بکارگیری اصول قرآنی در شهرهای موفق جهان
کد خبر: 3612447
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷
نصرتی بیان کرد:

بکارگیری اصول قرآنی در شهرهای موفق جهان

گروه جامعه: رئیس مجمع جهانی شهرهای اسلامی، حرکت به‌سوی توسعه پایدار را راه‏‌حل تحقق شهر اسلامی دانست و افزود: آن چیزی که اسلام و ‎مبانی قرآنی در تحقق زندگی مطلوب و باکیفیت بر آن تأکید دارند آرمان‌های مشترکی است که امروز شهرهای موفق جهان درحال استفاده از آنها هستند.

مسعود نصرتی، رئیس مجمع جهانی شهرهای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، بر ضرورت بهره‎برداری از فرهنگ غنی قرآن در تحقق شهر اسلامی تأکید کرد و گفت: امروز حدود یک‌چهارم جمعیت جهان را مسلمان تشکیل می‎دهند و این یعنی یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های اجتماعی جهان در اختیار مسلمانان است.

وی بابیان اینکه شهرهای اسلامی با استقرار دریکی از مهم‌ترین کانون‌های تمدنی جهان، دارای میراثی بافرهنگی غنی و هویت متمایز هستند که در محیط و ساختار شهری تجلی پیداکرده‎ است، افزود: ازاین‌رو تمدن اسلامی شهرهایی را به وجود آورده، که سبک زندگی جهانی و منحصربه‌فردی را در کالبد و مفهوم خود جای‌داده‌اند.

نصرتی با اشاره به اینکه اندیشه اسلامی نقش عظیمی در پرورش و فهم بهتر زندگی شهری و شهرنشینی، ایجاد می‌کند، ادامه داد: به همین دلیل است که مفاهیمی همچون پایداری، ریشه در ارزش‌هایی دارد که در شهرهای اسلامی با به‌صورت متنوع و متفاوت ارائه‌شده است؛ شهرهایی که ویژگی شاخص آن‌ها در فضای شهری و در سراسر جغرافیایی فرهنگی جهان از طریق معرفی ارزش‌ها و عقاید مشترک، بر پایه اسلام تعریف‌شده است.
 
رئیس مجمع جهانی شهرهای اسلامی با اشاره به آرمان‌های مشترک شهرهای اسلامی گفت: آرمان‌های مشترک برای شهرهای اسلامی را می‎توان در شناخت صحیح و ارتقاء کاربردی ارزش‎های اسلامی در محیط شهری، ایجاد نهضت شهرهای اسلامی پایدار بر اساس چشم‌انداز، تأکید بر حقوق سکونت انسان در اسلام، هویت ارزش‌ها و تمدن‌های مشترک و درنهایت ایجاد ارتباط میان رویکردها نوآورانه و توسعه پایدار با معیارهای سکونتگاه‌های اسلامی خلاصه کرد.
 
شهردار قزوین با طرح این پرسش که راه‌حل تحقق شهر اسلامی، چیست؟ اظهار کرد: با بررسی نمونه شهرهای موفق در جهان به جواب این سؤال خواهیم رسید؛ ازاین‌رو صاحب‌نظران و کار شناسان شهری پاسخ این سؤال را درحرکت به‌سوی توسعه پایدار می‌دانند؛ توسعه پایدار حالت تعادل و توازن میان ابعاد مختلف توسعه است که هدف آن بهبود کیفیت زندگی انسان در ابعاد مختلف است؛ ازاین‌جهت بهبود کیفیت زندگی همان چیزی است که اسلام و ‎مبانی قرآنی در تحقق زندگی سالم بر آن تأکیددارند.
 
نصرتی با اشاره به روند فعالیت‎های مجمع جهانی شهرهای اسلامی، افزود: ما در این مجمع تلاش می‌کنیم از وضعیت تحقق اهداف توسعه پایدار، دستور کار جدید شهری، ابتکار عمل شکوفایی شهری و فرصت‌ها و چالش‌های آن اطلاع پیدا کنیم؛ در اینجا شهرداران با بهره‎برداری از توانایی این مجمع که وظیفه ورود شهرهای اسلامی و برنامه شکوفایی شهری را عهده‎دار است، می‎توانند شهرها را با انتظار شهروندان اداره کنند.
 
وی با تاکید بر ضرورت بهره‌برداری از مبانی اسلامی  در جهت کاهش مشکلات شهرهای جهانی، گفت: امروز افزایش فقر در شهرها، دسترسی ناکافی به مسکن و خدمات اصلی شهری، آلودگی هوا، تراکم جمعیت، ناکافی بودن خدمات بهداشتی اصلی، گسترش زاغه‌نشینی و مسکن‌های غیرقانونی، سیستم حمل‌ونقل ناکافی، بیگانگی شهروندان، رقابت شغلی و اقتصادی نابرابر، نارسایی امکانات اصلی شهر، ویرانی محیط‌ زیست، آب و بحران‌های اجتماعی نظیر مواد مخدر، ازجمله چالش‎های پیش روی شهرهای جهانی است؛ لذا بهره‌برداری از ارزش‌های اسلامی راه‌حل کاهش و حذف این مشکلات است.
 
رئیس مجمع جهانی شهرهای اسلامی با تأکید بر نقش آموزه‎های قرآنی و معنویت در شکوفایی شهری، تصریح کرد: به عنوان مثال، زمانی که قزوین از ایران پایلوت شکوفایی شهری قرار گرفت، برای اجرایی شدن آن ۶ شاخص معرفی شد، که در این میان برای اجرای پروژه‌ها، ما به مسئله معنویت نه به‌عنوان شاخص هفتم بلکه به‌عنوان شاخصی که بر ۶ مورد دیگر تأثیرگذار است، توجه ویژه داشتیم که درنهایت نتایج بسیار خوب و موثری را شاهد بودیم.
captcha