نرم‌افزار طنین وحی، شیوه‌ای نوین در ترجمه قرآن است
کد خبر: 3613940
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵

نرم‌افزار طنین وحی، شیوه‌ای نوین در ترجمه قرآن است

گروه چند رسانه‌ای: مدیر عامل مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزه علمیه اصفهان گفت: نرم‌افزار طنین وحی، ترجمه قرآن را با شیوه‌ای نوین ارائه می‌دهد و در این نرم‌افزار در قالب یک ترجمه گویای گفتاری ـ نمایشی بیش از حدود 240 شخصیت به ایراد سخن پرداخته‌اند.

حجت‌السلام والمسلمین سید احمد سجادی، مدیر عامل مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزه علمیه اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان در رابطه با تولید نرم افزار طنین وحی در این مرکز، اظهار کرد: در این طرح، ترجمه قرآن با شیوه‌ای نوین ارائه می‌شود و در این نرم افزار بیش از حدود 240 شخصیت به ایراد سخن پرداخته‌اند و در قالب یک ترجمه گویای گفتاری- نمایشی با فضا‌سازی و ترکیب افکت‌ها و آوای مناسب عرضه می‌شود.
وی گفت: حدود 30 درصد قرآن کریم از مکالماتی است که میان افراد مختلف صورت گرفته است. همچنین حدود 50 درصد قرآن دارای افکت‌های صوتی است و بیش از 500 آوای مناسب  با فضا‌های آیات مانند صدای بهشت و جهنم، رودخانه و صدای مومنین است که با یکدیگر  در حال صحبت هستند و یا همهمه‌هایی که در میان کافران صورت گرفته است.
حجت‌الاسلام سجادی افزود: در این افکت‌ها و پس زمینه‌ها  هر شخصیت با همان سبک قرآنی صحبت می‌کند و ترجمه‌ای از قرآن ارئه می‌دهد  که به صورت نمایشی رادیویی است. به‌‍طور مثال هنگامی که حضرت نوح با پسر خود صحبت می‌کند صدای طوفان و حرکت کشتی می‌آید.
وی عنوان کرد: ما هیچ دخل و تصرفی در ترجمه قرآن نکرده‌ایم ولی با افکت‌های صوتی و تصویری این ترجمه‌ها ضبط شده و آماده عرضه است.
مدیر عامل مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: کار تحقیق این مجموعه حدود 7 سال به طول انجامید، چراکه سن بعضی از پیامبران را نمی‌دانستیم و باید برای صدا‌گزاری، صدای مناسب با سن پیامبر قرار داده می‌شد. همچنین بعضی از آیات مشخص نبود که از جانب چه کسی گفته شده و نیز وجود سوالات پنهان آیات و ...از جمله شبهاتی بود که در این بین وجود داشت و پس از تحقیق و بررسی نتیجه آن حاصل شد.
وی با بیان اینکه این طرح با استفاده از 150 هنرمند رادیویی در استودیو شروع بکار شد و آن‌ها را باز‌خوانی کردند، گفت: در این طرح با توجه به ساده و روان بودن ترجمه حجت‌الاسلام قرائتی، از آن بهره گرفته‌ایم. همچنین این مرکز بزودی برای ترجمه‌های رادیویی و نمایشی قرآن به زبان‌های دیگر اقدام خواهد کرد.
captcha