بیشترین آسیب به جهان اسلام از کج‌فهمی مفاهیم دینی/ کشورهای اسلامی هم‌دل شوند
کد خبر: 3612937
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۴

بیشترین آسیب به جهان اسلام از کج‌فهمی مفاهیم دینی/ کشورهای اسلامی هم‌دل شوند

گروه سیاست و اقتصاد: سرکنسول افغانستان در مشهد ابراز کرد: پدیده‌ای به نام تروریسم و افراطی‌گری که به جهت کج‌فهمی از مفاهیم دینی و اسلامی نیرو ‌گرفته در حال حاضر بیش از دیگر مسائل به دنیای اسلام آسیب زده است که مبارزه با این پدیده نیازمند هم‌دلی کشورهای اسلامی است.

سید نورالله راغی، سرکنسول افغانستان در مشهد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با اشاره به حلول ماه شوال و عید سعید و بزرگ فطر ابراز کرد: همزمان با عید سعید فطر که یکی از اعیاد بزرگ مسلمان است، آرزوی همبستگی و همدلی، اتحاد و آنچه را که در شأن کشورهای اسلامی است برای همه امت اسلام دارم، البته وظیفه و مسئولیت دینی همه کشورهای اسلامی است که در کنار هم قرار بگیرند نه علیه یکدیگر تا همدلی و اتحاد به معنای واقعی آن محقق شود.
وی در رابطه با سیاست‌های دولت افغانستان برای نزدیکی کشورهای اسلامی نیز ابراز کرد: افغانستان بر اساس جایگاه منطقه‌ای، جغرافیایی، استراتژیکی و اهمیتی که به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای اسلامی دارد، همواره در تلاش است تا کشورهای منطقه را به هم وصل و نزدیک کند.
راغی در همین زمینه با بیان اینکه ما در سیاست‌ خارجی خود نقطه وصل میان کشورهای جهان بودن را تعریف کرده‌ایم، ادامه داد: به دلیل جغرافیایی که داریم یک سری پروژه‌های عملی را تعریف و  تبلیغ می‌کنیم که همگی در راستای وحدت و همگرایی کشورهای منطقه است مانند پروژه‌های بزرگی که هم اکنون در زمینه‌های اقتصادی در حال انجام است پروژه انتقال برق «کاسا یک هزار» و دیگر پروژه‌های انتقال انرژی که همگی پروژه‌های وصل محسوب می‌شوند و ما آنها را پل ارتباطی میان کشورهای جهان تعریف کرده‌ایم.
وی افزود: از طرفی افغانستان به عنوان کشوری محوری در مبارزه با تروریسم که خود همواره قربانی این جریان سوء بوده است، تلاش می کند تا تمام کشورهای منطقه را برای مبارزه با این پدیده واگیر و خانمان‌سوز دور هم جمع کند تا به‌گونه‌ای مشترک پاسخ دندان‌شکنی به این پدیده شوم داده شود.
راغی همچنین به بزرگترین تهدید جهان اسلام اشاره و عنوان کرد: بزرگترین تهدید برای جهان اسلام در اختلاف و پراکندگی و وجود دشمنی میان کشورهای اسلامی است. البته پدیده‌ای به نام تروریسم و افراطی‌گری که به جهت کج‌فهمی از مفاهیم دینی و اسلامی نیرو ‌گرفته در حال حاضر بیش از دیگر مسائل به دنیای اسلام آسیب زده است که مبارزه با این پدیده نیازمند هم‌دلی کشورهای اسلامی است.
سرکنسول افغانستان در مشهد اضافه کرد: در جهانی قرار داریم که پر است از منافع متضاد و اختلاف‌زا و این در حالی است که برخی کشورها برای رسیدن به این منافع که بعضا متعلق به گروه‌های خاصی است از گروه‌ها و پدیده‌هایی که اقدامات افراطی انجام می‌دهند حمایت و استفاده می‌کنند.
وی در پایان ابراز کرد: در واقع این کشورها در ارائه تعریف درستی از منافع خود دچار اشتباه شدند و بنابراین در مسیر حمایت از گروه‌های تروریستی افراط‌گرا گام برداشته و بر ایجاد اختلاف بین کشورهای اسلامی دامن می زنند از همین رو وظیفه کشورهای مسلمان است که اجازه این نوع فعالیت ها را با اتحاد بیشتر بین خود ندهند.
captcha