اعمال شب و روز عید فطر
کد خبر: 3613322
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۳

اعمال شب و روز عید فطر

گروه جامعه: خواندن نماز عید، زیارت امام حسین(ع)، خواندن دعای ندبه، صله‌رحم و رسیدگی به فقرا از مهمترین اعمال مهم روز عید فطر است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، فرا رسیدن روز مبارک عید فطر، نوید بخش تحولاتی سرنوشت‌ساز در زندگی اهل ایمان است؛ چرا که عید فطر یکی از ایام الله، زمینه‌ساز وحدت کلمه برای مسلمانان و تقویت اتحاد و اراده آنان است. این عید تجدید حیات دوباره برای اسلام، دمیدن روح ایمان و سرور و نشاط برای بندگان الهی، روز نمایش عظمت دین و بازگشت دوباره به فطرت انسانی و روز فتح و پیروزی در جهاد اکبر برای رهروان خداجو است؛ از این رو برای شب و روز این عید آسمانی اعمالی آمده است که در ادامه به آنها اشاره شده است.

*اعمال شب عید فطر
شب و روز عید فطر ازجمله لیالی شریفه است و در فضیلت و ثواب عبادت و احیای آن احادیث بسیاری وارد شده و عظمت آن را کمتر از شب قدر ندانسته‌اند، برای شب عید فطر چند عمل ذکر شده که اولین آن غسل در هنگام غروب آفتاب است. همچنین احیا شب عید فطر به نماز، دعا، استغفار و بیتوته در مسجد از اعمال دیگر این شب است.

در این شب فرد باید در عقب نماز مغرب و عشا و همچنین نماز صبح و عقب نماز عید «الله‌اکبر الله‌اکبر لا اله الا الله و الله‌اکبر الله‌اکبر و لله الحمد الحمد لله علی ما هدانا و له الشکر علی ما اولانا» بخواند. چون نماز مغرب و نافله آن را خواند دست‌ها را به‌ سوی آسمان بلند کند و بگوید «یا ذا المن و الطول یا ذا الجود یا مصطفی محمد و ناصره صل علی محمد و آل محمد و اغفر لی کل ذنب احصیته و هو عندک فی کتاب مبین» پس به سجده برود و صد مرتبه در سجده بگوید «اتوب الی الله» پس هر حاجت که دارد از حق تعالی بخواهد.

پس از نماز مغرب به سجده رود و بگوید «یا ذا الحول یا ذا الطول یا مصطفی محمد و ناصره صل علی محمد و آل محمد و اغفر لی کل ذنب اذنبته و نسیته انا و هو عندک فی کتاب مبین» پس به سجده رود و صد مرتبه «اتوب الی الله» بگوید و در روایت است که هرکس این‌طور عمل کرد پس از نماز مغرب حاجت خود را از خدا بخواهد برآورده می‌شود.

زیارت امام حسین‌‌(ع) در شب عید فطر نیز فضیلت بسیاری دارد؛ پس از زیارت امام حسین‌(ع) که در هر یک از اعیاد و ایام مهم توصیه‌شده است که 10 مرتبه ذکر «یا دائم الفضل» را بگوید. بجا آوردن دو رکعت نماز در شب عید فطر توصیه‌شده است که در رکعت اول پس از حمد هزار مرتبه سوره توحید و در رکعت دوم یک‌مرتبه آن سوره را بخواند و پس از سلام سر به سجده بگذارد و صد مرتبه بگوید «اتوب الی الله» پس بگوید «یا ذا المن و الجود یا ذا المن و الطول یا مصطفی محمد صلی الله علیه و آله صل علی محمد و آله و افعل بی کذا و کذا» و به‌جای آن حاجات خود را بطلبد.

روایت است که حضرت امیرمؤمنان امام علی‌‌(ع) این دو رکعت را به این کیفیت بجا می‌آورد، پس سر از سجده برمی‌داشت و می‌فرمود به‌ حق آن خداوندی که جانم به دست قدرت او است هر که این نماز را کند هر حاجت از خدا بطلبد البته عطا کند و اگر به عدد ریگ‌های بیابان گناه داشته باشد خدا بیامرزد.

در روایت دیگر به‌جای هزار مرتبه سوره توحید صد مرتبه واردشده است، اما نماز را باید پس از نماز مغرب و نافله آن بجا آورد که پس‌ از این نماز نیز خواندن دعای «یا الله یا الله یا الله یا رحمان یا الله یا رحیم یا الله یا ملک یا الله یا قدوس یا الله یا سلام یا الله یا ...» که در مفاتیح آمده، توصیه‌شده است.

خواندن چهار رکعت نماز در هر رکعت یک‌مرتبه سوره حمد، یک‌مرتبه آیه‌الکرسی و سه مرتبه قل هو الله و احد توصیه‌شده است و هرکس این چهار رکعت نماز را بخواند به هر رکعتی ثواب عبادت چهل سال و عبادت هر که روزه گرفته و نماز خوانده در آن ماه برای او ثبت می‌شود.پس از انجام اعمال یادشده، در آخر شب غسل کند و در جای نماز خود بنشیند تا طلوع فجر که ثواب بسیار بزرگی در آن است.

* اعمال روز عید فطر

پس از نماز صبح و نماز عید آن تکبیراتی را که در شب عید و پس از نماز فریضه خوانده می‌شد، خوانده شود و زکات فطره نیز پیش از نماز عید پرداخت گردد که شرط قبولی روزه ماه مبارک رمضان، پرداخت زکات فطره است.

غسل پس از طلوع فجر تا هنگام نماز عید از اعمال دیگر روز عید فطر است. پیش از نماز عید فطر به خرما یا با شیرینی افطار کند و قدری تربت سیدالشهدا‌(ع) برای شفا بخورد که برای هر دردی مناسب است.

پس از طلوع آفتاب برای رفتن به نماز عید اقدام کنید و دعای «اللهم من تهیا فی هذا الیوم او تعبا او اعد و استعد لوفادة الی مخلوق رجاء رفده و نوافله و فواضله و عطایاه فان الیک ...» که از امام محمد باقر‌‌(ع) روایت‌شده است، بخوانید.

نماز عید فطر، زیارت امام حسین‌‌(ع) و خواندن دعای ندبه و رسیدگی به فقرا را از عمال مهم روز عید فطر است و رسیدگی به فقرا و نیازمندان و توجه به همسایگان فراهم شود؛ روز عید ارتباط خانوادگی و رسیدگی به فقرا را هم نباید در این روز مبارک فراموش کنیم.
captcha