مسئله قدس و بیت‌المقدس ریشه در اعتقادات مسلمانان دارد
کد خبر: 3612410
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۳
معاون فرهنگی جامعة المصطفی(ص) در ماداگاسکار:

مسئله قدس و بیت‌المقدس ریشه در اعتقادات مسلمانان دارد

گروه بین‌الملل: حجت‌الاسلام والمسلمین سید مرتضی رضوی (علم الهدی)، با بیان این که تنش‌ها در منطقه برای به حاشیه‌کشاندن مسئله فلسطین اثری ندارد، گفت: مسئله قدس و بیت‌المقدس به‌عنوان قبله نخست مسلمانان ریشه در اعتقادات امت اسلام دارد.

مسئله قدس و بیت‌المقدس ریشه در اعتقادات مسلمانان دارد
حجه الاسلام والمسلمین سید مرتضی رضوی (علم الهدی)، معاون فرهنگی جامعة المصطفی(ص) العالمیه در ماداگاسکار، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) در خصوص به حاشیه رانده‌شدن مسئله فلسطین اظهار کرد: یکی از تدابیر حکیمانه امام خمینی (ره) همین است که برای فراموش‌نشدن مسئله قدس آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به نام روز جهانی قدس نام‌گذاری کردند تا این که همه ساله در سراسر جهان و به‌ویژه در میان ملت‌های عربی و اسلامی مسئله قدس و حمایت از آن گرامی داشته شود.
وی افزود:  امروزه به برکت روز جهانی قدس، چهره استعمارگران و استکبار جهانی برای همه ملت‌ها آشکار شده و ترفندهای صهیونیست‌ها با هدف ایجاد بحران و تنش در منطقه برای به حاشیه کشاندن مسئله فلسطین اثری ندارد، گویا که این مسئله همیشه زنده و تازه است به‌ویژه که مسئله قدس و بیت‌المقدس به عنوان قبله نخست مسلمانان ریشه در اعتقادات امت اسلام دارد.
وی در ادامه اقدام برخی کشورهای عربی از جمله عربستان با رژیم صهیونیستی در عادی‌سازی روابط با اسرائیل را نوعی خیانت به همه ملت‌های صلح‌طلب و مخالف با قوانین حقوق بشری دانست و گفت: رژیمی که غاصب و اشغالگر است، همیشه محکوم بوده و خواهد بود، اما باید گفت که اسرائیل و همراهانش هر چقدر تلاش کنند سودی نخواهند برد و زمان به ضرر آن‌ها ورق خواهد خورد و این حمایت‌های مردمی در سراسر جهان از ملت مظلوم فلسطین عاقبت سبب خواهد شد که اسرائیل اشغال سرزمین‌های فلسطین را از دست بدهد.
معاون فرهنگی جامعة المصطفی(ص) در ماداگاسکار در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که چرا برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس به جای مقابله با طرح‌های صهیونیستی و اعلام موضع در برابر دشمن واقعی، به موضوع ایران‌هراسی می‌پردازند؟ تصریح کرد: ایران همیشه با استعمارگران و اشغالگران صهیونیست مبارزه کرده و الحمدلله همیشه با تدابیر حکیمانه رهبری فرزانه و حمایت‌های ملت از مردم بی‌دفاع  فلسطین، توطئه‌های آن‌ها را بر ملا کرده است، به طوری که امروزه الحمدلله جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از قدرت‌های بی‌رقیب منطقه در مقابل هر نوع متجاوز مقتدرانه یستاده است.
وی افزود: این مسئله قدرت‌های چپاولگر را نگران کرده است، بنابراین ترفند ایران‌هراسی را با هدف تضعیف ایران و جداکردن ملت‌های همراه و همسو با ایران را در پیش گرفته‌اند، اما ایران و ملت‌های دوست و همراه، هوشیارتر از این هستند که فریب این گونه نقشه ها را بخورند.
حجت الاسلام والمسلمین سید مرتضی رضوی درباره نقش امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب در عدم فراموشی مسئله فلسطین در نزد مسلمانان و عرب‌ها گفت: روز قدس روز دعوت از مسلمانان برای توجه به فلسطین و نزدیک‌شدن صفوف آن‌ها درمقابل هر نوع قدرت متجاوز و غاصب است و مسئله آزادی قدس شریف از یوغ اشغالگران صهیونیستی از آرمان‌های امام خمینی (ره) بوده است.                 
وی تأکید کرد: یکی از اهداف و اصول انقلاب اسلامی ایران پس از پیروزی، حمایت و پشتیبانی از ملت مظلوم فلسطین بوده و امام خمینی(ره) با طرح روز جهانی قدس خیلی از ملت‌های دیگر را نیز در همین راستا همراه نمودند.
نماینده فرهنگی جامعة المصطفی(ص) العالمیه ماداگاسکار اظهار کرد: مقام معظم رهبری با ادامه راه امام خمینی (ره) و زنده نگه‌داشتن و جلوگیری از به حاشیه رفتن روز جهانی قدس، مسئله فلسطین را از اولویت‌های مهم امت اسلام قرار داد.
گفتنی است، «ماداگاسکار»، چهارمین جزیره بزرگ جهان، کشوری جزیره‌ای واقع در اقیانوس هند در کنار سواحل جنوب شرقی آفریقا و پایتخت آن نیز شهر «آنتاناناریوو» است که جمعیت آن 22 میلیون نفر و زبان رسمی آن «مالاگاسی» و «فرانسوی» است.
اسلام در فاصله قرن ششم تا قرن نهم هجری قمری توسط مهاجران مسلمان در این منطقه گسترش یافت. 
بنا بر گزارش مرکز تحقیقات پیو، مسلمانان در سال ۲۰۱۰ میلادی، ۲۲۰ هزار تن از جمعیت ماداگاسکار را تشکیل می‌دادند و شمار آنان رو به رشد است.
از جمیعت شیعیان ماداگاسکار آمار دقیقی در دست نیست. تعداد آنان را از ۲۲۰ تا ۲۰ هزار تن تخمین زده اند که کمتر از ۱٪ جمعیت این کشور است.
سید نرگس وهاب زاده
captcha