ناصر کریمی نیک، کارگردان نمایش قرآنی«بوی بهشت»، در گفتوگو با
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی گفت: بنده رکوردار اجرای نمایشهای مذهبی در استان هستم چون کارهای مذهبی همیشه دغدغهام بوده و سعی میکنم نگاه ویژهای به این حوزه داشته باشم، نمایش«بوی بهشت» نیز که واقعه حافظ قرآن شدن کربلایی کاظم ساروقی را به تصویر میکشد سیزدهمین اثر بنده در حوزه مذهبی بود.
وی ادامه داد: این نمایش روایت محور، در فرهنگسرای اراک به مدت 5 روز اجرا شد، مشکل عمده ما در اجرا، محدودیتهای مالی تولید بود اما با همه مشکلات این نمایش توانست رضایت مخاطب را جلب کند. علاوه بر روایت محوری، از 4 راوی که 4 بازیگر هستند استفاده شد و سعی کردیم از شیوه اجرایی نمایشهای ایرانی مخصوصاً تعزیه استفاده شود.
کریمی نیک افزود: زندگی کربلایی کاظم برای بنده یک دغدغه بود، همین دغدغه باعث شد 3 اثر از زندگی معجزه قرن کار کنم که شامل نمایش«تن»؛ برگزیده جمهوری اسلامی ایران در جشنواره صاحبدلان، نمایش«کربلایی» و «بوی بهشت» میشود. علاوه بر اینها یک کار مستند داستانی هم در این خصوص بازی کردم و به دنبال ساخت یک کار داستانی بلند از این شخصیت قرآنی هستم.
این کارگردان برجسته استان مرکزی ادامه داد: کربلایی کاظم در عصر آهن و سیمان معجزه قرن است، یعنی اگر ابعاد زندگی این فرد باز شود خیلی از مشکلات اجتماعی حل خواهد شد. کربلایی کاظم ویترین خداست، نمونهای از اعتماد بنده به خدا و اعتماد خدا به بنده است، در این عصر که واقعاً خیلیها به معجزه اعتقاد ندارند و شبکههای مجازی علیه معجزه هجمه ایجاد میکنند پرداختن به شخصیت این فرد لازم است، به عنوان مثال در یکی از این گروههای تلگرامی میخواندم از زمانی که دوربین اختراع شد دیگر معجزه ندیدیم درصورتیکه وجود کربلایی کاظم در قرن حاضر معجزه است و هر چه به این شخصیت پرداخته شود کم است.
تمام ابعاد زندگی کربلایی کاظم مغفول مانده است
کریمی نیک افزود: همه ابعاد زندگی کربلایی کاظم در استان مغفول مانده، نه درباره ایشان بلکه درباره هیچکدام از مشاهیر استان کار جدی نشده است. متاسفانه بودجههای فرهنگی معلوم نیست کجا خرج میشوند و علت اصلی این غفلت، عدم نظرخواهی از صاحب نظران فرهنگی است، جزیرهای عمل میشود، کارشناس هر نهادی به سلیقه خود برای کارهای فرهنگی برنامهریزی میکند .
این کارگردان آئینی تأکید کرد: هیچ وقت کارگروه فرهنگی در این شهر و استان نداشتیم، هیچ وقت از صاحب نظران حوزههای مختلف نظر نخواستیم و به همین خاطر خروجی شده همین ضعیتی که میبینیم، ما چه کار فاخری برای امیرکبیر، کربلایی کاظم و... ساختیم؟ فقط حیف و میل بودجه کردیم درصوریتکه واقعاً میطلبد درباره کربلایی کاظم کار بسیار جدی تولید شود.
کریمی نیک تأکید کرد: کاری جدی به معنای داشتن اعتبار مالی خوب نیست، کنگره بینالمللی کربلایی کاظم را برگزار کردیم ولی خروجی که باید داشته باشد را نداشت. اخیراً مؤسسه اصحابالثقلین اراک کتاب زندگی کربلایی کاظم را تهیه و منتشر کرده که انصافاً کار زیبا و بجایی بود، امیدواریم این کتاب پایه سایر محصولات فرهنگی و هنری قرار گیرد.
وی افزود: وقتی کم کاری در معرفی مشاهیر خودمان داریم، کشورها و استانهای دیگر مشاهیر شهرمان را به نام خودشان ثبت میکنند باز هم جای شکرش باقی است که کربلایی کاظم را از مشاهیر قم معرفی میکنند نه کشورهای دیگر مثل مولانا و رودکی.
کریمی نیک ادامه داد: کربلایی کاظم کسی است که قرآن بر سینهاش نازل میشود و جزو برگزیدگان است، درباره خود ساروق نیز شکی نیست که وجود مقدس امام زمان(عج) در آن جا حاضر شده، اگر درباره جمکران که بر اساس خواب یکی از مراجع اینگونه کار ویژه میشود درباره ساروق باید اقدامات جدیتری انجام شود.
کارگردان «بوی بهشت» افزود: متأسفانه جامعه ما فقط صورت مساله را میبیند و به باطن آن توجه ندارد، کربلایی کاظم هم از این قاعده مستنثنی نیست، یعنی درباره شأن نزول آیات، کشف و شهودی که برای ایشان اتفاق افتاده غفلت شده است، کربلایی کاظم 20 سال بعد از این واقعه در روستا زندگی میکند ولی کسی ایشان را نمیشناخت و برای مردم روستا این قضیه عادی شده بود.
کریمی نیک گفت: دغدغه خود کربلایی همین غفلتهاست، خودش میگوید «هیچ کس از من سؤال نکرد که شأن نزول آیات چیست، همه از من سؤال کردند قرآن چند نقطه دارد؟ چند بار کلمه کشتی در قرآن آمده است و...» اینها را مردم بیشتر دوست داشتند و شاید هم فرهنگی است که ما بیشتر دوست داریم از شعبدهبازی بیشتر لذت میبریم تا توجه به عالم معنا.
جلوی سیل خروشان را با بیل نمیتوان گرفت
وی ادامه داد: تهاجم فرهنگی غرب با سرعت عجیبی پیش میرود و ما در مقابل میخواهیم جلوی این سیل خروشان را با بیل بگیریم این کار شدنی نیست. تنها فرهنگسرای تخصصی شهر از لحاظ زیر ساختی بسیار نامناسب است، امیدوارم مسئولین بودجه مشخصی برای این مجموعه لحاظ کنند تا از وضعیت فعلی خارج شود.
این کارگردان آئینی افزود: سالن جدید نمیخواهیم همین سالن را تجهیز و نگهداری کنند کفایت میکند، واقعاً دردآور است امکاناتی برای ارتقای فرهنگ اختصاص نمیدهیم و از طرفی از وضعیت فرهنگی گلایه میکنیم. بد گفتن و مستقیم گویی عامل مهم کاهش اثربخشی نمایشهای مذهبی و قرآنی است، به هنرمندان قرآنی پر و بال ندادیم، امکانات لازم را به آنها نمیدهیم و گاهی یک سری محدودیتها هم برای این هنرمندان ایجاد میکنیم بعد انتظار داریم کار خوب انجام شود.
کریمی نیک در پایان گفت: مختارنامه با امکانات خوب تولید شد این اثر به تنهایی اثربخشی چندین کتاب را داشت، آن جایی که باید خرج کنیم دست به جیب نمیکنیم، آن جایی که نیاز نیست خرج میکنیم، افطاری میدهیم، ایستگاه صلواتی راه میاندازیم کوچهها را کثیف میکنیم برای رفتگران. فرهنگها تغییر کرده آنچه باید باشد نیست ولی ایستگاه صلواتی داریم ترافیک ایجاد میکنیم مردم را به نام امام زمان(عج) اذیت میکنیم ولی یک تئاتر خوب، یک کتاب خوب، یک شعر خوب درباره فرهنگ انتظار کار نمیکنیم.