اولویت، پیشبرد دانشجو به سمت مطالعاتی متناسب با نیازهای فکری است
کد خبر: 3613359
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۳
فتاحی‌زاده عنوان کرد:

اولویت، پیشبرد دانشجو به سمت مطالعاتی متناسب با نیازهای فکری است

گروه دانشگاه: مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا(س) عنوان کرد: مهم‌ترین دغدغه گروه‌های آموزشی علوم قرآن و حدیث، سوق دادن دانشجو در زمینه مطالعاتی است که با توجه به نیازهای فکری امروز لازم است.

فتحیه فتاحی‌زاده، مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا(س)، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، درباره مهمترین دغدغه گروه‌های آموزشی علوم و معارف دانشگاه‌ها اظهار کرد: مهمترین دغدغه این گروه‌ها راهبری و سوق دادن دانشجو در زمینه مطالعاتی است که با توجه به نیازهای فکری امروز لازم است روی آن کار شود و تا کنون متاسفانه اقدامی در این جهت صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: یک تشویق و همت جدی نیاز داریم که دانشجویان به سمت چنین پژوهش‌ها و مطالعاتی بروند، چه در قالب پژوهش‌های موردی در حد یک مقاله علمی باشد و چه در قالب پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد و یا رساله دکتری باشد. این امر نقطه تمرکزی است که گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا(س) روی آن تاکید دارد.
هسته‌های پژوهشی برای تعریف پایان‌نامه و رساله
مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا(س) در پاسخ به این پرسش که آیا طرح‌واره‌ای برای نگارش پژوهش‌ها و پایان نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا(س)، وجود دارد یا خیر؟ گفت: در گروه با سیاست مشترکی که معاونت پژوهشی و آموزشی دانشگاه دارند، این برنامه به طور جدی دنبال می‌شود که اعضا و اساتید هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی بر روی هسته‌های پژوهشی کار کنند، در واقع استاد مجری طرح پژوهشی می‌شود و پژوهش‌ها هدفمند می‌شوند.

وی ادامه داد: البته طرح‌ها باید یک جهت نوآورانه هم داشته باشند و این می‌تواند طیف وسیعی از تحقیقات و مطالعات شخصی که مجری آن است باشد، همچنین در مجموعه این هسته‌ها می‌تواند اساتید و همکاران دیگر وجود داشته باشند، البته اگر تمایل به همکاری داشته باشند و تحقیقات دانشجویان و پایان نامه‌های ارشد و رساله‌های دکتری را در همان مسیری که به عنوان هسته پژوهشی تعیین کرده تعریف کند و پیش ببرد.

فتاحی‌زاده خاطرنشان کرد: این امر می‌تواند چشم‌انداز خوبی داشته باشد، به شرط آنکه اساتید آن را جدی بگیرند و زحمت قابل توجهی در این زمینه بکشند، این امر می‌تواند در پیشبرد مطالعات قرآنی و حدیثی جدید موثر باشد و نیز حتما در توسعه رشته‌های علوم قرآنی که با فکر و اندیشه مردم هم گره خورده، موثر باشد.

وی در زمینه سابقه فعالیت این گروه در دانشگاه الزهرا(س) گفت: گروه علوم قرآن و حدیث این دانشگاه، از اواسط دهه 70 شروع به کار کرده، اما شروع جذب دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و تحصیلات تکمیلی، اوایل دهه 80 بوده و از سال 1392 این گروه شروع به پذیرش دانشجو در مقطع دکتری کرد.

مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا(س) تصریح کرد: تقریبا چند سالی است پایان نامه‌های دانشجویان را در مسابقات و جشنواره‌های پایان نامه‌های قرآنی مشارکت می‌دهیم و در این جشنواره که در ایام ماه مبارک رمضان که از سوی معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می‌شود، دانشجویان دانشگاه الزهرا(س) رتبه آورده‌اند و نیز رتبه‌های برتر کشوری داشتند.
چاپ کتابی از پایان‌نامه برتر دانشجوی علوم قرآنی الزهرا(س)
وی در خصوص کار پژوهشی در دست تالیف این گروه گفت: یکی از مهم‌ترین تالیفاتی که به زودی چاپ خواهد شد، کتاب نهایی «ارزیابی دیدگاه‌های سیوطی در مباحث قرآنی» است که شاید در منابع علوم قرآنی روی آن کم کار شده باشد و دیگری هم «اسباب نزول» است و این کتاب برای دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد مفید فایده است.

فتاحی‌زاده افزود: کتاب «معناشناسی امام در قرآن کریم» هم اخیرا یعنی اواخر سال 95 چاپ شده و این کتاب حاصل پایان نامه‌ای است که دو سال پیش در جشنواره پایان نامه‌های برتر کشوری، رتبه برتر را کسب کرد. این کتاب را انتشارات طه چاپ کرده که فریده امینی است که اکنون دانشجوی دکتری است آن را نگاشته و استاد راهنمای آن هم خودم بودم.
پیشنهاد تاسیس گرایش تفسیر روایی در مقطع ارشد
وی در رابطه با ایجاد گرایش جدید در گروه نیز گفت: در این زمینه درخواستی به وزارت علوم داده‌ایم و برای توسعه گرایش‌ها، رشته «تفسیر روایی» را برای مقطع کارشناسی‌ارشد پیشنهاد کردیم، اما همچنان روال اداری آن طی نشده است.
برگزاری کرسی‌هایی در ایام ماه مبارک رمضان
مدیرگروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا(س)، در خصوص برگزاری کرسی‌هایی در ماه مبارک رمضان، گفت: برخی کرسی‌های ترویجی در ماه مبارک رمضان با حضور اساتید و دانشجویان برگزار شد. این کرسی‌ها زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد و آن چیزی که درخواست ما بوده برگزاری کرسی ترویجی تحت عنوان «تاثیر پایه‌های فکری حامد ابوزید بر نگرش او به مسائل زنان» بود که این کرسی با حضور آقای دکتر قاسم‌پور از دانشگاه کاشان به عنوان ناقد برگزار شد و از سطح دانشگاه و خارج از دانشگاه برای حضور در این کرسی دعوت به عمل آمد.

captcha