بیابان‌های شهر از شهدای گمنام استقبال می‌کنند/ هدف تکریم است یا بیابان‌زدایی؟
کد خبر: 3613880
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۱
ایکنا گزارش می‌دهد؛

بیابان‌های شهر از شهدای گمنام استقبال می‌کنند/ هدف تکریم است یا بیابان‌زدایی؟

گروه شهرستان‌ها: گویا سکونت در بیابان‌ به یک ویژگی ذاتی برای شهدای گمنام تبدیل شده است، سال‌ها بدون نشانی و ناپدید در بیابان‌های جبهه و اکنون نیز با تدفین در بیابان‌های اطراف شهر تکریم می‌شوند؛ این مطلب، مشکلی است که برای یادمان شهدای گمنام شهرستان کلات پیش آمده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، یادمان‌سازی برای شهدای گمنام را می‌توان یک اقدام هرچند کوچک در جهت پاسداشت و تکریم این عزیزان دانست و این یادمان را به عنوان نماد ارزش‌های فرهنگی و انقلابی کشورمان محسوب کرد اما این تکریم و پاسداشت هرچند کوچک نیز در برخی نقاط و شهرستان‌های خراسان رضوی به درستی انجام نمی‌شود.
شهرستان‌ کلات در شمال شرق خراسان رضوی واقع شده که شهری زیبا با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی و  منطقه‌ای گردشگرپذیر است؛ در این شهر تپه‌ای با عنوان «نورالشهدا» نامگذاری شده تا مدفن دو تن از شهدای گمنام و گلگون کفن انقلاب اسلامی باشد، حال پس از گذشت حدود چهار سال از تدفین شهدای گمنام در این تپه مشرف به شهر کلات وضعیت مناسبی از یادمان‌سازی برای شهدای گمنام به چشم نمی‌خورد.
سرگرد محمد شریف، فرمانده سپاه پاسداران شهرستان کلات که مسئولیت پیگیری جهت ساخت یادمان شهدای گمنام این شهر را برعهده‌گرفته است، در گفت‌وگو با ایکنا عنوان کرد: محل تدفین شهدای گمنام شهر کلات در محدوده شهری تعریف نشده و درواقع با توجه به معیارها و نقشه‌های موجود در منطقه‌ای خارج از شهر جانمایی و تدفین شهدای گمنام صورت گرفته است، حال اینکه تپه‌ نورالشهدا مشرف و مجاور با برخی منازل مسکونی شهر کلات است.
بیابان‌های شهر از شهدای گمنام استقبال می‌کند/هدفمان تکریم است یا بیابان زدایی؟
وی ادامه داد: زمینی که تدفین شهدا در آن انجام شده است، در تملک سپاه پاسداران بوده و با نظارت مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگران تعیین شده است، در موضوع ساخت یادمان نیز طبق پیگیری‌هایی که انجام شده، بودجه‌ای از محل اعتبار نهادهای اداری و مربوط با موضوع یادمان‌سازی وجود ندارد و نهادی موظف به تخصیص اعتبار یا تکمیل مراحل ساخت این پروژه نیست و کار ساخت و تجهیز مزار شهدای گمنام از طریق کمک‌های مردمی و خیریه پیگیری می‌شود.
کمک خیران کلات عملیات ساخت را پیش‌ برده است
سرگرد شریف با اشاره به فعالیت‌های میدانی انجام شده برای ساخت یادمان شهدای گمنام شهر کلات اضافه کرد: تاکنون کار زیرسازی جاده منتهی به تپه، ساخت پل، مسطح‌سازی فضا و سنگ‌کاری اطراف قبور برای کم‌کردن غربت گلزار مطهر شهدا با کمک خیران شهرستان انجام شده است.
وی اظهار کرد: مساحتی حدود 150 متر اطراف قبور شهدای گمنام برای فضاسازی در نظر گرفته شده و ما در نقشه‌برداری کلی، طرحی بلندمدت برای ایجاد فضایی مذهبی ـ گردشگری و همچنین اختصاص مکانی مناسب جهت برگزاری مراسم ازدواج جوانان در فضایی معنوی را در دستور کار داریم.
فرمانده سپاه پاسداران ناحیه کلات در ادامه گفت: سازه ناتمام مجاور قبور شهدای گمنام نیز مربوط به حوزه مقاومت شهید فهمیده شهرستان است که پس از تکمیل آن گروهی از همکاران ما در آن‌جا مستقر خواهند شد و حضور مستمر سپاه در این مکان مقدس را شاهد خواهیم بود.
50 میلیون هزینه و 10 میلیون بدهکاری؛ ماحصل فازهای ابتدایی پروژه
وی با اشاره به هزینه‌های انجام‌شده در پروژه ساخت یادمان شهدای شهرستان کلات، افزود: تاکنون 40 میلیون تومان با کمک خیران شهرستان در این پروژه هزینه شده تا عملیات بسترسازی جهت احداث یادمان شهدای گمنام در این فضا پیش رود، علاوه بر این حدود 10 میلیون تومان نیز هزینه شده که جزو بدهکاری‌ها محسوب می‌شود؛ برآورد ما این است که تکمیل تمام فازهای این پروژه در حدود 200 میلیون تومان هزینه داشته باشد.
سیداصغر موسوی‌تبار، فرماندار شهرستان کلات نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا بیان کرد: وظیفه طراحی سازه یادمان و نظارت بر اجرای آن برعهده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است و ادامه عملیات ساخت این پروژه به طرحی مصوب نیاز دارد.
بیابان‌های شهر از شهدای گمنام استقبال می‌کند/هدفمان تکریم است یا بیابان زدایی؟
تخصیص بودجه ویژه و مستقل گلزار شهدا ناکام مانده است
وی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده در جهت کسب اعتبار لازم برای ساخت یادمان شهدای گمنام شهرستان، اضافه کرد: سال گذشته 80 میلیون تومان اعتبار از محل ماده 180 نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای ساخت یادمان شهدای کلات در نظر گرفته شد اما این بودجه در تخصیص به صفر رسید و در نهایت تخصیص آن به سال بعد موکول می‌شود که امیدواریم با پیگیری‌های انجام شده برای جذب این بودجه به نتیجه برسد.
فرماندار کلات با اشاره به اینکه تدفین شهدا نباید در زمینی که متعلق به سپاه است، انجام می‌شد، ابراز کرد: برای تدفین این شهدا باید مکانی عمومی در نظر گرفته می‌شد؛ البته مسئولان شهرستان درحال همکاری و پیگیری امور مربوطه هستند و ما توقع زیادی از آنان نداریم بلکه انتظار بیشتری از همکاری و هماهنگی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برای تکمیل یادمان شهدای گمنام شهر کلات داریم.
در ادامه پیگیری خود برای رسیدن به پاسخ سؤالات در زمینه عدم اجرای عملیات ساخت یادمان شهدای گمنام شهر کلات با علی داوودی، مسئول مهندسی و ساخت یادمان شهدای گمنام بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی گفت‌وگو کردیم.
وی در گفت‌وگو با ایکنا ضمن تشریح مراحل پیگیری و تدفین شهدای گمنام در شهرهای مختلف کشور عنوان کرد: به تقاضای مردم و مسئولان هر شهر موضوع تدفین شهدای گمنام در شهرستان‌ها توسط بنیاد پیگیری می‌شود و با تأیید 8 قابلیت و ویژگی مورد نظر بنیاد در رابطه با فضای قبور شهدا، مجوز تدفین صادر می‌شود.
امضای مسئولان وقت شهرستان در جانمایی صحیح قبور شهدا موجود است
وی ادامه داد: ما پنج آیین‌نامه در این زمینه داریم که به تأیید و امضای مسئولان مربوط به پروژه می‌رسد، در یکی از این آیین‌نامه‌ها مکان تدفین شهدا به تأیید و امضای تمام مسئولان مربوط شهر مورد نظر می‌رسد؛ اینکه بگوییم جانمایی صورت‌گرفته اشتباه بوده و تدفین شهدای کلات در خارج از محدوده شهری واقع شده، حرف صحیحی نیست چرا که تأیید و امضای مسئولان شهر کلات در این زمینه موجود است.
داوودی افزود: متأسفانه مسئولان به این تعهدات بی‌تفاوت هستند و اشکالاتی از جمله تغییر مسئولان را به تعهدات وارد می‌کنند که این نیز اشتباه است چرا که برای ما افراد ملاک نیستند بلکه سمت حقوقی افراد متعهد در آیین‌نامه‌ها برای ما شرط است.
مسئول مهندسی و ساخت یادمان شهدای گمنام بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی ادامه داد: کار ساخت یادمان باید بر طبق همین آیین‌نامه‌ها و به همت مسئولان شهر و بدون دریافت اعتبار از بنیاد شهید و امور ایثارگران انجام شود و بنیاد مسئولیت نظارت بر این پروژه را دارد.
ابلاغ شرح وظایف دستگاه‌ها در ساخت یادمان شهدا با تأیید دولت
داوودی اضافه کرد: بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های مربوط به شرح وظایف هر یک از نهادهای مسئول از طریق وزارت‌خانه‌ها و با پی‌نویسی رئیس جمهور و ابلاغ معاون اول وی ارسال شده و هریک از نهادها وظایف مشخص خود در این رابطه را دریافت کرده‌اند و ما نیز آیین‌نامه و دستور عمل خود جهت ارائه گزارش کار و پیگیری را به 64 نقطه استان از جمله شهر کلات ارسال کرده‌ایم.
وی ادامه داد: در دستورالعمل‌های ابلاغی به هریک از دستگاه‌ها ذکر شده که تجهیزات و تأسیسات مورد نظر برای استفاده و بهر‌ه‌برداری در یادمان شهدای گمنام باید به صورت رایگان از سوی نهادهای مسئول تخصیص یابد و این از جمله مسائلی است که باید هیئت امنای مسئول در شهر مربوطه پیگیر آن باشند.
بیابان‌های شهر از شهدای گمنام استقبال می‌کند/هدفمان تکریم است یا بیابان زدایی؟
هیئت امنای 7 نفره از مسئولان شهر موظف به پیگیری امور یادمان شهدا
مسئول مهندسی و ساخت یادمان شهدای گمنام بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی با بیان اینکه هیئت امنای رسیدگی به یادمان شهدا در شهر از هفت عضو تشکیل می‌شود، گفت: پس از تأیید بنیاد برای تدفین شهدا، این هیئت با حضور مسئولان شهر و به ریاست فرماندار شهرستان تشکیل شده و موظف به پیگیری، انجام مراحل و ارائه گزارش کار است و این موضوع که اجرای پروژه به یک نهاد یا عضو سپرده شود، یک اشتباه است.
وی ابراز کرد: با وجود همه این آیین‌نامه‌ها متأسفانه پیگیری مطلوبی از سوی مسئولان شهرستان کلات شاهد نبودیم و از سال 92 تاکنون که شهدای گمنام در شهر کلات دفن شده‌اند، عملیات ساخت این پروژه به پایان نرسیده است و در بازدید و پیگیری ما از منطقه پیشرفت محسوسی با توجه به شرایط مذکور در دستورالعمل اجرایی به نظر نمی‌آید.
وی با اشاره به مجاری اعتباری و مالی لازم جهت پشتیبانی پروژه‌های یادمان شهدا، عنوان کرد: در بسیاری از شهرستان‌ها برای این موضوع، بودجه فرهنگی تعریف می‌کنند و معمولاً در قالب بودجه‌های فرهنگی شهرداری به آن رسیدگی می‌شود و باید گفت مسئله بودجه از محل اعتبارات شهری به سادگی قابل حل است.
داوودی با بیان اینکه عزم لازم برای اتمام این پروژه وجود ندارد، ادامه داد: حتی در مواردی ما نیز برای تکمیل پروژه وارد عمل شده‌ایم و برای مثال موضوع طراحی یادمان با هزینه بنیاد را به عهده گرفته‌ایم اما متأسفانه مسئولان پیگیری مناسبی در این زمینه نداشته‌اند و کار همچنان ناتمام است.
یادآور می‌شود، دو شهید گمنام  که در مناطق عملیاتی فاو و جزیره مجنون به شهادت رسیده‌اند با پیگیری مردم و مسئولان شهر کلات مردادماه سال 92 در تپه نورالشهدا این شهر تدفین شده‌اند، اما عملیات ساخت یادمان مناسب قبور شهدا همچنان به کندی پیشرفته و با موانعی روبه رو است و تنها کمک خیران، پشتیبان طرح‌ها و عملیات‌های اجرا شده در گلزار شهدای گمنام شهر کلات بوده است و حل این مسائل یاری و همدلی مسئولان در اجرای امور را می‌طلبد. 
captcha