آرم شورای زکات؛ مجوز صندوق‌ها برای دریافت فطریه
کد خبر: 3612770
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱
انتظاری تبیین کرد:

آرم شورای زکات؛ مجوز صندوق‌ها برای دریافت فطریه

گروه جامعه: مدیر کل امور اجرایی زکات کمیته امداد با بیان اینکه صرفا صندوق‌هایی که مجوز و آرم شورای زکات را دارا هستند مجاز به دریافت زکات فطریه هستند، اظهار کرد: 100 درصد زکات فطریه جمع آوری شده صرف نیازمندان می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، علی محمد ذوالفقاری، معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد و نجف علی انتظاری، مدیر کل امور اجرایی زکات امروز با حضور در نشستی خبری به تبیین جزئیات طرح‌های اکرام ایتام و همچنین زکات فطریه پرداختند.

ذوالفقاری معاون توسعه مشارکت‌های مردمی از جمله وظایف این معاونت را فرهنگ سازی در زمینه گسترش انفاق و نوعدوستی و همچنین استفاده از کمک‌های مردمی دانست و گفت: این کمک‌ها گاهی به صورت کالا و نقدی و گاهی نیز در قالب خدمات ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: کمیته امداد برای استفاده از توان مردم تمام احکام اقتصاد اسلامی را استخراج  و سازماندهی کرده است تا در مناسبت‌های همچون عید فطر، عید قربان و ماه رمضان از کمک‌های خیران بهره‌مند شوند.

وی از جمله فعالیت‌های این معاونت در سال جاری را توسعه خیران در زمینه طرح اکرام و محسنین برشمرد و گفت: از ابتدای ماه رمضان تاکنون بسیاری از خیران توسط پیامک برای سرپرستی ایتام اعلام آمادگی کردند. همچنین 40 هزار ثبت نام در زمینه حمایت از خانواده ایتام و محسنین توسط پایگاه اطلاع رسانی محسنین ثبت شده است.

ذوالفقاری به اجرای طرح مفتاح الجنه در ماه مبارک رمضان اشاره و عنوان کرد: خیرین و مدیران دستگاه‌ها و نهادها هر یک با مراجعه به یکی از خانه‌های مددجویان تامین یکی از نیازها‌ی آنها را برعهده گرفتند.

وی اطعام نیازمندان را از دیگر اقدامات صورت گرفته در ماه رمضان برشمرد و اظهار کرد: در برخی موارد خیران اقدام به ارائه وجه نقد کردند و کمیته امداد برپایی سفره‌های اطعام را برعهده گرفت در برخی موارد نیز خیران خشکبار را در اختیار کمیته امداد قرار دادند و کمیته نیز پس از بسته بندی این اقلام خوراکی را در میان مددجویان تقسیم کرد. در برخی موارد نیز شاهد توزیع سبد کالا از سوی برخی از سازمان‌ها در میان مددجویان بودیم.

ذوالفقاری میزان فطریه و کفاره جمع آوری شده در سال گذشته را 38 میلیارد و 700 میلیون تومان برشمرد و گفت: نیازمندان و نوع نیازشان به همراه شماره حساب مشخص شده و به محض دریافت فطریه کار توزیع و رساندن آن به دست نیازمندان آغاز می‌شود.

در ادامه این نشست نجف علی انتظاری، مدیر کل امور اجرای زکات کمیته امداد اظهار کرد: شورای عالی زکات تشکیلاتی فرا بخشی و شامل 11 نهاد است که در راس شورا نماینده ولی فقیه قرار دارد قانون زکات در آبان ماه سال 1390 به تصویب مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان رسید و دبیرخانه زکات در کمیته امداد مستقر شد.

وی با بیان اینکه زکات به دو بخش مال و بدن تقسیم می‌شود اظهار کرد: شرط قبولی روزه ادای زکات بدن یعنی همان فطریه است.

وی با بیان اینکه در سال جاری نهادهای همچون بهزیستی، کمیته امداد، وزارت کشور و نیروی انتظامی که متولی صدور مجوز برای خیریه‌ها هستند به منظور ساماندهی جمع آوری فطریه تشکیل جلسه دادند اظهار کرد: پس از جلسه مشترک این چهار دستگاه موسسات خیریه فعال که مجوز دریافت زکات فطریه دارند مشخص شدند.

وی با تاکید بر اینکه صرفا صندوق‌هایی که مجوز شورای زکات و آرم این شورا را دارا هستند مجاز به دریافت زکات فطریه می‌باشند اظهار کرد: 45 هزار و 42 پایگاه ثابت در کشور و هشت هزار و 379 واحد سیار برای جمع آوری زکات فطریه مشخص شدند همچنین سه میلیون 586 هزار و 200 پاکت فطریه در میان مردم توزیع شده است.

انتظاری تصریح کرد: پایگاه‌ها باید توجه داشته باشد که فطریه عام و سادات و همچنین کفاره عدم و غیر عمد را در صندوق‌های جداگانه دریافت کنند چرا که هر یک حکم شرعی جداگانه‌ای برای مصرف دارند.

وی با بیان اینکه نیازهای خانوادهای کم بضاعت احصا شده و تا روز ظهر عید فطر وجوهات جمع اوری و میان نیازمندان توزیع می‌شود اظهار کرد: اکثر علما معتقدند زکات فطریه بهتر است خرج نیازمندان شود.

وی با تاکید بر اینکه 100 درصد زکات فطریه از سوی کمیته امداد صرف نیازمندان می‌شود عنوان کرد: برخی مساجد و حسینیه‌ها زکات فطریه جمع آوری شده را صرف توسعه همان مسجد و حسینیه می‌کنند در صورتی که عاملین زکات بر حسب فرمایش امام علی(ع) دارای منشور اخلاقی هستند و باید با دقت نظر بیشتری عمل کنند. انتظاری میزان زکات فطریه که در سال جاری جمع آوری می‌شود را صد میلیارد تومان پیش بینی کرد و یاد آور شد: علاقمندان می‌توانند با شماره گیری کد *8877*1# نسبت به پرداخت زکات فطریه اقدام کنند.

captcha