اجرای ترتیل در حرم حضرت معصومه(س) حساسیت‏‎های فوق‌العاده‎ای دارد
کد خبر: 3611821
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰
مرتل جزءخوانی حرم حضرت معصومه(س):

اجرای ترتیل در حرم حضرت معصومه(س) حساسیت‏‎های فوق‌العاده‎ای دارد

گروه فعالیت‎های قرآنی: مرتل مراسم جزءخوانی حرم مطهر حضرت معصومه(س) اجرای پخش زنده قرآن را کاری بسیار حساس و پرمسئولیت دانست.

اعتصام زینعلی در گفت وگو با خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از قم، گفت: کار جزءخوانی در حرم مطهر به دلیل پخش میلیونی از شبکه سه حساسیت‎های بجای بسیاری دارد و قاریان و مرتلان از فیلترهای خاصی عبور می‎کنند تا به این برنامه برسند.
وی افزود: در حال حاضر نهادی به نام شورای عالی قرآن پالایش و سنجش قاریان را در تهران انجام می‌دهد و اگر این گروه کار یک قاری را تایید نکنند این قاری مجوز اجرا در برنامه‎های تصویری را نخواهد داشت.
استاد قرآن بیان کرد: اولین بار در مراسم جزءخوانی افرادی اجرا کردند که در این شورا دارای سابقه بودند ولی هر ساله با ارزشگذاری که روی قاریان انجام می شود صورت می‎گیرد.
زینعلی بیان کرد: نمره دیگر را داوران به حسب اجرای قاریان می دهند و یک ماه پیش از رمضان نیز تست نهایی توسط داوران و ارزشیابان انجام می‎شود و سپس نمره نهایی کار داوطلبان تعیین می‎شود؛ از طرفی نظرسنجی مردمی نیز نسبت به اجرای مرتلان، جزو سه بخش تحلیلی برای انتخاب مرتلان این برنامه است.
وی گفت: برنامه جزءخوانی حرم مطهر بسیار سنگین است زیرا در یک تریبونی حضور دارید که پخش سراسری آن و قرائت شمار بسیاری از مردم با تلاوت مرتلان باعث می‎شود طبیعتا استرس‎ها به مرتلان منتقل شود و به همین دلیل است که مرتلان با آمادگی کامل در این برنامه شرکت می‎کنند.
استاد قرآن استان قم بیان کرد: یکی از مسایلی که باید در چنین اجراهایی مفروض داشت مساله اشتباه مرتلان است که با توجه به سرعت اجرا و مسایل دیگر بالاخره با در نظر گرفتن ابعاد حسی و اجرایی انسان این اشتباهات محتمل است.
وی گفت: این مساله در نظارت‎های هیئت داوران و شورای عالی قرآن نیز مفروض شده است؛ در این محفل حتی برخی اساتید بین‎المللی قرآن چند غلط اعرابی را نیز بیان کردند که شاید در شرایط عادی چنین مساله ای غیر محتمل بود.
زینعلی با ذکر این نکته که اجرای قاریان در امکان مختلف شرایط خاص خود را دارد بیان کرد: اجرا در حرم مطهر و حضور گسترده مردم ارتباط بسیار خوبی بین مرتلان و مردم اجرا می‎کند؛ قطعا این ارتباط حسی باعث اجرای قوی‎تر یک قاری و مرتل خواهد شد.
وی گفت: مرتلان با آمادگی کامل به مجلس جزءخوانی وارد می شوند و گاهی اوقات بیش از چهار بار صفحات مرتبط به خود را مطالعه می‎کنند که البته با توجه به انس همه روزه مرتلان با قرآن بیشتر این تمرینات در حوزه وقف و ابتدا است.
این استاد قرآن و مرتل جزءخوانی حرم مطهر(س) بیان کرد: قاریان برای اجرای بهتر در این مراسم توصیه های بهداشتی و پزشکی را از جمله نخوابیدن مداوم در نوبت صبح برای جلوگیری از رفلکس و... را نیز رعایت می کنند تا تارهای صوتی آنها در موقع اجرا شرایط بهتری داشته باشد.
captcha