آتش به اختیار فرهنگی به معنای تندروی و بی‌قانونی نیست
کد خبر: 3612981
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۷

آتش به اختیار فرهنگی به معنای تندروی و بی‌قانونی نیست

گروه فرهنگی: نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان گفت: آتش به اختیار فرهنگی زمانی لازم‌الاجرا می‌شود که در عرصه‌های فرهنگی، صدای فرمانده به گوش نرسد، لذا نباید در این مسیر تندروی و بی‌قانونی صورت گیرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، به نقل از حوزه، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی نژاد، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان در جلسه ماهانه مدیران مدارس علمیه استان اظهار کرد: امام موسی بن جعفر(ع) می‌فرماید، از رسول خدا(ص) سؤال شد که چه چیزی شیطان را از ما دور می‌کند، پیامبر اکرم(ص) فرمودند، روزه چهره شیطان را سیاه می‌کند.
وی با بیان اینکه در هیچ عبادتی مثل روزه، در محضر خدا بودن را احساس نمی‌کنیم، گفت: روزه در حقیقت تمرین در محضر خدا بودن است و لذا به شیطان خیلی سخت می‌گذرد.
مدیر حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: رسول‌الله(ص) در ادامه روایت می‌فرماید، صدقه هم کمر شیطان را می‌شکند، هر عمل خیر و انفاقی که برای خدا صورت گیرد، صدقه نامیده می‌شود، چه بسا هیچ صدقه‌ای بالاتر از صدقه علم نیست، همچنین مداومت بر عمل صالح رگ نخاع شیطان را قطع می‌کند.
وی تصریح کرد: در انجام عمل صالح از منظر اسلام، مداومت مهم است غرور در ثواب اعمالی هم که انجام می‌دهیم, باعث از بین رفتن اعمال صالح می‌شود. پیامبر اکرم(ص) همچنین می‌فرماید استغفار رگ پشت پای شیطان را قطع می‌کند.
آیت‌الله طباطبایی نژاد بیان کرد: «آتش به اختیار» یک اصطلاح جنگی است، ولی نکته حائز اهمیت آن است که نباید در این امر تندروی کرد، آتش به اختیار در عرصه جنگی زمانی رخ می‌دهد که ارتباط افسران با فرمانده و قرارگاه به هر نحوی قطع شده باشد.
وی اضافه کرد: این فرمایش مقام معظم رهبری در مورد مسائل فرهنگی است. نکته قابل تأمل این است که این واژه به این بهانه از زبان رهبری بیان شد که دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی تعطیل هستند، ما امروز در تخصیص بودجه و ارائه تاکتیک در عرصه فرهنگی و خاصه فرهنگ دینی نیز شاهد این کم‌لطفی‌ها و تعطیلی‌ها هستیم.
مدیر حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: زمانی آتش به اختیاری فرهنگی لازم‌الاجرا است که در هر عرصه‌ای، صدای فرمانده را نشنوی یا فرماندهی تعطیل باشد، لذا قرار بر این نیست که بی‌قانونی صورت گیرد و هر کس مسیری را برای خود بپیماید.
وی ادامه داد: در جنگ نرم که دشمن با شدت علیه انقلاب اسلامی و اسلام حرکت می‌کند، باید با توکل و تدابیر عمل کنیم؛ جنگ نرم موضوع نو وتازه‌ای نیست و از زمان حضرت آدم و کشتن حضرت هابیل به دست قابیل آغاز شد، چه بسا در زمان امام زمان(عج) نیز هوای نفس و شیطان جن و انس وجود دارد.
آیت‌الله طباطبایی نژاد در پایان خطاب به مدیران مدارس توصیه کرد: مهمترین وظیفه روحانیت این است که ابتدا به فکر اصلاح خود و سپس دیگران باشند و در این راه از هیچ تلاشی کوتاهی نکنند.

captcha