شناسایی نخبگان از دوره ابتدایی در مدرسه «علوم انسانی و معارف قرآنی لبیک»
کد خبر: 3613837
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱

شناسایی نخبگان از دوره ابتدایی در مدرسه «علوم انسانی و معارف قرآنی لبیک»

گروه معارف: اولین مدرسه تخصصی علوم انسانی و معارف قرآنی با حمایت اساتید و نخبگان حوزه و دانشگاه در سال 95 در مشهد شروع به کار کرد؛ مدرسه‌ای که تلاش دارد دانش‌آموزان در معرض تفکر و اندیشه‌ورزی نسبت به آموزه‌های دینی قرار گیرند.

حجت‌الاسلام صادق عیدی، مدیر مجتمع نخبگانی لبیک مشهد، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی در خصوص تأسیس این مدرسه، اظهار کرد: تأسیس مدارس نخبگانی لبیک تحولی در ساخت مدارس عمومی کشور بوده و خوشبختانه با حمایت و استقبال حوزه و دانشگاه مواجه شده است.
وی ادامه داد: مدارس نخبگانی لبیک مدارسی تحولی، در راستای تربیت نیروی انسانی انقلاب اسلامی بر اساس اندیشه مقام معظم رهبری است. در این راستا اسناد تحول بنیادین و سند راهبردی نخبگان نیز به کمک این مدرسه آمده و شرایط را برای ایجاد این گونه مدارس هموار کرده است.
مدیر مدرسه نخبگانی لبیک با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص تأسیس این گونه مدارس، ابراز کرد: تمام تلاش ما، خروجی‌‌هایی است که مدنظر مقام معظم رهبری است.
وی با تأکید بر اینکه در تأسیس مدرسه به صورت مستقل کار کرده‌ایم، بیان کرد: این مدرسه از سال 95 با شعار معنویت، تفکر و دانش شروع به کار کرد و سعی کردیم مدرسه را بر اساس سه الگویی که مقام معظم رهبری در اصلاح الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت مطرح کردند، تأسیس کنیم.
شناسایی نخبگان از دوره ابتدایی
مدیر مدرسه نخبگانی لبیک با اشاره به سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در خصوص شناسایی نخبگان از دوره ابتدایی، عنوان کرد: مدرسه نخبگانی لبیک اولین و تنهاترین مدرسه با توجه به اندیشه‌ها و تفکرات مقام معظم رهبری در فضای تربیت نخبگانی است.
وی ادامه داد: با توجه به فرمایشات ایشان، شناسایی نخبگان باید از دوره ابتدایی شروع شود و در غیر این صورت نیروهای  نخبه کشور را از دست خواهیم داد که این خود خسارت جبران‌ناپذیری به کشور خواهد زد.
وی با اشاره به فرمایشات رهبری مبنی بر اینکه از نیروهای جوان و با نشاطی استفاده کنید که دغدغه اصلی آن‌ها آموزش و پرورش و تربیت نیروهای نخبه باشد گفت: گزینش اساتید با تجربه و جوان دارای سطوح عالی دانشگاه و حوزه را محور اصلی کار خود قرار داده‌ایم.
عیدی، ایده و طرح ایجاد اینگونه مدارس را از خود دانست و ابراز کرد: با پیگیری‌هایی که در خصوص تحول در حوزه علوم انسانی کردیم، به ضرورت تربیت نیروی انسانی از ریشه و مبدأ، یعنی دوران ابتدایی رسیده‌ایم.
وی بیان کرد: واحدهای استعدادیابی در این مدرسه مسئولیت گزینش افراد از سنین دو و سه سال بلکه پایین‌تر را خواهند داشت.
توجه به معنویت؛ از محورهای تربیت نخبگانی
مدیر مدرسه نخبگانی لبیک، یکی از محورهای تربیتی در مدارس نخبگانی را معنویت در تربیت نخبگانی عنوان کرد و گفت: پرورش، امری ویژه و دارای اهمیت در همه کشورها است. علاوه بر پرورش در حیطه رفتار، پرورش در موارد بینشی و معنوی نیز مطرح و پر اهمیت است. 
وی با تأکید بر اینکه معاون پرورشی را به معاون تهذیب ارتقا داده‌ایم گفت: یکی از مطالبات رهبری در فضای تربیت نخبگانی، توجه به معنویت، ارتباط با خدا، توسل به ائمه(ع) و شهدا و ارتباط‌گیری‌ با اولیاءالله بوده است که این معاونت موارد فرارفتاری و معنوی دانش‌آموزان را پیگیری می‌کند.
وی با تشکیل کلاس‌های تفکر و حکمت عملی در مدرسه لبیک، تشریح کرد: تفکر از نگاه دینی در سه حیطه بینشی، رفتاری(حکمت عملی) و دانش معنا می‌شود که باید فضای تفکر و فلسفه را در این سه حوزه پیگیری کرد. دانش‌آموز نه تنها با آموزش خوب و بد بلکه با عمل، به حکمت رفتاری می‌‌رسد.
عیدی ادامه داد: در فضای تفکر بینشی هم نباید به‌صورت تلقینی بینش‌ها را به دانش‌آموزان القا کرد بلکه باید دانش‌آموزان را در یک فضای تعلق فطری قرار داد و بعد عقل و تفکر او را بر حسب آن ارتقا داد.
مدیر مدرسه نخبگانی لبیک درخصوص برنامه مدرسه لبیک برای کاهش 12 سال تحصیلی به هشت یا 9 سال، ادامه داد: اتفاق خوبی که در مدرسه نخبگانی لبیک برای دانش‌‌آموزان مستعد می‌افتد، جهش سه الی چهار سال تحصیلی به صورت قانونی است تا بتوانند 12 سال تحصیلی را در هشت یا 9 سال به پایان برسانند.
وی از محمد و امیرعلی 8 ساله، دانش‌آموزانی که در مدرسه لبیک به صورت جهشی سال تحصیلی خود را به پایان رسانیده‌اند و به کلاس چهارم راه یافته‌اند، یاد کرد و گفت: سعی ما در مدرسه لبیک این است که از این ظرفیت استفاده کرده و از دانش‌آموزانی که استعدادهای خاص دارند و می‌توانند چهار یا پنج سال تحصیلی خود را در یک سال تمام کنند، ثبت‌نام به عمل آورد.
عیدی ادامه داد: متأسفانه سن ورود به دانشگاه و عرصه‌های اجتماعی مطابق با آموزه‌های دینی نیست چرا که طبق مبنای دینی، سه تا هفت سال داریم؛ هفت سال اول آموزش، هفت سال دوم عبودیت و هفت سال سوم، ورود فرد به اجتماع است، طوری که فرد در سن 14 سالگی بتواند وارد اجتماع شده و به فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی و یا سیاسی بپردازد ولی این در حالی است که در نظام آموزشی امروز، دانش‌آموز تازه در متوسطه دوم تخصص خود را انتخاب می‌کند و این خسارت بزرگی به فضای نخبگانی کشور است.
برنامه‌های تخصصی قرآن با هدف اندیشه‌ورزی نسبت به آموزه‌های دینی
مدیر مدرسه نخبگانی لبیک از برگزاری کلاس‌های روخوانی، روانخوانی و حفظ قرآن نیز خبر داد و در خصوص برنامه‌های تخصصی قرآن در مدرسه لبیک بیان کرد: سعی ما بر این است که دانش‌آموزان در معرض تفکر و اندیشه‌ورزی نسبت به آموزه‌های دینی قرار گیرند.
وی ادامه داد: همچنین برنامه‌‌های آموزشی مفهومی قرآن را در قالب کلیپ‌های معرفتی و اخلاقی و بسیاری از مباحث قرآنی و دینی را در قالب کتاب‌ هدیه‌های آسمانی با دانش‌آموزان پیگیری می‌کنیم.
وی بیان کرد: جامعه باید به آن فهمی برسد که حتی اگر پدر و مادر دانش‌آموزان نخبه توانایی پرداخت و تأمین هزینه‌های فرزند خود را ندارند ولی جامعه پذیرای هزینه‌های تحصیل این دانش‌آموزان نخبه باشد که برای رسیدن به این مرحله راه دشواری را پیش رو داریم.
وی با بیان اینکه در مقطع راهنمایی گامی به سمت ورود سریع‌تر دانش‌آموزان به تخصص برداشته‌ایم تا از دوره متوسطه اول، فضایی برای ورود تخصصی افراد شکل گیرد، اظهار کرد: خروجی واحد تخصصی علوم انسانی لبیک که قرار است امسال افتتاح شود، ورودی‌های حوزه علمیه و دانشگاه‌ها در رشته علوم انسانی خواهد بود.
مدیر مدرسه نخبگانی لبیک با بیان اینکه امیدواریم در سال‌های آینده شاهد تأسیس مدرسه‌های لبیک دخترانه نیز باشیم، مسئولیت‌های واحدهای آموزشی مدرسه لبیک را اینطور شرح داد: واحد پژوهشی مسئولیت تعلیم و تربیت نخبگانی دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان و کانون‌های فرهنگی، مسئولیت استفاده و جمع‌آوری تجربیات مختلف در فضای آموزشی، عمق بخشیدن و نظام‌مند کردن فضاهای آموزشی و تربیتی برای رسیدن به نظام تربیت نخبگانی را بر عهده دارند.
وی اظهار کرد: واحد کارآفرینی وظیفه آموزش مهارت‌های کسب و کار در سنین دبستان، واحد استعدادیابی وظیفه شناسایی و پرورش استعدادها از سنین پایین، واحد خیریه فرهنگی وظیفه حرکت در جهت رسیدن به مدارس خیریه‌ای که در آن هیچ‌ هزینه‌ای از دانش‌آموزان گرفته نشود را دارد و واحد هنری ایجاد فضای تخصصی هنری و تعلیم و تربیت هنری دانش‌آموزان در سنین پایین با محوریت مدرسه لبیک را بر عهده دارد.
captcha