افت و خیز فعالیت‌ در خانه‌های قرآن شهری و روستایی کلات
کد خبر: 3613608
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸

افت و خیز فعالیت‌ در خانه‌های قرآن شهری و روستایی کلات

گروه شهرستان‌ها: شهرستان کلات دارای سه خانه قرآنی شهری و روستایی است که می‌توان گفت خانه‌ها با افت و خیز در روند فعالیت خود مواجه هست زیرا هر کدام با مشکلاتی از جمله نبود فعالیت‌های مستمر، نبود مکان مناسب و ... درگیرند.

مصطفی نیازی‌ سررود، کارشناس قرآن اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کلات در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با بیان اینکه اکثر جلسات قرآن سطح شهرستان کلات شناسایی شده‌اند، اضافه کرد: پیگیری برای شناسنامه‌دار شدن جلسات باقی‌مانده ادامه دارد.
وی افزود: در موضوع شناسنامه‌دار شدن جلسات قرآن، نام جلسه، نوع و تعداد نفرات و همچنین رشته‌های قرآنی این جلسات مشخص می‌شود و ما در پیگیری انجام شده در شهرستان کلات به این نتیجه رسیدیم که بیشتر جلسات قرآن از نوع سنتی و محلی هستند که با محوریت روخوانی و روان‌خوانی فعالیت‌ می‌کنند و اکثر آن‌ها جلسات قرآنی بانوان هستند.
افت و خیز فعالیت‌ها در خانه‌های قرآن شهری و روستایی 
نیازی اضافه کرد: سه خانه قرآنی در شهر و روستا با فعالیت اداره تبلیغات شهرستان کلات فعالیت‌ می‌کنند، یکی از این خانه‌ها، خانه قرآن زاوین است که طرح‌های حفظ را پیگیری می‌کند و متأسفانه به دلیل بروز مشکلاتی با کندی در پیشبرد فعالیت‌ها روبه شده و دو خانه قرآن در روستاهای ارتکند و لاین فعالیت دارند که البته خانه قرآن قلعه‌نو نیز با مشکل نداشتن مکان مناسب روبه رو است و برنامه‌های خود را در مدرسه روستا برگزار می‌کند.
وی فعالیت قرآنی خانه قرآن بصیرت روستای ارتکند را به عنوان کار شاخص قرآنی در سطح شهرستان کلات معرفی کرد و گفت: این خانه قرآنی روستایی با گسترش فعالیت‌های قرآنی خود، طرح‌های استعدادیابی را در مدارس شهرستان کلات انجام داده و به آموزش این استعدادها در زمینه قرائت قرآن پرداخته است.  
کاهش فعالیت قرآنی شهر کلات با کمرنگی اعتبارات قرآنی 
وی با اشاره برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی اجرا شده در سطح شهرستان کلات ادامه داد: استقبال از مسابقات حفظ و تفسیر در سطح شهرستان مطلوب است اما متأسفانه به علت کمرنگ شدن حمایت‌های مالی و کم‌شدن سهمیه‌های اعتباری ـ قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی، فعالیت‌های قرآنی در سطح شهرستان کمتر شده است.
کارشناس قرآنی اداره تبلیغات شهرستان کلات با اشاره به برگزاری محافل انس با قرآن در این شهرستان بیان کرد: اداره تبلیغات اسلامی کلات محافل انس با قرآنی را در ایام دهه فجر و دهه ولایت برگزار می‌کند، علاوه بر این، محافلی نیز با همکاری اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان در ماه مبارک رمضان و با حضور قاریان کشوری و بین‌المللی برگزار می‌شود که در بحث برگزاری محافل قرآن استقبال ویژه‌ای را در روستاهای شهرستان شاهد بودیم.
تشکلی قرآنی با مجوز اداره تبلیغات اسلامی در شهر کلات فعال نیست
نیازی ضمن اشاره به فعالیت‌ نهادها، مؤسسات و تشکل‌های قرآنی، ابراز کرد: تشکلی با مجوز اداره تبلیغات اسلامی در سطح شهر کلات فعالیت‌ نمی‌کند و تنها خانه‌های قرآنی روستایی و یک خانه شهری در زاوین تحت نظر اداره تبلیغات فعالیت دارند و یک دارالقرآن مربوط به آموزش و پرورش و یک مؤسسه قرآن و عترت با مجوز اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در سطح شهر کلات فعالیت قرآنی برای کودکان و نوجوانان را انجام می‌دهند.
وی با بیان اینکه درخواستی برای افزایش مؤسسات و خانه‌های قرآن در شهر کلات وجود ندارد، اظهار کرد: با توجه به جمعیت کم شهر کلات، استقبال و نیازی برای افزایش تشکل‌ها وجود ندارد و درخواست مجوز از سوی فعالان قرآنی انجام نمی‌شود.
کارشناس قرآنی اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کلات با اشاره به فعالیت‌های آموزشی در موضوع حفظ قرآن ادامه داد: یک کلاس آموزشی حفظ قرآن ویژه خواهران چهارشنبه هر هفته در مصلای شهر کلات برگزار می‌شود و علاوه بر آن، خانه شهری زاوین نیز حفظ قرآن را به طور ویژه پیگیری می‌کند.
captcha