آیا «خنداننده شو» برای پخش در ایران تولید می‌شود
کد خبر: 3614035
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۷
جبار آذین:

آیا «خنداننده شو» برای پخش در ایران تولید می‌شود

گروه هنر: یک کارشناس سینما و تلویزیون گفت: وقتی برخی شوخی‌های غیرعرفی و شرعی را در برنامه خنداننده شو می‌بینم این سوال برایم پیش می‌آید آیا چنین برنامه‌ای برای پخش در داخل تولید می‌شود؟

جبار آذین، منتقد، کارشناس و مدرس سینما در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره حاشیه‌های پیش‌آمده پیرامون برنامه خندوانه اظهار کرد: برنامه «خندوانه» با توجه به اهداف اصلی شبکه نسیم که ایجاد سرگرمی و نشاط است با کپی‌برداری از روی برنامه‌های مشابه ماهواره‌ای و بدون نوآوری تولید شده و با سطحی‌ترین شیوه‌ها درصدد خندانیدن مخاطب است، بدون آنکه هرگونه مرز و حدود عرفی و شرعی را مدنظر قرار دهد و جایگاه و مصداق‌های دینی و فرهنگی طنز و شوخی را بداند و رعایت کند.

وی افزود: در زمان حیات جناب خان، خندوانه برغم کاستی‌های فراوان و سطحی‌نگری، مخاطبان انبوه داشت ولی با خداحافظی اجباری این عروسک، کاخ پوشالی این برنامه فرو ریخت. از آن پس رامبد جوان و دیگر سازندگان خندوانه با ایجاد بخش‌ها، آیتم‌های مختلف کمتر هدفمند و بی‌محتوا کوشیدند تا این برنامه را سرپا نگه داشته و مانع گریز تماشاگر شوند.

این منتقد درباره «خنداننده شو» این‌گونه اظهار نظر کرد: یکی از آیتم‌های جدید این برنامه که در مسیر تداوم ارتباط با مخاطب تولید می‌شود بخش خندانده‌شو است، این برنامه که با حضور برخی کارشناسان و شیوه‌های آموزشی هنرجویانه، نمایش ساخته و پرداخته می‌شود به دلیل نداشتن نویسنده، متن، مضمون و محتوای سالم و درست و اجرای گاه آشفته بازیگران آنها، سبب‌ساز نارضایتی و دلخوری‌های بینندگان سیما شده است؛ چراکه در مواردی بازیگران این آیتم از سوژه‌ها و حرکاتی استفاده می‌کنند که با احترام تماشاگر همخوان نیست و حتی بد‌آموزی‌هایی نیز دارد.

وی تاکید کرد: خندوانه که می‌توانست با استفاده از نویسندگان کار بلد و متون حرفه‌ای و بهره‌گیری از سوژه‌های ایرانی و فرهنگی تبدیل به برنامه‌ای به‌راستی امیدبخش و نشاط‌آور شود به علت سطحی‌نگری و استفاده از هر ابزار و وسیله برای خندانیدن کاذب تماشاگر مبدل شده است. مدیران تلویزیون و سازندگان خندوانه باید بدانند که شادی بخشی مجوز استفاده از هر حرف و سخن و آیتم نامناسب را نمی‌دهد از همین‌رو باید با حفظ احترام مخاطب و یاری گرفتن از هنرمندان حرفه‌ای و متن‌های حساب شده و دقیق اجرایی و نمایشی خندوانه را شادمانه امیدبخش و مردمی کند، در غیر این صورت روندی که اکنون در خندوانه طی می‌شود راهی به ترکستان است.

آذین در انتهای سخنانش تاکید کرد: کلام آخر اینکه خندوانه، برای حفظ مخاطب و پویا و بالنده شدن خود، جداً باید از موضوعات مغایر با اخلاق و ادب و فرهنگ جامعه پرهیز کند و از یاد نبرد که چنین برنامه‌ای برای پخش در ایران اسلامی تولید می‌شود نه برای پخش از ماهواره‌های ترکیه‌ای و اروپایی.
captcha