ساخت بنا بر مزار بزرگان و معارف ریشه ربانی و تایید قرآنی دارد
کد خبر: 3614910
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰
یادداشت وارده/

ساخت بنا بر مزار بزرگان و معارف ریشه ربانی و تایید قرآنی دارد

کانون خبرنگاران نبأ: حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین خادمیان در یادداشتی نوشت: ساخت بنا بر مزار بزرگان و معارف ریشه ربانی و تایید قرآنی دارد: فَقٰالُوا اِبْنُوا عَلَيْهِمْ بُنْيٰاناً رَبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ قٰالَ اَلَّذِينَ غَلَبُوا عَلىٰ أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيْهِمْ مَسْجِداً گفتند: «بر روى آنها ساختمانى بنا کنید، پروردگارشان به [حال ] آنان داناتر است.» [سرانجام ] کسانى که بر کارشان غلبه یافتند گفتند: «حتما بر ایشان معبدى بنا خواهیم کرد».


به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین خادمیان، استاد حوزه و دانشگاه به مناسبت فرارسیدن هشتم شوال و نود و پنجمین سالروز تخریب قبور ائمه بقیع توسط وهابیان، یادداشتی در این رابطه به رشته تحریر در آورده است که در ادامه می‌خوانید:
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام و تسلیت
در سالگشت «یوم الهدم» تخریب بارگاه ملک جلوگاه ائمه مظلوم بقیع علیهم السلام توسط فرزندان ابلیس؛ وهابیت خبیث، ضمن آرزوی سقوط آل ابلیس؛ که غاصبین حجاز هستند؛ موارد ذیل تبیین می‌گردد:
۱.بقیع به زمینی می‌گویند که با زمین‌های مجاور متفاوت باشد و یا زمینی که درختان آن قطع شده و ریشه آن به صورت پراکنده باقی مانده است.
در منابع اسلامی به قبرستان مشهور مدینه بقیع گفته می‌شود که به علت رویش درختان خاردار غَرقَد در آن، با نام بقیع الغَرقَد نیز خوانده شده است.
۲.پس از هجرت پیامبر صلوات الله علیه و آله به مدینه، تعیین قبرستانی برای دفن اموات مسلمانان ضرورت یافت. پیامبر صلوات الله بقیع را برگزید و فرمود: «من از [سوی خدا] به این مکان فرمان یافته‌ام».
زمان دقیق این انتخاب مشخص نیست؛ ولی با توجه به هنگام وفات اسعد بن زراره خزرجی در شوال سال اول قمری و دفن او در بقیع، شاید بتوان تعیین بقیع به عنوان قبرستان مسلمانان را به سال اول قمری و پس از بنای مسجد و یا هم‌زمان با آن دانست.
البته برخی نویسندگان به قرینه مرثیه عمرو بن نعمان بیاضی، تاریخ دفن مردگان در بقیع را پیش از اسلام دانسته و گفته‌اند که با ظهور اسلام این آرامگاه به مسلمانان اختصاص یافت.
۳. زیارت اهل قبور مستحب موکد است؛ غزالی می نویسد :《یستحب ان یزور قبر الحسن بن علی علیه السلام و ایضا قبر علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفز بن محمد علیهم السلام ....》.
۴. برخی متون تاریخی، گزارش‌هایی از اقامه نمازهای استسقاء و عیدین در بقیع توسط پیامبر صلوات الله مکتوب دارند.
لذا مردگان از یاد رفتگان و نابود شدگان نیستند؛ اگر مردگان گوش و فهم و ... نداشتند پیامبر اکرم صلوات الله به  مدفون شدگان بقیع سلام نمی کرد.
۵.در خواست کمک از مردگان و طلب شفاعت از اهل البیت علیهم السلام منافاتی با استعانت از خدا ندارد ؛ دستور قرآن برای رشد دین و عقلانیت و تقوای آدمی معطوف به نماز ، روزه و ... است.
آیا این آیه که دعوت به استعانت از نماز و روزه کرده؛ دعوت به شرک نموده است: وَ اِسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ اَلصَّلاٰةِ وَ إِنَّهٰا لَكَبِيرَةٌ إِلاّٰ عَلَى اَلْخٰاشِعِينَ
آیا نیرو گرفتن از نان و آب و ... شرک است ؟ فتامل
۶. تکریم و خضوع به معنای پرستش نیست؛ درباره یوسف قرآن چنین نقل می کند: وَ رَفَعَ أَبَوَيْهِ عَلَى اَلْعَرْشِ وَ خَرُّوا لَهُ سُجَّداً و پدر و مادرش را به تخت برنشانید، و[همهء آنان ] پیش او به سجده درافتادند.
۷.ساخت بنا بر مزار بزرگان و معارف ریشه ربانی و تایید قرآنی دارد: فَقٰالُوا اِبْنُوا عَلَيْهِمْ بُنْيٰاناً رَبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ قٰالَ اَلَّذِينَ غَلَبُوا عَلىٰ أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيْهِمْ مَسْجِداً  
گفتند: «بر روى آنها ساختمانى بنا کنید، پروردگارشان به [حال ] آنان داناتر است.» [سرانجام ] کسانى که بر کارشان غلبه یافتند گفتند: «حتما بر ایشان معبدى بنا خواهیم کرد».
۸. ابن بطوطه از معاریف اهل سنت؛، بقیع را چنین وصف کرده است: قبر مالک بن انس با گنبدی کوچک، قبر ابراهیم با گنبدی سپید، مقبره‌ای متعلق به همسران پیغمبر، مقبره عباس و امام حسن علیه السلام با گنبدی بلند و محکم، قبر خلیفه سوم با گنبدی بزرگ و قبر فاطمه بنت اسد در نزدیکی آن.
صَفَدی اشاره کرده که مدفن چهار امام شیعه و عباس عموی پیامبر دارای گنبد بوده است.
فرهاد میرزا، از شاهزادگان قاجار، در سال ۱۲۹۳ق و محمدحسین خان فراهانی در ۱۳۰۳ شمسی بقیع را چنین وصف کرده‌اند: بقعه‌ای پیرامون قبور چهار امام علیهم السلام و عباس و مزار منسوب به حضرت زهرا سلام الله علیها با یک پرده گلابتون دوز بر ضریح حضرت زهرا علیها السلام اهدایی سلطان احمد عثمانی در ۱۱۳۱ق، بقعه‌ای بر روی قبور دختران پیامبر و بقعه‌ای بر روی قبور همسران آن حضرت و بقعه‌های دیگر.
۹.وهابیت دو بار، یکی در سال۱۲۲۰ و دیگر بار در سال ۱۳۴۴ قمری به تخریب بقاع بقیع پرداختند. تخریب بقیع اعتراضات شدیدی را در کشورهای مسلمان از جمله ایران برانگیخت.
بسیاری از شیعیان در هشتم شوال هر سال که به《 یوم الهدم》 شهرت یافته، مجالسی برگزار می‌کنند.
۱۰.به فتوای شیخ عبدالله بلیه، قاضی القضاة آل ابلیس، در هشتم شوال تمام بقاع بقیع ویران شد. بنای قبور به باور بیشتر مسلمانان شیعه و سنی بر خلاف اعتقادات وهابی، با اصول و معتقدات اسلامی در تضاد نیست و زیارت قبور بزرگان دین و مزار مؤمنان یک عمل مستحب و در سنت اسلامی دارای پیشینه است. اماکن و بناهای مذهبی در بقیع، افزون بر وجهه مذهبی، وجهه تاریخی نیز داشتندو بر خلاف همه حکومت ها آل ابلیس آثار تاریخی خود را نیز ویران می‌نماید.
والله المستعان
سید حسین خادمیان

captcha