شرط کمال روزه‌داری ماه مبارک رمضان ادای زکات فطره است
کد خبر: 3613411
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۱

شرط کمال روزه‌داری ماه مبارک رمضان ادای زکات فطره است

کانون خبرنگاران نبأ: در روایات اهل بیت(ع) توصیه شده است که نمازگزاران عید در نمازشان سوره اعلی را بخوانند این توصیه به دلیل چند آیه پایانی این سوره که می‌فرماید " قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّى وَ ذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى" این عبارت اشاره‌ای به عبادات خاص شب و روز عید فطر است، زکات فطره، اذکار قبل از نماز عید و بالاخره نماز عید لذا معنای دقیق این آیات چنین است همانا رستگار شد آن کسی که زکات فطره‌اش را داد سپس ذکر خدا را بر زبان جای نمود و پس از آن نماز عید را اقامه کرد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، حجت‌الاسلام والمسلمین سعید شاه‌حسینی، محقق و پژوهشگر دینی یادداشتی را به مناسبت عید سعید فطر در اختیار کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، گذاشت.
 
متن یادداشت بدین شرح است:
در روایات اهل بیت(ع) توصیه شده است که نمازگزاران عید در نمازشان سوره اعلی را بخوانند این توصیه به دلیل چند آیه پایانی این سوره که می‌فرماید " قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّى وَ ذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى"  این عبارت اشاره‌ای به عبادات خاص شب و روز عید فطر است، زکات فطره، اذکار قبل از نماز عید و بالاخره نماز عید لذا معنای دقیق این آیات چنین است همانا رستگار شد آن کسی که زکات فطره‌اش را داد سپس ذکر خدا را بر زبان جای نمود و پس از آن نماز عید را اقامه کرد.
اما سخن در این است که چرا در آیه ابتدا بحث زکات فطره آمده و بعد به نماز عید اشاره شده است، اتفاقا فقها نیز فتوایی با همین ترتب دارند که در آن بیان شده، وقت ادای زکات فطره تا پیش از اقامه نماز عید است علت چیست؟ به گمان نگارنده لطیفه‌ای در این موضوع هست همگان می‌دانند که زکات حق‌الناس است و نماز حق‌الله و زکات فطره و نماز عید هم همین گونه‌اند.
چه بسا نازل کننده قرآن خواسته باشد بفهماند که نزد او حق مردم بر حق خدش اولویت دارد لذا در آیه ابتدا سخن از پرداخت زکات فطره و قبل از نماز عید است، این اولویت قائل شدن برای حق‌الناس نسبت به حق‌الله در موارد بسیار دیگری از آموزه های دینی نیز وجود دارد، از جمله آنها وجوب شکستن نماز فریضه برای پرداخت بدهی است، جالب است که در اینجا بحث جواز شکستن نماز نیست بلکه بحث وجوب شکستن آن است، اقامه فریضه حق خداست وادای دین حق مردم و شارع مقدس خود به ما می‌آموزد تا موقتاّ حق او را وانهیم تا خلقش را ادا کنیم، این جهان بینی زیبا از اسلام مکتبی حق‌مدار و حق محور ساخته که هر فطرت پاکی را به خود جذب می‌نماید.
سعید شاه‌حسینی
captcha