مارهای روباتیک به عمق مریخ می روند
کد خبر: 3613618
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۷

مارهای روباتیک به عمق مریخ می روند

محققان بر روی ساخت نسل جدیدی از مارهای روباتیکی کار می کنند که با استفاده از آنها، برگ جدیدی در دفتر اکتشافات مریخ گشوده خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از خبرگزاری مهر، ساینس الرت در گزارشی نوشت: درحالی که توسعه اکتشافات فضایی در اجرام مختلف منظومه شمسی با ابزارهای روباتیکی مختلفی نظیر روباتهای چرخدار و بالدار (پهپاد) امکان پذیر است، در خصوص مریخ باید گفت که بهترین ابزار، ماشین آلاتی نظیر مارهای روباتیکی هستند.
 
در واقع اجرام فضایی نظیر ماه و مریخ که ساختار صخره ای دارند، عمدتا به لطف این نوع روباتها قابل کنکاش هستند. از این طریق می توان راهی به زیر سطح مریخ و ماه پیدا کرد.
 
در حال حاضر گروهی از محققان بنیاد تحقیقات صنعتی و علمی (SINTEF) که بزرگترین سازمان تحقیقاتی مستقل در منطقه اسکاندیناوی به شمار می آید بر روی این ایده کار می کند.
 
بخشی از این پروژه که با مشارکت آژانس فضانوردی اروپا (اسا) و با نام SERPEX انجام می گیرد به مطالعه دقیق ساخت روباتهایی مربوط می شود که با الهام گرفتن از مارها حرکت می کنند. البته در فاز نخست، این نوع ماشین آلات روباتیکی برای ایستگاه فضایی بین المللی طراحی شده اند اما محققان پروژه به چشم انداز دورتری فکر می کنند.
 
آنها دنباله دارها، ماه و در نهایت مریخ را بهترین مکانها در منظومه شمسی برای به حرکت درآوردن این دسته از روباتها به شمار می آورند.
 
مارهای روباتیکی به جهت نوع حرکتی که دارند و از آن به عنوان یک ویژگی مهم یاد می شود، کاربردهای زیادی در نفوذ به عمق مریخ خواهند داشت.

captcha