می شوند و مشاهده می‌کنند که در آنجا حق ارباب رجوع به درستی استیفا می‌شود می‌توان گفت که در آن نظام اداری توانسته‌ایم به شاخص‌های قرآنی جامه عمل بپوشانیم. وقتی که وارد بازار شده و مشاهده کردیم افرادی که مشغول به کسب و کار هستند معاملات خود را بدون ربا و شبهات انجام می‌دهند، می‌توان گفت که شاخص‌های قرآنی در این جامعه محقق شده است.

وی اظهار کرد: این موضوع یعنی شاخص‌های قرآنی موضوعی است که باید در رابطه با آن فرهنگ‌سازی شود که البته قدم‌هایی نیز در این زمینه برداشته شده است. بنا به فرموده مقام معظم رهبری جامعه ما از قرآن دور است یعنی ما نتوانسته‌ایم علیرغم تمامی برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی که انجام شده است، به یک جامعه طراز قرآنی دست پیدا کنیم که باید در این زمینه کار و فعالیت فراوانی انجام شود.

یادآور می‌شود، بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از هشتم خردادماه با شعار «قرآن؛ اخلاق،زندگی» در مصلای امام خمینی(ره) افتتاح شد که تا ۲۶ خردادماه پذیرای بازدید عموم علاقه‌مندان است.

captcha