اتمام آواربرداری ۴۷۵ واحد آسیب‌دیده در زلزله اخیر خراسان شمالی
کد خبر: 3610709
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۸

اتمام آواربرداری ۴۷۵ واحد آسیب‌دیده در زلزله اخیر خراسان شمالی

گروه اجتماعی: زلزله اخیر ۵.۷ ریشتری در شهرستان‌های بجنورد و مانه و سملقان و وارد شدن خسارت‌هایی به واحدهای شهری و روستایی، مسئولان ارشد استان را بر آن داشت تا در سریع‌ترین زمان ممکن اقدامات لازم را انجام دهند که با گذشت تقریبا یک ماه از زمان وقوع این زلزله، احصاء دقیق واحدهای آسیب‌دیده، فرآیند تشکیل پرونده جهت دریافت تسهیلات و ... از عمده‌ترین اقدامات صورت گرفته قلمداد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن‌(ایکنا) از خراسان‌شمالی، به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان شمالی؛ معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان شمالی در تازه ترین نشست خبری خود و در جمع خبرنگاران استان با تاکید بر جایگاه مهم اطلاع رسانی صحیح در بحث مدیریت بحران گفت:نقش روشنگری خبرنگاران بر همگان آشکار است اما این نقش می تواند در اطلاع رسانی دقیق، صحیح  و به موقع به خصوص در زمان بحران کمک کرده و تسکینی بر درد آنان باشد.
محمدحسین علی نیا اظهار داشت:باید در زمان وقوع بحران با یک مدیریت درست و صحیح در راستای افزایش خدمات رسانی و به دور از پرداختن به حاشیه های بی منطق و با حرکت در یک مسیر مشخص و روشن مشکلات مردم را با همفکری رسانه ها و دستگاه های اجرایی در سریع ترین زمان ممکن حل کرد.
وی ادامه داد: منطقی و معقول است که نقش رسانه ها در زمان چنین حوادثی به درستی ایفا شود تا شاهد ایجاد استرس بیشتر در میان مردم نباشیم.
علی نیا زلزله اخیر را رخداد بزرگی در استان عنوان کرد و افزود:در این رخداد بزرگ 77 روستا از شهرستانهای بجنورد و مانه و سملقان متحمل آسیب شدند که  تا به امروز برای یک هزار و 115نفر از متقاضیان دریافت تسهیلات، پرونده تشکیل شده است.
وی تصریح کرد:680 پرونده به بانک ها ارجاع داده شده که 77 مورد به منظور دریافت تسهیلات منجر به انعقاد قرارداد شده است.
علی نیا در بخش دیگر سخنان خود تعداد واحدهای مسکونی آسیب دیده  در مناطق شهری و روستایی را 14 هزار و 509 واحد عنوان کرد و ادامه داد:تا کنون 115 واحد مسکونی پی کنی، 8 واحد در مرحله فونداسیون و سقف یک واحد مسکونی نیز زده شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری در بخش دیگر سخنان خود و در پاسخ به سوال  یکی از خبرنگاران در ارتباط  با آخرین اقدامات آواربرداری اظهار داشت:کمتر از 50 روستا متحمل آسیب جدی شده اند که از زمان وقوع این رخداد 13 اکیپ هرروز مشغول به کار هستند که امیدواریم تا دو هفته آینده کار آواربرداری به طور کامل انجام شود که البته تا یک هفته گذشته آوار برداری 475 واحد به اتمام رسیده است.
وی در ارتباط با دغدغه های روستاییان جهت دریافت تسهیلات در بخش ضامنین نیز اظهار داشت: روستاییان در بخش ضامنین دغدغه ای نداشته باشند چرا که پروسه ضامنین به صورت زنجیره ای انجام میشود.
علی نیا در خصوص زمان دریافت وام مسکن  که یکی از سوالات مطرح شده خبرنگاران بود، افزود: انعقاد قرار داد صورت گرفته و اعتبارات 770 مورد از این پرونده ها از سوی بنیادمسکن پرداخت می شود تا اعتبارات هیات دولت ابلاغ شود.
وی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اعلام آخرین وضعیت مردم آسیب دیده در گلستان شهر نیز خاطرنشان کرد:6 هزار و 733 واحد در گلستان شهر آسیب دیده که از این تعداد 3 هزار و 971 واحد متحمل آسیب جدی شده اند که باپیگیری های صورت گرفته مهلت 2 ساله ای برای عدم پرداخت اقساط آنان به همراه ودیعه 15 میلیون تومانی در نظر گرفته شده که البته این شرایط شامل کسانی می شود که واحدهای آنان قابل سکونت نباشد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری در خصوص بیمه واحدها نیز اظهار داشت:بیمه ایران طرف قرارداد با استانداری است که با اعزام به مناطق آسیب دیده از 2هزار و 180 واحد در 21 روستا بازدید بعمل آورده اند که از این تعداد با 25 مورد انعقاد قرار داد شده تا خسارت های آنان پرداخت شود.
محمد حسین علی نیا خاطرنشان کرد:مکاتبات بسیاری برای پرداخت خسارت در هیات دولت انجام شده که به زودی در هیات دولت مطرح و اعتبارات مورد نیاز تخصیص می یابد.
مدیرکل مدیریت بحران استان خراسان شمالی گفت: در زلزله اخیر خراسان شمالی با قدرت ۵.۷ ریشتر، ۱۴ هزارو ۵۰۹ واحد شهری و روستایی متحمل آسیب و خسارت شدند.
حسین عظیمی در تشریح آخرین اقدامات صورت گرفته از وضعیت زلزله زدگان اظهار داشت:تعداد واحدهای احداثی روستایی 2هزار و 429 و تعداد واحدهای تعمیری روستایی نیز 2هزار و 80 واحد گزارش شده است.
وی در ادامه سخنان خود تعداد کل روستاهای آسیب دیده از زلزله اخیر را 77 روستا عنوان کرد و افزود: از این تعداد 51 روستا در شهرستان بجنورد و 26 روستا در شهرستان مانه و سملقان است.
وی تصریح کرد:همچنین تعداد واحدهای احداثی شهری 2هزار و 500 و تعداد واحدهای تعمیری شهری 7هزار و 500 واحد گزارش شده است.
عظیمی بیان کرد:360 میلیارد تومان درخواست تسهیلات داده ایم که سهم بانک ها 284 میلیارد تومان و 80 میلیارد تومان نیز هزینه های تملک و دارایی است که امیدواریم به زودی توسط هیات دولت تصویب شود.
captcha