وحدت با شعار ایجاد نمی‌شود/ فضیلت قرآن از منظر امام علی(ع)
کد خبر: 3610248
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۹
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی:

وحدت با شعار ایجاد نمی‌شود/ فضیلت قرآن از منظر امام علی(ع)

گروه حوزه‌های علمیه: مرجع تقلید شیعیان جهان با بیان اینکه وحدت جزء ضروریات کشور است تاکید کرد: البته وحدت با ظعار ایجاد نمی‌شود و باید عملا در این مسیر حرکت کنیم بنابراین دولت با استفاده از ظرفیت همه جناح‌های سیاسی در مدیریت کشور عملا وحدت‌آفرین باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی امشب 26 خردادماه در مراسم افطاری جمعی از استادان حوزه در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) با اشاره به بیاناتی از نهج‌البلاغه گفت: وقتی به نهج‌البلاغه مراجعه می‌کنیم می‌بینیم مولا مذمت‌های شدیدی از دنیا کرده است.
وی افزود: حضرت علی(ع) در نامه 48 از نامه‌های نهج‌البلاغه فرموده است که دنیا مانند مار خوش‌خط و خال است که ظاهری جذاب و در درون نیز سمی کشنده دارد و باعث از بین بردن انسان می‌شود.
وی افزود: در کلمه 103 از کلمات قصار فرموده است کسی که دنیا را دوست بدارد آخرت را دشمن داشته است و در خطبه 169 نیز فرموده است که شما را از دنیا بر حذر می‌دارم زیرا سرایی ناپایدار است و باید از آنجا به زودی حرکت کرد همچنین در خطبه 230 فرموده است که از دنیا برحذر باشید برای اینکه بی وفا و فریبنده و خدعه‌کننده است.
آیت‌الله مکارم بیان کرد: در کلمه 228 از کلمات قصار نیز ایشان بیان فرموده است که کسی که عاشق دنیا باشد سه بلا دائما بر سر او خواهد آمد؛ دائما گرفتار غم و غصه‌ای است که او را رها نمی‌کند زیرا به دست آوردن و نگهداشتن و مصرف کردن آن مشکلات دارد همچنین حرصی که دست از سر او بر نمی‌دارد و آرزوهای دور و درازی که هرگز به آن‌ها نخواهد رسید.
این مفسر قرآن کریم ادامه داد: البته امام علی(ع) در جاهای دیگر مدح بلیغی از دنیا دارد و هشت فضیلت برای دنیا بیان می‌دارد و این تمجید در جایی است که فردی به ظاهر زاهد و دغل‌کار نزد او آمده است تا از دنیا بد بگوید.
این مرجع تقلید تصریح کرد: امام فرمود دنیا جای بدی نیست؛ کسی که از در صدق و راستی وارد شود دنیا نیز با او صادقانه رفتار خواهد کرد لذا اگر انسان خالصانه در راه خدا کار کند خدا هم از او حمایت خواهد کرد اما کسی که فریب دنیا را بخورد و دنبال فریب دیگران باشد دنیا نیز این گونه با او رفتار خواهد کرد.
وی افزود: امام(ع) ادامه داده است که دنیا تجارتخانه بزرگی است برای کسانی که از آن زاد و توشه بگیرند و دنیا دار موعظه و دانشگاه است برای کسانی که از این مواعظ بهره‌مند شوند همچنین دنیا سجدگاه دوستان خدا و نمازخانه فرشتگان خدا و محل نزول وحی و متجر اولیاء الله است.
این مفسر قرآن با اشاره به تعارض ظاهری میان این دو تعبیر بیان کرد: خود مولا(ع) وجه جمع میان این دو دسته از روایات را در خطبه 82 بیان و فرموده است: کسی که به دنیا به عنوان یک وسیله و ابزار برای رسیدن به آخرت بیندیشد دنیا به او آگاهی و بصیرت می‌دهد و کسی که به دنیا به عنوان هدف بنگرد دنیا او را نابینا خواهد کرد بنابراین تفاوت در نوع نگاه انسان به دنیاست که آیا نگاه، وسیله است و یا نگاه هدفی و مقصدی به دنیا دارد.
این مرجع تقلید با بیان اینکه نهج‌البلاغه دریایی بیکران است و هنوز هم قدر آن را نمی‌دانیم تصریح کرد: هر کدام از بیانات امام درس کامل است ولی فاصله با نهج‌البلاغه در جلسات، رسانه‌ها و حوزه‌های علمیه زیاد است و اگر آشنا شویم یک دنیا سعادت را خواهیم یافت.
آیت‌الله مکارم با اشاره به فضیلت قرآن در نهج‌البلاغه عنوان کرد: امام در بیاناتی فرموده است که کسانی که قرآن در روز قیامت شفیع آنان شود شفاعت مقبوله است؛ در روز قیامت همه کشاورزان نسبت به کشاورزی خود گرفتارند غیر از کشاورزان قرآنی که در قیامت رستگار هستند یعنی امام حافظان و عاملان به قرآن را به کشاورزانی که بذر می‌پاشند و بذرشان ثمر می‌دهد تشبیه کرده است. 
وی تاکید کرد: همه برنامه‌ها باید در سایه قرآن باشد زیرا تنها بذرافشانان بذر قرآن در دنیا از این کشتشان بهره‌گیری می‌کنند و بقیه مبتلا و گرفتار هستند. بنابراین قرآن باید هدف قرار بگیرد و آن را بهتر بخوانیم و بفهمیم و منتشر و عمل کنیم.
این مرجع تقلید همچنین با اشاره به برخی اختلافات رخ داده بعد از انتخابات ادامه داد: اگر می‌خواهیم اتفاق و اتحاد حاصل شود مسایل انتخابات را باید به فراموشی بسپاریم؛ انتخابات مشکلات و بداخلاقی‌هایی داشت که باید از آن صرفنظر کرده و بگذریم و دست در دست هم بدهیم.
وی تاکید کرد: البته اتحاد با شعار درست نمی‌شود و در صورتی درست خواهد شد که همه در مدیریت کشور حضور یابند. اگر همه وزرا و استانداران و فرمانداران را از جناح خود قرار دهیم شعار وحدت توخالی خواهد شد و باید همه جناح ها در مدیریت کشور حضور داشته باشند که باید ببینیم مسئولان این کار را می‌کنند یا سراغ همان جناح بندی‌های سابق خواهند رفت.
این مرجع تقلید تاکید کرد: عملا باید وحدت ایجاد کنیم و برادروار با هم باشیم و نگاه بیگانه به یکدیگر نداشته باشیم و همه در یک مسیر حرکت کنیم.
این مرجع تقلید با اشاره به حوادث تروریستی با بیان اینکه اخیرا دشمن تصمیم گرفته تروریست استخدام و به کشور بفرستد تاکید کرد: در شرایطی که دشمن هر روز یک تحریم درست می‌کند و خیال می کند به جایی می‌رسد باید عملا دست اتحاد به هم بدهیم و نه به صورت شعار با وحدت برخورد کنیم.
captcha