«جاده اهواز خرمشهر»؛ شناسنامه‌ای به قلم گلعلی بابایی
کد خبر: 3613645
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۷

«جاده اهواز خرمشهر»؛ شناسنامه‌ای به قلم گلعلی بابایی

گروه جهاد و حماسه: به منظور شناساندن یادمان‌های جنوب،‌ کتاب «جاده اهواز خرمشهر» به کوشش ستاد مرکزی راهیان نور منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ستاد مرکزی راهیان نور کتاب «جاده اهواز خرمشهر» را به قلم گلعلی بابایی و نظارت احمد دهقان منتشر کرد. این اثر به منظور شناساندن یادمان‌های جنوب نوشته و منتشر شده است.

در مقدمه کتاب آمده است: هنگامی که در سی و یکم شهریورماه سال 59 شیپور نبرد حق علیه باطل در جبهه‌های جنگ به صدا درآمد، کمتر کسی گمان می‌برد که اردوگاه‌های جنگی در پشت جبهه‌ها و جای جای منطقه نبرد، روزی زیارتگاه و خانقاه عاشقان شود. اما بلافاصله پس از خاموشی آتش توپخانه‌ها، آن پیر و مقتدای رزمندگان، در پیامی این نوید را داد و خطاب به فرزندان برومندش چنین سخن گفت که «در آینده ممکن است افرادی آگاهانه یا از روی ناآگاهی در میان مردم این مسئله را مطرح کنند که ثمره خون‌ها و شهادت‌ها و ایثارها چه شد. کسی که فقط برای رضای خدا به جهاد رفته است و سر در طبق اخلاص و بندگی نهاده، حوادث زمان به جاودانگی و بقا و جایگاه رفیع آن لطمه‌ای وارد نمی‌کند. ما برای درک کامل ارزش و راه شهیدان‌مان فاصله طولانی را باید بپیماییم و در گذر زمان و تاریخ انقلاب و آیندگان آن را جستجو کنیم. مسلم خون شهیدان، انقلاب و اسلام را بیمه کرده است. خون شهیدان برای ابد درس مقاومت به جهانیان داده است و خدا می‌داند که راه و رسم شهادت کور شدنی نیست و این ملت‌ها و آیندگان هستند که به راه شهیدان اقتدا خواهند کرد. و همین تربت پاک شهیدان است که تا قیامت مزار عاشقان و عارفان و دلسوختگان و دارالشفای آزادگان خواهد بود.»

و هنوز گرد و غبار میادین نبرد فرو نشسته بود که خیلی عاشقان به سوی سرزمین‌های نور رهسپار شدند. این مسافران، می‌خواستند از تک تک آن لحظات بشنوند و جای جای مناطق را ببینند تا روح و جان‌شان با مردان مرد این دیار عجین شود و جرعه‌ای از پیاله عرفان ناب که از شهادت سرچشمه گرفته است، بنوشند. و به راستی که این دروازه‌های بهشت، امروزه خانقاه عاشقان شهادت است و زائرانش با بوی شهیدان قوت می‌گیرند.

مجموعه کتاب‌های «قطعه‌ای از آسمان» درصدد است تا امر مقتدای عاشقان و ولی امر مسلمین را لبیک گوید آنجا که فرمودند: «منطقه بیت‌المقدس را نشان می‌دهید، یک مقدار بیابان است. معلوم است که نیروهایی بودند. این که شناسنامه این منطقه معلوم باشد، معلوم بشود که این جا چه اتفاقی افتاده، چه شد که نیروهای مسلح به فکر افتادند که از این منطقه حملات خود را شروع کنند، ‌چطور شد که این چهار مرحله با پنج مرحله عملیات بیت‌المقدس پیروز شد و چه رنج‌هایی را رزمندگان در این عملیات متحمل شدند تا توانستند به پیروزی برسند، پیروزی چطور به دست آمد، این جا را باید آن کسی که می‌رود بداند. برای هر یک از مناطق مهم شناسنامه درست کنید، یک شناسنامه منطقی، نه کتاب مفصل.»

این مجموعه شناسنامه تمام مناطق خاطره‌انگیز را به مخاطبان ارائه می‌کند. نویسندگان این مجموعه درصدد برآمده‌اند تا علاوه بر ذکر مشخصات و مختصات هر مکان، با یادآوری خاطرات تاریخ‌ساز آن، مشتاقان را به آن لحظات ناب رهنمون کنند.

منابعی چون هنگ سوم، مهتاب خین، روزشمار جنگ ایران و عراق،‌ پهلوان گود گرمدشت، سلام دوباره و ... در این اثر مورد استفاده قرار گرفته‌اند. در پایان این کتاب نیز تصاویر مربوط به مباحث مطرح شده در کتاب ارائه شده است.

کتاب «جاده اهواز خرمشهر» به کوشش سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس در سه هزار نسخه و به بهای 5 هزار تومان منتشر شده است.

captcha