25 شرط در بیعت امام زمان(عج) با یارانش
کد خبر: 3613103
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰
محقق حوزه عنوان کرد:

25 شرط در بیعت امام زمان(عج) با یارانش

گروه حوزه‌های علمیه: محقق حوزه علمیه با بیان اینکه طبق روایات، امام زمان(عج) با کسانی بیعت می‌کند که 25 شرط را رعایت کنند، تاکید کرد: مهم‌ترین این شروط، امر به معروف و نهی از منکر، پرهیز از تجمل و دست‌اندازی به بیت‌المال و پرهیز از دروغ است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) حجت‌الاسلام و المسلمین علی زندقزوینی، محقق و مدرس حوزه علمیه دیشب در جلسه تفسیر آیات مهدوی قرآن به روایتی از بیعت و شروط بیعت امام زمان(عج) با یارانش پرداخت.
وی با بیان اینکه این روایت در کتاب «عقدالدرر فی اخبار الامام المنتظر» که نویسنده آن یک عالم سنی شافعی به نام علامه مقدسی شافعی سلماء است آمده و در روایات شیعه نیز وجود ندارد ادامه داد: براین اساس اولین کار امام بعد از ظهور آن است که در کنار کوه صفا با 313 یار خاص خود و با کسانی که با او بیعت می‌کنند شرایطی را برای بیعت با آنان ذکر می‌کند که بسیار جالب است.
زندقزوینی با بیان اینکه این کتاب کاملترین کتاب در زمینه مهدویت است که در ابوابی از ولادت آن حضرت تا نسب و ظهور و شرایط آن را دارد عنوان کرد: از دید نویسنده این اثر، روایات آن صحیح است و در این روایت نیز 25 شرط برای بیعت امام با یارانش ذکر شده است.
 این محقق تصریح کرد: در روایتی از امام علی(ع) بیان شده است که من یاران مهدی(عج) را در آخرالزمان می‌شناسم و نام آن‌ها را هم می‌دانم؛ ایشان با یارانش به کوه صفا می‌روند و در آن‌جا بیعت صورت می‌گیرد.
زندقزوینی ادامه داد: براساس این روایت حضرت 25 شرط برای صحت بیعت مطرح فرمودند و اولین آن شرط ولایت‌پذیری است؛ امام از یارانش می‌خواهند که اگر ولایت مرا قبول دارید با من همراه شوید زیرا ولایت، مخصوص 14 حجت الهی است که متاسفانه در مورد ائمه(ع) دیگر از سوی مردم رعایت نشد.
این محقق بیان کرد: دومین شرط امام آن است که دزدی نکنند؛ برخی تصور می‌کنند که وقتی حضرت مهدی(عج) بیایند اموال مردم را میان دیگران تقسیم می کنند در حالی که این تصور جائرانه در شان امام و درست نیست مگر اینکه اموال کسانی باشد که به صورت نامشروع به دست آمده باشد.
وی افزود: سومین شرط بیعت امام این است که از زنا بپرهیزید و چهارمین آن پرهیز از قتل محرم در حالی که در طواف است و پنجمین آن، پرهیز از فحشاء است.
زندقزوینی با اشاره به ششمین شرط بیعت بیان کرد: حضرت می‌فرمایند کسی حق ندارد دست روی احدی بلند کند بدون اینکه حق او قصاص باشد؛ در مسیحیت عنوان می‌شود اگر کسی به شما سیلی زد طرف دیگر صورت خود را بگیرید تا سیلی دیگری بزند و این نسبت ناروا را به عیسی(ع) نسبت می‌دهند و البته هرگز هم رعایت نکرده و نمی‌کنند ولی در اسلام عدالت و احسان شرط است.
وی به انتقاد از رفتار برخی ماموران شهرداری با برخی دستفروشان پرداخت و تاکید کرد: برخورد خشن با افراد دستفروشی که از روی اجبار به دنبال کسب درآمد از این طریق هستند خلاف موازین الهی است.
این محقق حوزه علمیه با اشاره به شرط بعدی در بیعت ادامه داد: امام می‌فرمایند کسی حق ندارد از اموال مردم برای خود، گندم و جو و طلا و .... ذخیره کند و به تعبیر امروز حقوق نجومی و میلیاردی دریافت کند و آن را حق خود هم بداند؛ کسانی که طوری یقه می‌بندند که آخوندها هم بلد نیستند ببندند.
وی با اشاره به شرط بعدی یعنی نخوردن مال یتیم افزود: در دستگاه امام زمان(عج)، شهادت دروغ ممنوع است و کسی بدون دلیل آبروی دیگری را نمی‌برد بر خلاف آنچه امروز در فضای مجازی و حقیقی ما وجود دارد و به صرف شنیده‌ها آبروی دیگران را به راحتی می‌بریم.
این محقق گفت: امام از یارانش بیعت می‌‌گیرد که مسجدی را خراب نکنند، حق توهین به مسلمان را ندارند و همدیگر را لعن نکنید مگر کسی که مستحق لعن باشد؛ امروز متاسفانه برای کوجکترین مسایل از جمله پارک کردن نابجای اتومبیل لعن نثار یکدیگر می کنیم در حالی که لعن فقط برای دشمنان اهل‌بیت(ع) مانند شمر و یزید و دشمنان اسلام است.
وی افزود: مستی در کسانی که می‌خواهند با امام بیعت کنند ممنوع است، حتی پوشیدن لباس حریر و گرانقیمت و از همه مهمتر دادن و خوردن ربا، زیرا ربا جنگ با خداست همچنین امام از اطرافیان بیعت می گیرد که حق خونریزی به واسطه اینکه قرار است امام، حکومتی جهانی راه بیندازند ندارند و اگر حتی کسی امان خواست باید به او امان داده شود و در امان، خیانت نشود.
زندقزوینی با اشاره به هجدهمین شرط برای بیعت تصریح کرد: امام مهربان در عین حال قاطع است و می فرماید به منافق و کافر رحم نکنید زیرا تا قبل از ظهور، کافر و منافقی که شمشیر علیه اسلام بلند نکرده است آزاد است اما در دوره ظهور یا افراد باید مومن باشند و یا در جبهه مقابل و حد وسط نداریم.
وی، زندگی در حد پایین‌ترین افراد مردم را از دیگر ویژگی یاران امام زمان دانست و اظهار کرد: امام بیعت می‌گیرند که باید در حد پایین ترین مردم زندگی کرده و از پوشیدن لباس های فاخر و زندگی تجملی بپرهیزید و بالش شما از خاک باشد که کنایه از زندگی دور از تجمل است.
وی افزود: شرط دیگر بیعت آن است که در راه خدا مجاهده کنید آن هم آن گونه که حق جهاد است؛ همچنین بد حرف زدن و حرف بد زدن در دستگاه امام ممنوع است و شرط دیگر نیز این است که از نجاست کناره بگیرید.
وی تاکید کرد: دو مورد آخر از شرایط بیعت نیز امر به معروف و نهی از منکر است که مهمترین اصول محسوب می‌شود و در واقع تمامی شروط را پوشش می‌دهد.
این محقق عنوان کرد: براساس این روایت امام فرمودند اگر شما این شروط را در بیعت با من رعایت کنید من هم قول می‌دهم که در رابطه با شما دربان نداشته باشم و بدون واسطه مرا ببینید؛ مانند شما لباس می‌پوشم و به کم راضی خواهم شد و من از شما می‌گذرم و شما هم از من بگذرید و با کمک یکدیگر دنیا را از عدل و داد پر می‌کنیم همان طور که از ظلم و جور پر شده است.  
captcha