مهم‌ترین عوامل تحقق جامعه قرآنی
کد خبر: 3610356
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹
محمدی‌عراقی؛

مهم‌ترین عوامل تحقق جامعه قرآنی

گروه جامعه: عضو مجلس خبرگان رهبری بابیان اینکه فعالیت‌های رسانه‌ای بیشترین نقش را در تحقق مبانی قرآنی جامعه ایفا می‌کند، اظهار کرد: مفهوم مردم‌سالاری دینی باید با بهره‌گیری از منابع دینی و قرآنی استخراج و بر اساس تدوین‌های نرم‌افزاری در سطوح مختلف برای آموزش و تحقیق آماده شود.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدی عراقی، عضو مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به شاخصه‌های ترویج قرآن در جامعه و زمینه‌های نشر و تبیین آن در میان اقشار مردم اظهار کرد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند که ما امروز در سیر مراحل پنج‌گانه‌ای که برای «تبیین فرایند تحقق اهداف انقلاب اسلامی» تصویر کرده‌ایم، در مرحله جامعه اسلامی و دولت اسلامی قرارگرفته‌ایم؛ ازاین‌رو نقش دولت اسلامی در تشکیل ابعاد مختلف جامعه اسلامی و نهاد‌های این جامعه اسلامی بسیار مهم است.

ضرورت نهادسازی و گفتمان‌سازی دینی

وی ادامه داد: در این مرحله، جامعه ما بیش از هر چیزی به نهاد‌سازی و فرهنگ‌سازی نیاز دارد؛ لذا این مقوله باید در بخش‌های مختلف‌ به‌خصوص در بخش فرهنگ که نیاز به گفتمان‌سازی و در بخش دولت‌ اسلامی که نیاز به نظام‌سازی دارد، رخ دهد؛ همچنین در بحث نظریه‌پردازی دینی در ارائه نظام‌های مختلف اسلامی به این فرهنگ‌سازی نیاز است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه باید نظام‌های مختلف اسلامی در جامعه پیاده‌سازی شوند، تصریح کرد: نظام سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و نظام تعلیم و تربیت اخلاقی امروز جهان چیست؟ امروز در دنیا بیشتر مبانی آموزش‌وپرورش بر اساس یک نظام لیبرال و سکولار ارائه‌شده و تدوین می‌شود؛ در بحث نظام اقتصادی در دنیا، فعالیت‌ها بیشتر بر اقتصاد آزاد، سرمایه‌گذاری و یا نظام سوسیالیستی متمرکز است.

اصول و ساختار جامعه باید با توجه به مبانی قرآنی تبیین شود

حجت‌الاسلام محمدی‌عراقی افزود: ما معتقدیم که نظام اقتصادی دنیای اسلام نه سرمایه‌داری و نه سوسیالیستی است؛ همچنین نظام تربیتی اسلام سکولار نیست بلکه نظامی تربیتی و دینی است؛ بنابر‌این باید اصول، مبانی، روش‌ها و ساختار این نظام‌ها در جامعه با توجه به مبانی دینی و قرآنی تبیین شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه گفت: نظام سیاسی کشور ما اسلامی است، ازاین‌رو مفهوم مردم‌سالاری دینی و رابطه آن با ولایت‌فقیه مواردی است که باید با بهره‌گیری از منابع دینی همچون قرآن، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و همچنین سیره پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) استخراج و بر اساس تدوین‌های نرم‌افزاری در سطوح مختلف برای آموزش و تحقیق آماده شود.

مهم‌ترین عوامل تحقق جامعه اسلامی و قرآنی

وی اظهار کرد: باید کاری کنیم که دانش‌آموز ابتدایی، محققین حوزوی و دانشگاهیان ما با این نظام‌ها و نظام تربیتی و اخلاقی رشد پیدا کنند؛ از این‌جهت مهم‌ترین عوامل تحقق جامعه اسلامی و قرآنی این است که ابتدا در بخش نظریه‌پردازی این نظام‌ها به‌خصوص در تشکیل دولت اسلامی و در جامعه اسلامی قدم برداریم.

گفتمان‌سازی و فعالیت‌های رسانه‌ای

حجت‌الاسلام محمدی‌عراقی بیان کرد: بیشترین نقش را در تحقق مبانی قرآنی در جامعه گفتمان‌سازی و فعالیت‌های رسانه‌ای ایفا می‌کنند؛ چرا که می‌توانند در این حوزه با نقش‌آفرینی و تبیین صحیح و درست نقش ایفا کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: انتظار ما از خبرگزاری‌ها و رسانه‌های صوتی و تصویری این است که در این مسیر به‌صورت ویژه قدم بگذارند و امیدوارم خبرگزاری ایکنا به علت اینکه نام مبارک قرآن را دارد، بتواند در برقراری ارتباط بین حوزه و دانشگاه و صاحب‌نظران و توده‌های مردم و همچنین بین مراکز آموزشی در سطوح مختلف نقش ایفا کند.
captcha