روال تکراری در نهضت قرآن آموزی مورد استقبال عموم واقع نمی‌شود
کد خبر: 3612296
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۸

روال تکراری در نهضت قرآن آموزی مورد استقبال عموم واقع نمی‌شود

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین با اشاره به برگزاری نمایشگاه قرآن در قزوین گفت: این نمایشگاه توسط اداره کل ارشاد برگزار شده است، باید توجه داشت که نهضت قرآن آموزی باید همراه با نوآوری و ابداعات ویژه همراه باشد و برگزاری نمایشگاه با روال تکراری مورد استقبال عموم واقع نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین علی نعمت اللهی چهارشنبه شب در نشست خبری که در محل سازمان تبلیغات اسلامی استان برگزار شد، اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به وضعیت فرهنگی آن دوران، سازمان تبلیغات اسلامی با ماموریت فرهنگی و هنری در سال 61 تاسیس شد.
وی با اشاره به اینکه این سازمان با سبقه دینی تشکیل شد و بنا بود در حوزه های معارف دینی و فرهنگ و هنر دینی قدم بردارد، افزود: در این مدت  نیز در حوزه های مختلف از جمله شبکه تبلیغ به عنوان موثرترین بخش فعالیت خود شاهد درخشش سازمان تبلیغات اسلامی بودیم.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین اظهار کرد: موضوع دیگر که در دستور کار سازمان بود هیئت‌های مذهبی بود که به عنوان یک سازمان مردم نهاد مذهبی قوی که ریشه در باورهای اعتقادی داشت اهمیت بالایی داشت و باید به عنوان ظرفیت فوق العاده فرهنگی جهت دهی می شد.
وی با بیان اینکه ایجاد شبکه مداحان نیز از دیگر فعالیت های موثر سازمان تبلیغات اسلامی است تاکید کرد: باید یک مجموعه توانمند از مداحان خانم که در مجالس زنانه شرکت می کردند و مداحان عمومی تشکیل می شد؛ همچنین فعالیت های قرآنی یکی دیگر از بخش های مهمی بود که باید در بخش آموزش آن حضور پیدا می کردیم.
حجت‌الاسلام نعمت الهی عنوان کرد: فعالیت‌های قرآنی به قدری در سازمان اهمیت یافت که منجر به تشکیل یک سازمان مستقل به نام دارالقرآن شد؛ این مرکز در برنامه توسعه سوم، چهارم و پنجم نهضت آموزش قرآن را برعهده دارد و امروز نیز چاپ و نشر قرآن باید با تایید دارالقرآن باشد.
وی  با اشاره به اینکه امروزه بیش از  80 درصد از فعالیت های قرآنی در سازمان تبلیغات اسلامی متمرکز است، یادآور شد: با توجه به ضرورت هنر دینی حوزه هنری در سازمان تبلیغات تاسیس شد، حدود ۹۰ درصد سینماهای کشور در حال حاضر در اختیار سازمان تبلیغات اسلامی است و حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی نیز در این حوزه عملکرد خوبی داشته است.
نعمت الهی افزود: سازمان تبلیغات اسلامی از پیشگامان حضور در فضای مجازی است و برای نخستین بار کتاب خانه های الکترونیک به صورت عمومی را در کشور راه اندازی کرده است ،همچنین در حوزه دیتاسنتر نیز به دقت حضور داشت.
وی با اشاره به اقدامات سازمان تبلیغات در استان قزوین، یادآورشد: سازمان تبلیغات در استان قزوین در زمینه فرهنگ تاثیرگذار بوده است به طوری که هم اکنون دو هزار و ۱۰۰ هیئت مذهبی و بیش از یک هزار و ۲۰۰ مداح  و  همچنین 500 دانش آموز مداح در استان قزوین ساماندهی شده اند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین با اشاره به اینکه بیش از 180 موسسه قرآنی در استان فعالیت دارند، عنوان کرد: سازمان تبلیغات اسلامی یک خانواده بسیار بزرگ در حوزه فرهنگ و قرآنی محسوب می شود لذا امروز زیر مجموعه های این سازمان فعالیت هنری، قرآنی و تبلیغی را به صورت مکمل در کنار هم اجرایی می کند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین گفت: طرح پایگاه فرهنگی به صورت پایلوت در سه استان زنجان،همدان و قزوین صورت می گیرد که طی آن 16 پایگاه در قزوین مستقر شده اند.
وی افزود: ما در استان ابتکارات و کارهای جدیدی انجام دادیم که می توان به جشنواره دین در مطبوعات محلی اشاره کرد، همچنین جشن روزه اولی ها کار منحصر به فردی است که مبتکر آن استان قزوین بوده است .
نعمت الهی بیان کرد: یکی از برنامه های شاخص ما اجرای طرح های پایگاه فرهنگی در قزوین است که طی آن یک تفاهم نامه با وزارت کشور برای مناطق آسیب پذیر منعقد شده است، این طرح به صورت پایلوت در سه استان قزوین، همدان و زنجان صورت گرفته است.
وی افزود: اعتبار این طرح خوب است و با محوریت روحانیون و مبلغان جوانی که دوره‌های آموزشی ویژه جوانان و نوجوانان را گذرانده اند اجرا می‌شود و برنامه های متنوعی و اردوهای مذهبی باهمکاری اداره بهزیستی، کمیته امداد و سایر نهادها در نظر گرفته شده است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین عنوان کرد: در این طرح تلاش شده با انعقاد تفاهم نامه های مختلف با سازمان ها و ارگان های خدمت رسان به امور مختلف و نیازهای مالی، فرهنگی و معنوی خانواده ها توجه ویژه ای شود که در استان ۱۶ نقطه برای اجرای آن  پیش بینی شده است.
 نعمت اللهی افزود: این طرح از ابتدای ماه رمضان آغاز شده است و امیدواریم تا پایان ماه مبارک در تمام ۱۶ نقطه پیش بینی شده در استان عملیاتی شود و تا پایان سال ادامه پیدا کند.
وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه قرآن در قزوین گفت: این نمایشگاه توسط اداره کل ارشاد برگزار شده است، باید توجه داشت که نهضت قرآن آموزی باید همراه با نوآوری و ابداعات ویژه همراه باشد و برگزاری نمایشگاه با روال تکراری مورد استقبال عموم واقع نخواهد شد.
نعمت اللهی اظهار کرد: نمایشگاه باید تولید کننده بوده و جذابیت داشته باشد، برنامه‌های جنبی باید مورد توجه قرار بگیرد و در کنار آن تبلیغات گسترده صورت بگیرد؛  امروز سازمان دارالقرآن در کشور متولی مباحث قرآنی است و فعالیت در این حوزه بدون همراهی با این سازمان و ۱۸۰ موسسه قرآنی آن نتیجه دلخواه را نخواهد داشت.
وی در ادامه با اشاره به ساخت مسجد تاکید کرد: ما در زمینه کمبود مسجد مشکل نداریم بلکه در حال حاضر آمایش سرزمینی در ساخت مساجد انجام نشده است و این در حالی است که ما برای مساجد نیازمند روحانی  و مبلغ هستیم.
مدیر کل سازمان تبلیغات استان قزوین افزود: امروز توزیع مساجد در نقاط مختلف شهر مناسب نیست و گاهی تعدادی زیادی مسجد در مناطق کم جمعیت ساخته شده است اما در مناطق دارای جمعیت بیشتر صرفا یک مسجد وجود دارد که باید این موضوع به صورت دقیق بررسی شود.

captcha