بهترین کتب دینی در موقوفه آیت‌الله واعظ زاده
کد خبر: 3614136
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۴

بهترین کتب دینی در موقوفه آیت‌الله واعظ زاده

گروه معارف: کتابخانه وقفی مرحوم آیت‌الله محمد واعظ زاده خراسانی، عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب، مجموعه‌ای عظیم از بهترین کتاب‌های دینی است که بخشی از میراث پدری وی نیز به‌شمار می‌رود؛ این کتابخانه در بنیاد پژوهش‌های آستان قدس در دسترس پژوهشگران قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، کتابخانه وقفی مرحوم آیت‌الله محمد واعظ‌ زاده خراسانی، مؤسس دانشگاه مذاهب اسلامی، نایب رئیس اتحادیه علمای مسلمان، عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب در محل بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی واقع شده؛ این کتابخانه دارای سه هزار و 115 عنوان کتاب است که بیشتر این کتب، در زمینه‌های علوم قرآنی، فقه و حقوق اسلامی است.
مجموعه‌ای از بهترین کتب دینی در کتابخانه وقفی آیت‌الله واعظ‌زاده
حسن خانی، مسئول کتابخانه وقفی آیت‌الله محمد واعظ‌زاده خراسانی، در گفت‌وگو با ایکنا، در خصوص ویژگی‌های کتابخانه وقفی آیت‌الله محمد واعظ زاده خراسانی در بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی اظهار کرد: کارهای مقدماتی اهدای این کتابخانه از سال‌ها قبل انجام شده بود ولی وقف رسمی آن توسط آیت‌الله واعظ زاده خراسانی در سال 95 انجام گرفت.
وی با اشاره به اینکه آیت‌الله واعظ زاده خراسانی، هدف از وقف کتابخانه شخصی خود که بیش از نیمی از کتاب‌‌هایش میراث پدر وی بوده است را گسترش و فراگیری علم عنوان کرد و ادامه داد: این عالم عنوان کرده بود با توجه به نیاز طلاب و جویندگان علم به کتاب و خلأهای کتابخانه بنیاد پژوهش‌ها در زمینه علوم قرآنی، فقه و حقوق اسلامی، در نظر دارم کتابخانه خودم را که در این زمینه‌ها تکمیل است، وقف بنیاد پژوهش‌های آستان قدس کنم تا جبران کمبودهای این کتابخانه باشد.
مجموعه‌ای از بهترین کتب دینی در کتابخانه وقفی آیت‌الله واعظ‌زاده
خانی ابراز کرد: بعضی از لوازم و وسایل شخصی آیت‌الله واعظ زاده خراسانی نیز به این کتابخانه اهدا شده است که برخی از لوح‌های تقدیر، مبلمان شخصی ایشان و بعضی از قفسه‌های کتابخانه نیز از جمله این موارد اهدایی است.
مسئول کتابخانه وقفی آیت‌الله واعظ‌زاده خراسانی در پایان بیان کرد: هم‌اکنون این کتابخانه در دل کتابخانه بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی واقع شده که استفاده از آن برای عموم پژوهشگران و علاقه‌مندان آزاد است.
مجموعه‌ای از بهترین کتب دینی در کتابخانه وقفی آیت‌الله واعظ‌زاده
آیت‌الله واعظ زاده خراسانی در مصاحبه‌ای بیان کرده بود که با توجه به وصیت پدر بزرگوار خود مهدی واعظ‌زاده خراسانی، مبنی بر اینکه کتاب‌هایشان بین پنج پسرشان تقسیم شود، چندین کتاب نفیس خطی به وی و  چندین کتاب نفیس دیگر به برادرانشان رسید. برادران وی کتاب‌هایشان را در آن زمان و به قیمت هزار تومان به پیرمردی فروختند، این در حالی بود که گفته می‌شود، وی در آن زمان توان مالی برای خرید کتاب‌ها را نداشته و شاید هم از فروش آن‌ها بی‌خبر بوده است. به هر صورت آن کتاب‌های نفیس از دست رفت.
همین مسئله باعث شد تا آیت‌الله واعظ‌زاده خراسانی کتاب‌های پدر را جمع‌آوری و به صورت کتابخانه‌ای بزرگ و ارزشمند، از آن‌ها نگهداری کند. وی در زمانی که مدیر گروه علوم قرآنی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی بود و بازدیدی از کتابخانه بنیاد پژوهش‌ها داشت، متوجه این امر شد که این کتابخانه در زمینه علوم قرآنی کتاب‌های کمی دارد لذا تصمیم گرفت آن را به بنیاد پژوهش‌ها اهدا کند و در نهایت در اردیبهشت‌ماه سال 95 چند ماه قبل از فوت این کتابخانه را که بیشتر در زمینه‌های علوم قرآنی بود، وقف کرد.
مجموعه‌ای از بهترین کتب دینی در کتابخانه وقفی آیت‌الله واعظ‌زاده
آیت‌الله واعظ زاده خراسانی که در طول 90 سال عمر بابرکتش علاوه بر خدمات گسترده به علم به‌ویژه علوم قرآنی مجموعه‌ای عظیم از بهترین کتاب‌های دینی را گردآوری کرده است با اشاره به وقف کتابخانه‌ای که بخشی از آن میراث پدری ایشان بوده، بیان کرده بود: «در طول عمرم کتاب‌های زیادی در فقه، اصول، کلام، تاریخ، رجال و نسب و بسیاری عناوین دیگر جمع‌آوری کردم و حتی در سال‌های اخیر با مراجعه به نمایشگاه‌های کتاب از جمله نمایشگاه کتاب تهران به‌ویژه در بخش بین‌الملل با کتاب‌های زیادی از جمله کتاب‌های حقوق آشنا و با خرید آن‌ها بر غنای کتابخانه‌ام افزودم».
وی در بیان انگیزه‌ای که باعث شد کتابخانه‌ای که ماحصل ده‌ها سال خرید و نگهداری کتاب‌های متعدد علمی است را وقف علاقه‌مندان به علم و دانش کند، عنوان کرده بود: «مرحوم پدرم حاج شیخ مهدی واعظ، کتابخانه‌ای با حدود 700 جلد کتاب داشتند که مشتمل بر ده‌ها کتاب کم‌نظیر و از جمله چند کتاب خطی بوده که سرنوشت همین کتاب‌ها شاید بیشترین انگیزه بنده برای وقف کتابخانه‌ام به بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی بود».
captcha