ادامه مسیر تنش و نظامی کردن منطقه؛ پیام انتخاب ولیعهد جدید عربستان
کد خبر: 3613231
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۲
نقوی حسینی عنوان کرد:

ادامه مسیر تنش و نظامی کردن منطقه؛ پیام انتخاب ولیعهد جدید عربستان

گروه سیاسی: سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پیام انتخاب ولیعهد جدید عربستان را ادامه مسیر تنش، مناقشه، درگیری و نظامی‌کردن منطقه دانست و گفت: تغییر ولیعهد عربستان قطعا با هماهمنگی آمریکا و صهیونیست‌ها، که به دنبال افزایش بی‌ثباتی و منازعه در منطقه هستند، اتفاق افتاده است.

سیدحسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره تغییر ولیعهد عربستان و انتخاب محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد جدید و آثار این تغییر در تحولات منطقه گفت: عربستان سعودی متأسفانه روند مثبتی را در عرصه مراودات منطقه‌ای دنبال نمی‌کند و مسیری که مقامات عربستان، به ویژه با انتخاب ولیعهد جدید، در پیش گرفتند مسیر تنش، مناقشه، درگیری و نظامی‌کردن منطقه است و چنین انتخابی به نفع هیچ یک از کشورهای منطقه نیست.
تغییر ولیعهد عربستان با هماهنگی آمریکا و رژیم صهیونیستی بوده است
وی افزود: حضور رئیس‌جمهور آمریکا در عربستان و بستن قرارداد 110 میلیار دلاری تسلیحاتی پیامی جز جنگ‌افروزی و بی‌ثباتی در منطقه ندارد و الا هیچ کشوری به این چنین سلاح‌ها با این حجم احتیاج ندارد.
نقوی حسینی اظهار کرد: نمونه این درگیری و مناقشه هم درگیری میان کشورهای عربی منطقه است که بلافاصله پس از سفر ترامپ به عربستان، تنش بین کشورهای حوزه خلیج فارس شدت پیدا می‌کند. در واقع روندی که عربستان طی می‌کند، روندی تنش‌زاست و این برخلاف ادعای آنها در مبارزه با تروریسم است.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی عنوان کرد: تغییرات داخلی هم تبعی از این اتفاقات است. یعنی رقابت‌های درونی قدرت در ساختار حکومت سعودی در نتیجه این تنش‌آفرینی‌های منطقه‌ای است. بنابراین تغییر ولیعهد در عربستان قطعا با هماهمنگی آمریکا و صهیونیست‌ها، که به دنبال افزایش بی‌ثباتی و منازعه در منطقه هستند، اتفاق افتاده است.
جمع‌بندی‌نظام درباره اعزام حجاج تا پیش از انتخاب ولیعهد جدید عربستان بوده است
نقوی حسینی درباره تأثیرات انتخاب ولیعهد جدید بر حضور حجاج ایرانی در عربستان با توجه به رویکردهای ضد ایرانی محمد بن سلمان گفت: در ارتباط با مراسم حج، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس جلسه‌ای با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین قاضی عسگر، نماینده رهبر معظم انقلاب در سازمان حج و زیارت، محمدی، رئیس سازمان حج و معاونان ایشان و برخی مسئولان امنیتی برگزار کرد و در آن جلسه موضوع حج از ابعاد مختلف بررسی شد و مواضع و تهدیدات مقامات عربستانی و تأثیر آن بر امنیت حجاج مورد بحث قرار گرفت و جمع‌بندی این شد که با توجه به مذاکرات با مقامات حج سعودی و تضمین‌های گرفته شده در خصوص امنیت حجاج و مسائل رفاهی مشکلی در برگزاری حج و حضور حجاج ایرانی وجود نخواهد داشت.
وی با بیان اینکه این جمع‌بندی تا پیش از تغییرات اخیر در سطح ولیعهدی در عربستان بود، گفت: پس از این تغییرات هنوز جلسه‌ای پیرامون این مسائل در کمیسیون امنیت ملی برگزار نشده است و از سیاست‌های سازمان حج و زیارت پس از این تغییرات نیز مطلع نیستیم که آیا قصد تجدیدنظر دارند یا نه. البته تصمیم‌گیری در چنین موضوعی تنها به مرجعی مانند کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برنمی‌گردد و نظام باید به این جمع‌بندی برسد که با توجه به شرایط جدید پیش‌آمده در عربستان حجاج اعزام شوند یا خیر.  
captcha