ای گروه مؤمنان شادی کنید
کد خبر: 3612942
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۲

ای گروه مؤمنان شادی کنید

گروه معارف: حجت الاسلام کیانی با بیان اینکه خداوند در ماه رمضان ما را آزاد کرد و عید فطر شادی بر این آزادی معنوی است، گفت: ماه رمضان آزمایش خوبی بود که توانستیم با آن بر جنبه‌های حیوانیت خود مسلط شویم. وقتی انسانی شدیم که کمترین وجه مشترک را با حیوان دارد، چرا باز خود را زیر اسارت ببریم؟

حجت‌الاسلام والمسلمین منصور کیانی، مدیر مدرسه علمیه آیت‌الله قاضی دزفول در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، درباره نعمت روزه داری سی روزه در ماه خدا و چگونگی شکرگزاری آن گفت: چون انسان زاده طبیعت است، یک جنبه حیوانی طبیعی دارد. اسلام به صورت تدریجی می‌خواهد این جنبه حیوانی او را به انسانی و سپس به مَلَکی تبدیل کند؛ یعنی یک فرشته‌ای باشد روی زمین.

وی اظهار کرد: یکی از روش‌های فوق‌العاده زیبا و مؤثر در کندن انسان از حیوانیت، همین ماه رمضان است. چون وجه مشترک ما انسان‌ها با حیوانات در خورد و خوراک و نکاح است. بعضی وقت‌ها چون ما زاده طبیعت هستیم و با حیوان وجه مشترک داریم، انسانیت ما در گرو امور مشترک حیوانی می‌شود؛ یعنی حقیقتا بسیاری از مردم اسیر شکم هستند، بسیاری دیگر اسیر خواب هستند، بسیاری اسیر زبان هستند و بسیاری اسیر امور شهوانی. همه اینها به صورت آرام و با یک برنامه مدون و زیبا در سی روز کنترل شد.

وی ادامه داد: با این برنامه از اسارت خواب، شکم و شهوت درآمدیم. بنای اسلام این بود که آرام آرام این وجه مشترک انسان را با حیوان کم کند تا جایی که آدم اسیرش نباشد، مطلق نمی‌توان این‌ها را حذف کرد؛ اما می‌تواند اسیر آنها نباشد. به وسیله روزه ما از اسارت درآمدیم. مولوی:

چند شب‌ها خواب را گشتی اسیر؟
یک شبی بیـدار شو دولت بگیر

کیانی گفت: حقیقتا برخی این را تجربه کردند که می‌توان سی روز با اندکی خوابیدن در شب و یا حتی نخوابیدن در شب سر کرد؛ چنانکه در احیاها نخوابیدم. پس این شدنی است. ما از اسارت خواب درآمدیم. از اسارت شکم هم درآمدیم و دانستیم که می‌توان 15، 16 ساعت بدون خورد و خوراک باشیم و این کم کم برای روح ما عادت شد که از اسارت شکم بیرون بیاییم. اگر از این عادت‌ها درآمدیم خداوند آنها را جایگزین می‌کند.

این مدرس حوزه علمیه با اشاره به روایتی از رسول اکرم(ص) درباره نسبت دنیا و آخرت اظهار کرد: ایشان می‌فرماید:‌ «الدنیا و الآخرة ضرتان» دنیا و آخرت مانند دو هوا هستند یک جا جمع نمی‌شوند. نمی‌شود با هم عاشق دنیا و آخرت باشیم. اگر عاشق دنیا شدیم، عاشق آخرت نیستیم و بالعکس. نمی‌شود آدم هم دوست دار دنیا باشد هم عاشق آخرت. پیش از ماه رمضان شما اسیر دنیا بودید و وجه حیوانی شما غالب بود. اما در این سی روز شما از اسارت درآمدید. اگر کسی سه اقلیم بزرگ شهوت و شکم و خواب را فتح کرد می‌تواند دیگر اقالیم را نیز فتح کند.

مدیر مدرسه علمیه آیت‌الله قاضی دزفول گفت: چشم و گوش و زبان و دست و پا و فرج و شکم اقالیم سبعه هستند که فتح آنها سخت است. ماه رمضان توان این را به ما می‌دهد که بر این اقالیم فائق بیاییم. ماه رمضان آزمایش خوبی بود که بحمدالله از آن بهره‌مند شدیم و باید حفظش کنیم. وقتی انسانی شدیم که کمترین وجه مشترک را با حیوان دارد، چرا باز خود را زیر اسارت ببریم؟

وی اضافه کرد: خداوند هر چیزی که از طبیعت، از ما بگیرد آن را با چیزی از ماوراء طبیعت جایگزین می‌کند و حالت الهی و معنوی آخرتی را به جای آن قرار می‌دهد. مولوی گفت:

این دهان بستی دهانی باز شد

کو خورنده لقمه‌های راز شد

گر تو این انبان ز نان خالی کنی

پر ز گوهرهای اجلالی کنی

وقتی ما از اسارت حیوانیت درآمدیم فرشته‌گی جایگزین آن می‌شود. این است که حیف است انسان وقتی بر جنبه‌های حیوانیت خود مسلط شد بعد از ماه مبارک رمضان دوباره بساط عیش و نوش و سور و سات و خواب و خور  را پهن کند. الحمدالله خداوند در این ماه ما را آزاد کرد. قدر این آزادی معنوی را بدانیم:

ای گروه مؤمنان شادی کنید/ همچو سرو و سوسن آزادی کنید

سرو و سوسن رها شده از حوادث و آفات نباتی آزادی می‌کنند، شما هم از اسارت شهوت درآمدید، پس در روز عید شادی کنید. این یک تجربه عالی است.

کیانی در پایان گفت: لذت‌های معنوی که در ماه رمضان داشتیم حفظ کنیم. لذت مناجات، لذت سجده‌های زیبای ماه رمضان را ادامه دهید. کم کم به آزادی از شهوات و آزادی معنوی می‌رسید. برادران و خواهران ایمانی به صورت بسیار زیبایی در سی روز مانند ملائکه از جنبه‌های زمینی آزاد شدند. خوب است که این آزادی معنوی را بتوانیم حفظ کنیم.

captcha