شیوه‌های نوین تبلیغ
کد خبر: 3613089
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶
ایکنا گزارش می‌دهد؛

شیوه‌های نوین تبلیغ

گروه معارف: مانایی و گسترش دین خدا در گرو «تبلیغ» است، اگر امروزه عطر خوش وحی در قالب مذهب و آموزه‌های اخلاقی میان آدمیان پراکنده شده، بدان سبب است که پیامبران، اولیای الهی و سپس مبلّغان بزرگ دینی، به خوبی از عهده امر تبلیغ دین برآمدند و در کار تبلیغ، هرگز کوتاهی نورزیدند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان، قرآن کریم وظیفه اصلی پیامبران را تبلیغ آئین الهی دانسته است و می‌فرماید: «فَهَلْ عَلَی الرُّسُلِ اِلَّا الْبَلاغُ الْمُبین؛ آیا بر (عهده) پیامبران، چیزی جز تبلیغ آشکار است.» (35 سوره نحل) اهمیت تبلیغ تا آنجاست که خداوند در قرآن کریم به پیامبر خود می‌فرماید: «اگر آنچه را بر تو نازل کردیم تبلیغ نکنی،(در واقع) رسالت خود را انجام نداده‌ای.»

اساسا در پرتو تبلیغ، راه سعادت و هدایت بر روی انسان‌ها گشوده و مبانی اصلی فرهنگ اسلامی تبیین و درونی می‌شود. بنابراین به علت اهمیت تبلیغ، این گفتار را به این موضوع اختصاص داده‌ایم.

يك مبلغ ديني در همدان به خبرنگار ایکنا گفت: منبرهاي مجازي و رسانه‌اي باعث كمرنگ‌تر شدن منبرهاي حقيقي شده است.

حجت‌الاسلام ناصر صفري با اشاره به فلسفه نامگذاري یکم تیرماه تحت عنوان روز «تبليغ و اطلاع‌رساني ديني» تصريح كرد: علت اينكه اين روز به نام تبليغ و اطلاع‌رساني ديني نامگذاري شده سالروز وفات يك عالم ديني بنام است كه اصالتا هندي بوده و براي تبليغ تشيع به تانزانيا مي‌رود و كتاب‌هاي بسياري را به زبان‌هاي زنده دنيا ترجمه كرده که در سال 2002 به دیار باقی شتافت.

وي با اشاره به اينكه تبليغ مهمترين رسالت پيامبران است، عنوان کرد: مهمترين مسئوليت پيامبران رساندن پيام الهي به بشريت است و خداوند در قرآن كريم با به‌كارگيري با ارزشمندترين تعابير از مبلغان ياد مي‌كند و در چند جا وظيفه پيامبر را نذير و مبلغ پيام الهي مي‌داند.

صفري با اشاره به مصائبي كه بر سر راه پيامبران براي تبليغ پيام الهي وجود دارد، يادآور شد: در طول تاريخ اسلام پيامبران براي رساندن پيام الهي به بشريت در مقابل مزودورها ايستادند، شكنجه‌ها ديدند و حتي به شهادت رسيدند.

وی ادامه داد: حضرت يونس وقتي به علت يأس از قوم خود آنها را ترك مي‌كند، خداوند او را تنبيه مي‌كند و اين نشان‌دهنده اهميت تبليغ است.

صفري درباره وظيفه انسان‌هاي معمولي براي تبليغ دين مبين اسلام تصریح کرد: براي انجام تعهد در قبال خداوند بايد وقف دين شد، تبليغ تا جايي اهميت دارد كه آمران به معروف جانشينان پيامبران و اولياء دانسته شده‌اند بنابراین وظيفه هر مسلماني اين است كه در قبال دين خود بي‌تفاوت نباشد و بهترين قول نزد خدا سخن كسي است كه دعوت به سوي خدا مي‌كند.

وی در ادامه به بیان علل كمرنگ شدن رفتن مردم به پاي منبرها پرداخت و اعلام كرد: افراد امروزه كمتر پاي منبرهاي مبلغان مي‌نشينند و اين خود دلايل مختلفي از جمله كوتاهي مبلغان كه بعضا اخلاص و گرمي علماي سابق را ندارند، به وجودن آمدن منبرهاي مجازي و رسانه‌اي كه فرد به جاي نشستن پاي منبر در تلويزيون سخنراني‌ها را گوش مي‌دهد و عدم طرح موضوعات جذاب، جوان‌پسند و به‌روز از سوي بعضي از مبلغان دارد.

این مبلغ دینی در پايان گفت: امام باقر(ع) مي‌فرمايد: «كسي كه ما را تبليغ کند و دشمن ولايت را مغلوب، خداوند زبانش را در قيامت گويا مي‌كند.»

يك مبلغ ديني دیگر نیز گفت: مبلغان بايد مطالب به‌روزي را در منبرهاي خود بيان كنند.

حجت‌الاسلام سيدمحمد بطحائيان با اشاره به اینکه اشكال مختلف تبليغ ديني در ايران وجود دارد، خاطرنشان کرد: در ايران دو نوع تبليغ دائمي و موسمي وجود دارد؛ تبليغ دائمي همان فعاليت هر روزه روحانيون مساجد است كه قبل و بعد از نمازهاي يوميه به انجام فعاليت‌هايي مي پردازند و تبليغ موسمي نيز فعاليت طلاب حوزه در ماه‌هاي خاص همانند صفر، محرم و رمضان است كه به شهرهاي مختلف سفر مي‌كنند و به انجام امر تبليغ مي‌پردازند.

وی در رابطه با كمرنگ‌تر شدن حضور افرادي كه پاي منبر مي‌نشينند، عنوان كرد: منابع اطلاع‌رساني در حال حاضر زياد شده است و برخی ترجيح مي‌دهند منبرها را از طريق رسانه‌ها پيگيري كنند.

وي يكي از راه‌هاي افزايش جمعيت افرادي كه پاي منبرها مي‌نشينند را جذب جوانان دانست و عنوان کرد: در زمينه جذب جوانان براي نشستن در پاي منبرها، تجربه موفقي نيز وجود دارد بدين صورت که يك عده از طلاب به دوستي با جوانان و نوجوانان پرداختند سپس آنها را در كانون‌هاي تربيتي خود عضو كردند و اين خود باعث افزايش حضور جوانان در مراسم‌هاي شب‌هاي قدر شد.

اين مبلغ ديني فاكتورهايي نيز براي يك مبلغ موفق برشمرد و يادآور شد: مبلغي موفق است كه زمان‌شناس باشد و روش‌هاي تبليغ خود را متناسب با نيازهاي روز تغيير و مطالب جذابي را پاي منبر طرح كند.

يكی دیگر از مبلغان ديني گفت: جمعيت مبلغان اعزامي نسبت به ١٠سال گذشته افزايش يافته است.

حجت‌الاسلام داوود عباسي با اشاره به اينكه نهاد تبليغ از ابتداي اسلام وجود داشته است، تصريح كرد: تبليغ از مهمترين موارد در اسلام است به حدي كه قرآن افراد را تشويق مي‌كند در دين تفكر كنند سپس به تبليغ دين خود بپردازند.

وي با بيان اينكه نهاد تبليغ به شكل سازمان‌يافته سال‌ها بعد شكل گرفته است، افزود: نهاد تبليغ به صورت سازماني و شكل‌يافته تحت پوشش سازمان تبليغات اسلامي در سال ٦٠ به فرمان امام خميني(ره) شكل گرفته است.

عباسي اشاره‌اي هم به وظايف سازمان تبليغات اسلامي كرد كه در اساسنامه آن آمده است و گفت: سياستگذاري، برنامه‌ريزي، هدايت، پشتيباني و نظارت بر تبليغات مردمي، زمينه‌سازي براي سازمان يافتن نيروهاي مومن و پيدا شدن شكل‌هاي لازم، تلاش در جهت احياء و اشاعه معارف، فرهنگ و تاريخ تشيع، تحقيق و بررسي در زمینه تبليغات سوء و تهاجم دشمنان، ساماندهي و اعزام مبلغ به سراسر كشور و ... از جمله وظايف اين سازمان است.

وي با بيان اينكه جمعيت مبلغان اعزامي به سراسر كشور نسبت به ١٠ سال گذشته بسيار افزايش يافته است، عنوان كرد: مردم ما عرق ديني شديدي دارند بنابراين با وجود رسانه‌هاي جمعي، برخی ترجيح مي‌دهند به جاي رفتن به مسجد و نشستن پاي منبر مراسم‌هاي مذهبي را از تلويزيون دنبال كنند و اين خود باعث كاهش جمعيت افرادي كه پاي منبر مي‌نشينند، شده است.

 یکی دیگر از مبلغان دینی با اشاره به اینکه تبلیغ، ابلاغ معانی بلند عرشی است، گفت: یکی از نام‌های قرآن بلاغ است چرا که تبلیغ و ابلاغ معانی بلند عرشی را بر عهده دارد و مبلغان دینی هر یک به منزله پیام‌آوری هستند که هنرمندانه سخن خدای عرش‌نشین را برای فرشیان معنا می‌کنند.

حجت‌الاسلام محمدی‌پیام افزود: مبلغ در اصطلاح دینی کسی است که باران معارف والای الهی را به دل‌های تشنه می‌رساند بنابرین کار مبلغ بسیار حیاتی است. مبلغ حیات طیبه معنوی افراد را بر عهده دارد(۲۴ انفال، ۱۲۲ انعام و ۹۷ نحل) تا انسان‌ها را از بهیمیت جدا کند و به عرش‌نشینان پیوند دهد.

وی با به اشاره به اینکه اشکال مختلفی برای تبلیغ وجود دارد، خاطرنشان کرد: منبر شکل سنتی تبلیغ معارف آسمانی است اما تبلیغ به شیوه‌های جدیدتری نیز لازم است بنابراین به نظر می‌رسد در عصر حاضر بلندگوهایی بازار منبر را کم رونق کرده باشند در حالیکه این رقیبان را باید رفیقان نوین منبر نامگذاری کنیم، همان‌طور که پزشکان همواره در مطب کار نمی‌کنند و پزشک بالینی هم داریم و گاهی پزشک به محل حادثه اعزام و یا شبکه تلویزیونی سلامت تأسیس می‌شود.

محمدی‌پیام ضمن اشاره به پدید آمدن شیوه‌های نوین تبلیغی اعلام کرد: امروزه مبلغان دینی هم منابر نوینی را بر حسب نیاز تدارک دیده‌اند به طوریکه شبکه رادیویی معارف، سیمای قرآن و نشریات دینی، تلگرام و رسانه مجازی و ... از همه مهمتر و مؤثرتر گفت‌وگوی چهره به چهره و بالاتر از همه، منبر عملی و رفتاری مبلغان دینی در جامعه، جایگزین نوینی برای منبرهای چوبی است، در عین ‌حال که منابر کهن - ونه کهنه! - نیز جایگاه ارزنده خود را حفظ کرده بلکه تقویت نیز شده است.

وی در پایان صداقت طلاب علوم اسلامی را در تمام دنیا تحسین‌برانگیز دانست و گفت: امروزه از کشورهای پیشرفته دنیا طلاب علوم اسلامی را با استقبال شگفت‌آوری برای منابر چوبی دعوت می‌کنند و چه جذاب است که به ده‌ها زبان، سخن عرش بر منابر تبلیغ می‌شود!

وی عنوان کرد: دیگر مردم دنیای به ظاهر متمدن چهره صداقت‌ستیز رسانه‌نماهای نارسانه را پشت ماسک تکنولوژی شیطان حس کرده‌اند و دنبال صداقتی می‌گردند که آن را در چهره نورانی و گفتار شفابخش عالمان عامل می‌توان جست.
captcha