آنچه که برای آغاز سال معنوی انسان نیاز است
کد خبر: 3613375
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۷
حجت‌الاسلام پویا بیان کرد:

آنچه که برای آغاز سال معنوی انسان نیاز است

گروه اندیشه: حجت‌الاسلام پویا معتقد است بهترین عیدی که خداوند در عید فطر به انسان می‌دهد بخشودن گناهان و صفات والای اخلاقی و معنوی است. وی می‌گوید پایان ماه رمضان، توشه‌ای برای سال معنوی پیش روی انسان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن‌ پویا، معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) نمایندگی قم، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در پاسخ به این پرسش که عید فطر چه جایگاه در زندگی مومنانه دارد؟ گفت: یکی از نکاتی که حقیقتا ما در میان مردم کمتر به آن توجه می‌شود عید فطر و عظمت این عید است. در حالی که وقتی انسان به روایات و سیره ائمه و بعد کسانی که اهل سیر و سلوک معارف بلند عرفانی بودند، رجوع می‌کند می‌بیند توجه خاصی به شب و روز عید فطر دارند.
پویا افزود: یکی از چیزهایی که علاوه بر نماز و اعمال اعم از غسل و ... وارد شده است، این است که انسان عید را به معنای واقعی کلمه روز دریافت برکت‌ها از آنچه زحمت کشیده و تلاش کشیده و به تعبیر عامیانه، دریافت دستمزد بداند.
وی تصریح کرد: انسان در روز عید فطر باید بنشیند و بین خود خدا خلوت کند و نفس خود را محاسبه کند و روزه و اعمالی را که گرفته است ارزیابی کند و از خداوند متعال بخواهد به اعظم اجرها به او ان شاالله اجر بدهد و انسان باید با این نیت وارد عید فطر شود و افطار کند.
پویا ادامه داد: طبیعی است که توجه به این نکته و اعمال عبادی که گفته شده در این ماه راهگشاست. در برخی روایات بنا به نقل مرحوم میرزا جوادملکی تبریزی شب عید فطر مثل شب‌های قدر اگر کمتر نباشد مانند آنها، در عظمت برابر است. براساس برخی از روایات به نقل از ایشان شب عید فطر کمتر از شب قدر نیست و دعای وداعی که ائمه به خصوص امام سجاد می‌خوانند باید انسان در نظر داشته باشد و یک نگاه تازه‌ای به این شب و روز داشته و محاسبه کند در این ماه انجام داده و مزد آن را از خدا بخواهد که به او ارزانی دارد.
معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) نمایندگی قم در خصوص این پرسش که عظمت این عید از چه جهت است، گفت: ماه رجب و شعبان دو ماه مقدماتی هستند برای آماده شدن برای ورود به ماه رمضان و خود این نشان می‌دهد که این ماه مبارک، چقدر عظمت دارد که در روایات ما بیان شده که ماه رجب و شعبان که ماه پیامبر و اهل بیت‌اند، مقدمه برای ضیافت الهی است.
پویا ادامه داد: ما وقتی می‌خواهیم به هر میهمانی برویم، خودمان را مهیا می‌کنیم و متناسب با میهمانی آماده می‌کنیم. اگر ماه رمضان را ضیافت الله بدانیم و به این درجه درک رسیده باشیم، می‌توانیم در عید فطر از آن بهره‌مند شویم.
معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) نمایندگی قم تصریح کرد: توجه به دعا‌های ماه رجب و شعبان و دعای شعبانیه که امام خمینی(ره) توجه ویژه داشتند، نشان می‌دهد که ماه ضیافت الله بسیار عظیم است. حالا ماه مبارک رمضان وارد شده‌ایم و به میهمانی 29 یا 30 روزه وارد شدیم و اعمال را انجام دادیم و ماهی را که نفس‌کشیدن و خواب در آن عبادت است و نماز، روزه، قرائت قرآن چندین برابر ماه‌های دیگر ثواب دارد.
وی ادامه داد: پس از ماه رمضان، خداوند می‌فرماید اول روز شوال، عید است و روزه حرام است. در ضیافت خداوند که شب و روزش درهای رحمت الهی باز بوده تمام شده و عید شده و خداوند می‌خواهد به توی انسان پاداش بدهد، آیا میهمان خوبی بودی؟ رعایت حال صاحب‌خانه را کرده‌ای؟ توقعات صاحبخانه را انجام دادی؟ آیا آن آداب و رسومی که شما باید به هر درباری بشوید رعایت می‌کنید، رعایت کردی؟
پویا تصریح کرد: ‌خوشا به حال کسی که وقتی وارد دربار خدای عالم وارد شده، اوامر الهی را انجام داده و امروز خداوند می‌گوید بیا و بهترین عیدی را بگیر. ما این توجه را پیدا کنیم که به دربار الهی وارد شدیم و یک ماه میهمان بودیم و امروز صاحبخانه مزد رعایت آیین‌ها این میهمانی را به ما می‌دهد.  
معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) نمایندگی قم در پاسخ به این پرسش که مزد الهی که پرداخت می‌کند چیست و تاثیر عید فطر در سال پیش رو چیست؟ گفت: در برخی از روایات آمده است که شروع سال انسان ماه رمضان است. روایاتی که مرحوم میرزا جواد ملکی تبریزی در المراقبات آوده‌اند و در کتب روایی ما هم آمده این است که شروع سال انسان ماه رمضان است، برداشت خودم این است که شاید اگر ما از نظر ماه قمری حساب کنیم که ماه محرم است اما آغاز سال معنوی انسان ماه رمضان است، یعنی چون مقدرات انسان در این ماه تقدیر می‌شود، به این جهت ماه رمضان اول سال معنوی هر کسی و شروع زندگی برای سال بعد است که سرنوشت انسان در آن تقدیر می‌شود.
وی تصریح کرد: با در نظر گرفتن این نکته وارد سال بعد می‌شویم. خدا چه مزدی باید به ما بدهد که مطیع امر الهی بود‌ه است و طبیعی است که بهترین چیزی که خدا به انسان می‌دهد روحیات بلند اخلاقی، عرفانی، اصلاح شدن صفات بد نفسانی، بر طرف شدن اخلاق‌های زشت، آماده شدن برای یک سال پر از رحمت و عطوفت و مهربانی است. مزدی که خداوند به روزه‌دار می‌دهد هم دنیای و هم آخرتی است. مزدی که خداوند به انسان می‌دهد تاثیراتی است که انسان در سال پیش رو روحیه دینی را حفظ می‌کند تا به سال بعدی برسد.
پویا در پایان گفت: چنانچه گفته شده است در ماه مبارک رمضان خدا انسان‌ها را می‌بخشد و آماده می‌کند تا برای رمضان بعدی آماده باشد. تنها استثنائاتی هست که برخی از گناهان‌ در سرزمین عرفات بخشیده می‌شود. از این رو عیدی که خدا به انسان می‌دهد بخشش گناهان و رسیدن به معنویات و صفات بلند اخلاقی است و این بهترین چیزی برای انسانی است که به دنبال زندگی سعادت‌مند است.

captcha