نشانه‌دار شدن همه اپ‌ها تا پایان سال 96/ نظارت بر محتوای فضای مجازی
کد خبر: 3613044
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۵
موسویان خبر داد:

نشانه‌دار شدن همه اپ‌ها تا پایان سال 96/ نظارت بر محتوای فضای مجازی

گروه شبکه‌های اجتماعی: رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال عنوان کرد: تا پایان سال 96 همه آپ‌ها نشانه‌دار خواهند شد و نشان شامد به آنها تعلق خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم تقدیر از فعالان سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی، شب گذشته طی نشستی صمیمانه با حضور سیدمرتضی موسویان، رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال، خسرو سلجوقی، معاون سازمان فناوری اطلاعات، محمدصادق افراسیابی، دبیر همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی و جمعی از اساتید دانشگاه و اعضای هیأت علمی همایش در بوستان گفتگو برگزار شد.

موسویان، رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال با اشاره به ساماندهی کانال‌های تلگرام اظهار کرد: براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی دارندگان کانال‌های بیش از پنج هزار عضو باید نسبت به ثبت ‌کانال‌شان اقدام کنند که تا کنون 10 هزار کانال در سامانه به ثبت رسیده‌اند. همچنین نزدیک به 45 هزار سایت، کد شامد را دریافت کرده‌اند. سایت‌ها به واسطه این کد می‌توانند ادعا کنند که محتوای‌شان دقیق، امن و سالم است.

رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: طی صحبتی که با 9 اپ استور فعال داشته‌ایم، تا پایان سال 96 همه اپ‌ها را نشانه‌دار خواهیم کردم و نشان شامد به آنها خواهیم داد؛ در بخش فضای مجازی، فضای محدودی را ایجاد کردیم تا قابل مدیریت باشد.

وی بیان کرد: سامانه‌ای با زیرساخت هوش مصنوعی در حال طراحی بوده که فاز اول آن تمام شده است و این امکان را به ما می‌دهد تا همه محتواهایی که دارای شامد است، با کلیدواژگان خاص که از 16 بند نظارت محتوایی بدست آمده است، در اختیار متقاضیان همچون مرکز ملی فضای مجازی، حوزه علمیه، معاونت فرهنگی سپاه، تبیان قرار دهیم.

موسویان اظهار کرد: 16 بند تولیدکننده محتوا خودش ممیزی محتواست و مسئولیت محتوا را به عهده خواهد داشت. همچنین بزرگترین حمایت مقام عالی وزرات، امکان تبلیغات است، یعنی هر کس ظرف سه دقیقه می‌تواند برای محتوایی که کد شامد گرفته است، تبلیغ کند. در واقع افراد در این میدان وارد می‌شوند و با رقبای‌شان به رقابت می‌پردازند.

رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: با توجه به 16 بند نظارت محتوایی، آن دسته از سایت‌هایی که ریپورت می‌شوند، به سادگی توسط جستجوگرها قابل مشاهده خواهند بود و مخاطبان می‌توانند در جریان ریپورت آنها باشند.

وی بیان کرد: ما آمادگی زیرساختی را داریم که بتوانیم از این طریق رنکینگ کانال‌ها و اپ‌ها را مشخص کنیم که در چه رتبه‌ای قرار دارند. این اقدام با کمک بخش خصوصی خواهد بود.

موسویان با اشاره به اینکه سواد رسانه‌ای در نسل جدید را باید بین سنین 7 تا 15 سال آغاز کرد، گفت: سن بین 7 تا 15 سال بهترین سن برای پذیرش اطلاعات است و حتی امام صادق(ع) در این سنین تأکید بسیاری بر آموزش و تربیت دارند.

وی بیان کرد: تنها راه‌مان این است که با افزایش سواد رسانه‌ای، مغز انسان را به یک مغز پویا و دارای علم تمییز تبدیل کنیم. سواد رسانه‌ای یعنی بتوانیم ستون‌های ننوشته را بخوانیم.

رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال تصریح کرد: از همین تریبون اعلام می‌کنم که دومین همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی آغاز شده است و مراسم اصلی آن در پاییز امسال همزمان با آئین پایانی نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال با حضور کشورهای عضو اکو برگزار خواهد شد.

گفتمان‌سازی؛ یکی از کارکردهای اصلی همایش سواد رسانه‌ای
در ادامه محمدصادق افراسیابی، دبیر همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی اظهار کرد: این همایش تعاملی بین دولت و دانشگاه بود که قویا از دانشگاهیان حمایت شد.

وی افزود: همه قول‌هایی که در همایش داده شده بود، عمل شد. اول آنکه کتاب چکیده مقالات همایش منتشر شد و مقالات منتخب همایش در دو جلد به چاپ رسید. نشست‌های تجربه‌نگاری در شش دی وی دی تهیه و آماده شد. همچنین مقالات منتخب همایش در فصلنامه پژوهشی ارتباطی به چاپ رسید.

افراسیابی اظهار کرد: گفتمان سازی سواد مجازی، یکی از کارکردهای همایش بود که با حضور اساتیدی همچون سیدرضا عاملی برگزار شد.

وی بیان کرد: ما در این همایش از همه ظرفیت‌های علمی و رسانه‌ای کمک گرفتیم و درهای اتاق فکرمان به روی همه دانشگاهیان، اساتید و اصحاب رسانه باز است تا ایده‌های خود را برای برگزاری همایش دوم سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی ارائه کنند.
captcha