جزئیاتی از نگارش نور بر قطعات چوب + عکس
کد خبر: 3612172
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲
درخشش نور بر قامت کعبه/

جزئیاتی از نگارش نور بر قطعات چوب + عکس

کانون خبرنگاران نبأ: این اولین قرآن در دنیا است که با طلق فشرده بر روی تخته چوب فشرده شده ۶ میلیمتری نوشته شده که کامل شده آن به شکل کعبه معظمه است.

سید امیر میرباقری از فعالان بنیاد تعاون استان اصفهان در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، به بیان تاریخچه و آغاز فعالیت ساخت قرآن بر روی چوب اشاره و بیان کرد: بیستم فروردین ماه سال ۹۰، ۴۰ نفر از زندانیان استان اصفهان با استفاده از آموزش‌ها و امکاناتی که بنیاد تعاون زندانیان این استان در اختیارشان قرار دادند توانستند یک قرآن کامل را به شکل خانه خدا طراحی و معرق کاری کنند که البته شروع کار با ۱۴ نفر بود و تا زمان اتمام طرح در بیستم فروردین ماه سال ۹۳، ۴۰ نفر در این طرح شرکت کردند.
وی در رابطه با جزئیات این طرح بیان کرد: این اولین قرآن کامل با ۳۰ جزء است که ۴۰صفحه دارد و هر صفحه با یک نیت کار شده که این رقم صفحات یادآور سن حضرت محمد(ص) در زمان بعث بوده. این اولین قرآن در دنیا است که با طلق فشرده بر روی تخته چوب فشرده شده ۶ میلیمتری نوشته شده که کامل شده آن به شکل کعبه معظمه است.
میرباقری تصریح کرد: آیاتی که بر روی درب خانه خدا به صورت برجسته نوشته شده است بر روی درب این مصحف به صورت منبت، مشبک و معرق کاری شده نوشته شده است‌ و نمای خارجی آن مانند خانه خدا به صورت آجری بود که پرده نصب شده بر آن نیز مانند پرده خانه خداست.

وی بیان کرد: بر روی درب آن مانند درب مکرمه کعبه دو عدد دستگیره و یک قفل نصب شده و در ساخت آن از چوب درخت‌های عناب، توسکا، راش، گردو و توسی استفاده شده که وزن کامل شده آن بیش از ۱۴۰۰ کیلوگرم است.
وی اظهار کرد: بر روی جلد این کتاب تعداد ۱۹ گل آبی به نیت ۱۹ حرف بسم الله الرحمان الرحیم، ۱۴ گل زرد به نیت ۱۴ معصوم(ع)، تعداد ۱۲ گل آبی کمرنگ به نیت ۱۲ امام (ع)، تعداد ۸ گل سبز به نیت امام هشتم و همچنین ۳۰ عدد آبی پررنگ با طرح معرق به نیت ۳۰ جزء قرآن بر روی جلد آن نصب شده است.

میر باقری ادامه داد: تعداد ۴ گل مشبک و معرق بزرگ به نیت ۴ سجده واجب قرآن کریم در ۴ حاشیه آن، تعداد ۱۲۰ گل طرح چوب به نیت ۱۲۰ حزب بر روی حاشیه‌ها، تعداد۶۲۳6 گل با طرح چوب که به صورت«یا حمید» خوانده می‌شود به نیت تعداد آیات قرآن بر روی حاشیه صفحات نصب شده است و همچنین تعداد ۱۱۴ ستاره قرمز رنگ به نیت تعداد سوره‌های قرآن بر روی جلد آن نصب شده است.

هدف بنیاد تعاون زندانیان کل کشور ایجاد شغل ویژه مدد جویان است

وی گفت: در واقع هدف بناید تعاون‌های کل کشور ایجاد اشتغال ویژه مددجویان هستند که چه به تنهایی و چه با کمک گرفتن از بخش خصوصی در صدد محیا کردن شغلی برای مدجویانی هستند که وارد زندان می‌شوند به طور مثال استان اصفهان در زمینه صنایع دستی کارگاه‌هایی از قبیل مینا کاری، فیروزه کاری، قلم زنی و چرم و چوب، در زمینه صنعتی کارگاه‌هایی مانند تولید کفش، خیاطی در سطح گسترده و مصنوعات فلزی، مبلمان شهری، بتن پیش ساخته برگزار می‌کند همچنین در شهرهای استان مانند گلپایگان در بخش دامپروری، کشاورزی و در کاشان قالی بافی را آموزش می‌دهد.



میرباقری افزود: بعد از آزادی زندانیان بنیاد هیچ تعهدی نصبت به آنان ندارد و فقط وام‌هایی در اختیارشان می‌گذارد تا سرمایه اولیه برای آغاز کسب و کار جدید را داشته باشند.
وی در پایان در رابطه با حضورشان در نمایشگاه قرآن بیان کرد: ما هر ساله در همه نمایشگاه‌ها شرکت می‌کنیم و با توجه به موضوع و محوریت نمایشگاه اثرات زندانیان را با خود می‌آوریم و الان که بیست و پنجمین نمایشگاه قرآن است همه آثار قرآنی را با خود آوردیم که همه به دست زندانیان ساخته شده است که این آثار معجزه قرآن است که مددجویان به این زیبایی توانستند این‌ها را بسازند ما در بین مددجویان کسانی داریم که قرآن را بسیار زیبا می‌خوانند که به نظرم این‌ها همه به برکت و معجزه خود قرآن است.




زینب رحیمی

captcha