ساعت بازدید موزه‌ مرکزی آستان قدس رضوی افزایش می‌یابد
کد خبر: 3613257
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۴
هم‌زمان با روز عید فطر؛

ساعت بازدید موزه‌ مرکزی آستان قدس رضوی افزایش می‌یابد

گروه فرهنگی: ساعت بازدید از موزه‌ مرکزی آستان قدس رضوی، هم‌زمان با پایان ماه مبارک رمضان و روز عید فطر در ایام تابستان 1396، به‌منظور ارائه خدمات بیشتر به زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، جواد درسویی، رئیس اداره گنجینه‌های معاونت امور موزه‌های آستان قدس رضوی گفت: دوست‌داران فرهنگ و هنر ایران اسلامی، در ایام تابستان سال جاری، از روز عید فطر تا 31 شهریورماه، از ساعت 8 تا 20:45، می‌توانند از آثار متنوع معنوی، تاریخی و هنری موزه مرکزی آستان قدس دیدن کنند.
درسویی ادامه داد: موزه مرکزی آستان قدس رضوی با 11 گنجینه در چهار طبقه شامل موزه تاریخ حرم رضوی، گنجینه سکه، گنجینه تمبر و تاریخچه پستی، گنجینه اسکناس، گنجینه هنرهای تجسمی، گنجینه آبزیان، گنجینه نجوم، گنجینه ساعت، گنجینه مدال، گنجینه سلاح و گنجینه ظروف، آماده میزبانی از بازدیدکنندگان دور و نزدیک است.
وی با تأکید بر اینکه ساعت بازدید دیگر موزه‌های آستان قدس رضوی در این ایام تغییری نکرده است، بیان کرد: موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی، موزه هدایای رهبری و تالار اختصاصی آثار اهدایی استاد فرشچیان، در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 تا 12:30، پنج‌شنبه‌‌‌ها از ساعت 8 تا 11:30 و جمعه‌‌‌ها و ایام تعطیل از ساعت 8 تا 12، پذیرای اهل هنر و معرفت است.
درسویی افزود: قرآن‌های منسوب به دست‌خط مبارک ائمه اطهار(ع)، مهم‌ترین آثار موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی به‌شمار می‌رود که در کنار دیگر آثار نفیس قرآنی، مرقعات، جلدهای لاکی و روغنی و ابزار کتابت در این موزه در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد.
وی ابراز کرد: مجموعه‌ای از اشیای نفیس اهدایی سران و شخصیت‌های برجسته ایرانی و خارجی، هنرمندان و ارادت‌مندان به رهبر معظم انقلاب؛ حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، در موزه هدایای رهبری به نمایش درآمده است. همچنین تابلوهای نفیس نقاشی استاد محمود فرشچیان در تالار آثار اهدایی این هنرمند پرآوازه کشور، میزبان هنردوستان داخلی و خارجی است.
رئیس اداره گنجینه‌های معاونت امور موزه‌های آستان قدس رضوی از موزه تخصصی فرش حرم مطهر رضوی، به عنوان یکی از بزرگترین موزه‌های تخصصی فرش جهان نام برد و گفت: منتخبی از نفیس‌ترین فرش‌های ایرانی از قالی و قالیچه گرفته تا تابلو فرش، در سه طبقه نمایشی، در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 تا 12:30، پنج‌ شنبه‌ها از ساعت 8 تا 11:30 و جمعه‌‌ها و ایام تعطیل از ساعت 8 تا 12، در این موزه در مجاورت موزه مرکزی، در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد.
وی ادامه داد: فرهنگ‌دوستان می‌توانند از موزه مردم‌شناسی آستان قدس رضوی «حمام مهدی قلی‌بیک» به عنوان یک بنای قدیمی دوره صفویه که دارای تزیینات نقاشی بی‌بدیل 13 لایه‌ای در بخش سربینه حمام است، از ساعت 8 تا 12:30، پنج‌شنبه‌ها 8 تا 11:30 و در روزهای تعطیل از ساعت 8 تا 12، واقع در ضلع بیرونی سردر غربی صحن جامع رضوی حرم مطهر رضوی، دیدن کنند.
درسویی اضافه کرد: همچنین مجموعه‌ای از عکس‌های قدیمی حرم مطهر رضوی، مشاغل سنتی و زندگی عامیانه مردم و عکس‌های مناطق دیدنی استان خراسان رضوی در کنار اشیای قدیمی با موضوع آداب و سنن کهن ایرانیان، در این موزه مردم‌شناسی، به نمایش عموم درآمده است.
وی موزه‌های آستان قدس رضوی را یکی از بی‌نظیرترین موزه‌های منطقه دانست و گفت: بیش از هشت هزار شیء نفیس در 17 هزار متر فضای نمایشی در 16 گنجینه تخصصی واقع در چهار ساختمان؛ «موزه قرآن و نفایس»، «موزه مرکزی»، «موزه تخصصی فرش» و «موزه مردم‌شناسی»، در معرض دید دوست‌داران فرهنگ و تاریخ ایران اسلامی قرار دارد.
captcha