عید فطر، جشن توفیق در عبادت و بندگی خداست
کد خبر: 3613293
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴

عید فطر، جشن توفیق در عبادت و بندگی خداست

گروه معارف: یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: عید فطر از یک طرف به معنای بازگشت انسان به فطرت الهی و پاک خود و از طرف دیگر به معنای کسب موفقیت در عبادت و بندگی خداست.

حجت‌الاسلام مهدی گرجی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان در رابطه با معنای واژه عید بیان کرد: ریشه‌ واژه‌ عید از عود و این لغت به معنای بازگشت و معاد نیز از همین ریشه است. روز قیامت را به این خاطر  معاد می‌نامند که همه‌ ما به سوی پروردگار بازگشت می‌کنیم و در این رابطه علامه طباطبایی(ره) می‌‌فرمایند: عید روزی است که ملتی در آن به موفقیت و موهبتی نائل آمده است. 
وی افزود: در معنای اول، چون روزه‌دار بعد از یک ماه تحمل گرسنگی و تشنگی و اجتناب از محرمات به فطرت خود عود می‌کند و باز می‌گردد، این بازگشت به فطرت الهی را عید می‌نامیم. در معنای دوم، از آنجا که توفیق بندگی خدا یک موهبت و موفقیت است، بعد از موفقیت در عبادت و بندگی خدا، پایان ماه رمضان را با عنوان عید سعید فطر جشن می‌گیریم.
حجت‌الاسلام گرجی در رابطه با معنای لغوی واژه فطر اظهار کرد: فطر از فطرت می‌آید. به عبارت دیگر، روزه‌دار براثر روزه به آن فطرت پاک خود باز می‌گردد و عده‌ای معتقدند که فطر از افطار می‌آید، چون بعد از ماه مبارک رمضان روزه واجب نیست و روزه‌دار باید روزه خود را افطار و دوره جدیدی از زندگی را آغاز کند؛ البته می‌توان روزهای دوشنبه و پنج شنبه یا سه روز در ماه را روزه گرفت.
این استاد حوزه در رابطه با جایگاه عید فطر در میان اعیاد اسلامی، گفت: دو روز وجود دارد که روزه گرفتن در آن حرام است، یعنی عید سعید فطر و قربان که از جایگاه خاصی در میان مسلمانان برخوردار است. مسلمانان عید فطر را جشن گرفته و در بعضی از کشورهای اسلامی به مدت هفت روز برنامه‌های مفصلی را در بزرگداشت این عید تدارک می‌بینند.

captcha