«خندوانه» ما را به کجا می‌برد/ سیما شرع و عرف را در تولید در نظر بگیرد
کد خبر: 3614850
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۲
جمال شورجه:

«خندوانه» ما را به کجا می‌برد/ سیما شرع و عرف را در تولید در نظر بگیرد

گروه هنر: برخی رفتار و گفتاری که در «خندوانه» بیان می‌شود این سوال را برایم پیش می‌آورد با این برنامه می‌خواهیم به کجا برویم؟

جمال شورجه، کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) با بیان اینکه هر آیتمی را نمی‌توان از سیمای جمهوری اسلامی پخش کرد، گفت: جامعه ما یک کشور اسلامی  است که در آن قوانین اسلامی حکمفرماست، برای همین رفتار و تفکراتی که در تلویزیون دیده می‌شود نیز باید متناسب با قوانین عرف و شرع باشد. قاعده‌ای که متاسفانه در برخی از مواقع مد نظر قرار نمی‌گیرد.

وی افزود: برای مثال به برنامه «خنداننده شو» اشاره می‌کنم. من چند قسمت این برنامه را دیده‌ام و با این مسئله نیز مشکلی ندارم که چنین تولیداتی در سیما روی آنتن رود، به شرطی که به بهانه خنداندن حدود عرفی و شرعی زیر پا گذاشته نشود، والا همان تفکر غربی پیش خواهد آمد که هدف، وسیله را توجیه می‌کند.

این فیلمساز در پاسخ به این سوال که از تلویزیون چه انتظاری می‌رود، گفت: همانگونه که بارها شنیده‌ایم در نظام اسلامی باید سیما همانند یک دانشگاه عمل کند؛ یعنی جدا از سرگرمی آموزش نیز بدهد، اما آیا با رفتار و حرکاتی که در برخی آیتم‌های خنداننده شو دیده می‌شود می‌توان ادعا کرد که سیما به رسالتش عمل می‌کند.

کارگردان فیلم «33 روز» متذکر شد: به راحتی می‌توان برنامه‌هایی چون خنداننده شو را نظارت کرد؛ چون زنده اجرا نمی‌شود، برای همین جای تعجب است که در چنین شرایطی چرا برخی مواقع حرکات و گفتاری در سیما دیده می‌شود که مناسب با قوانین شرع و عرف نیست.
captcha