50 زندانی در خوزستان حافظ کل قرآن هستند
کد خبر: 3615476
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۷

50 زندانی در خوزستان حافظ کل قرآن هستند

گروه اجتماعی: مدیرکل زندان‌های خوزستان درباره فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی انجام گرفته در زندان‌های خوزستان گفت: اکنون چهار هزار و 600 نفر از زندانیان در حال آموزش و حفظ قرآن هستند که از یک تا سی جزء قرآن کریم را حفظ هستند، همچنین 50 نفر از زندانیان در استان حافظ کل قرآن هستند و علاوه بر آن تعدادی هم حافظ کل نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان،‌ رضا پوستچی، مدیرکل زندان‌های خوزستان در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز 13 تیرماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی، یک سازمان مستقل زیر نظر قوه قضائیه است که در شهرها، اداره‌کل زندان‌ها و در شهرستان‌ها، اداره زندان زیرمجموعه آن هستند.

وی با بیان این‌که این سازمان دو وظیفه اصلی دارد، گفت: اقدامات تامینی شامل نگهداری زندانیان و اصلاح و تربیت و تغییر رفتار زندانیان، وظایف اصلی ما هستند. در خوزستان در هشت شهر، 11 زندان وجود دارد که چهار زندان سپیدار، مرکزی، کانون اصلاح و تربیت و حرفه‌آموزی، در اهواز قرار دارند.

مدیرکل زندان‌های خوزستان با اشاره به وجود 12 هزار و 500 زندانی در استان، گفت: هر ساله 30 ‌هزار نفر وارد زندان‌های استان شده و از آن خارج می‌شوند که بین 19 تا 35 سال هستند؛ یعنی افراد جوان و مولد جامعه را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: یکی از عوامل تولید جرم و مجرم این است که نهادهای اجتماعی، وظایف خود را به نحو مطلوب انجام نمی‌دهند. آمار بالای تعداد زندانیان برابر با ناامنی بیشتر است با این حال در خوزستان، در چند سال اخیر با کاهش آمار زندانیان مواجه بوده‌ایم.

پوستچی با بیان این‌که مسائل عمرانی قابل دیدن هستند، اما مسائل اجتماعی این‌گونه نیستند، عنوان کرد: مسئولان کشور در تمام دوره‌ها کمتر به مسائل اجتماعی توجه کرده‌اند و نگاه آن‌ها بیشتر عمرانی بوده است. در اوایل انقلاب، آمار زندانیان حدود 20 هزار نفر در سطح کشور بود که اکنون به 220 هزار نفر رسیده است، بنابراین باید بیشتر به مسائل اجتماعی توجه شود.

وی در خصوص فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی گفت: اکنون چهار هزار و 600 نفر از زندانیان در حال آموزش و حفظ قرآن هستند که از یک تا سی جزء قرآن را حفظ هستند. همچنین 50 نفر از زندانیان در استان حافظ کل قرآن هستند و تعداد زیادی از حافظان نیز در گذشته آزاد شده‌اند. این افراد از زندانیان شرور بودند که در طول مدت زندان، موفق به حفظ کل قرآن شدند. علاوه بر آن تعدادی هم حافظ کل نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه شده‌اند.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی خوزستان با بیان این‌که اشتغال کامل‌کننده سیکل آموزش است، گفت: اکنون چهار هزار و 700 زندانی در 25 رشته فنی و حرفه‌ای در حال آموزش هستند تا پس از آزادی در زمینه اشتغال مشکلی نداشته باشند.

پوستچی اظهار کرد: در زندان‌های استان، نماز جماعت در سه نوبت به صورت مستمر برگزار می‌شود که موجب شده در مدت 6 سال گذشته دستگاه برتر در امر نماز در استان شویم. در سطح کشور نیز باید گفت سازمان زندان‌ها، سازمان برتر در امر نماز است.

وی با بیان این‌که سبک مدیریت ما در استان بر اساس علمی و نه سنتی است، گفت: یک مرکز مشاوره در زندان راه‌اندازی کردیم که اکنون یک هزار نفر را تحت پوشش قرار داده است. یعنی علاوه بر اقدامات فرهنگی، مباحث روان‌درمانی نیز برای تغییر رفتار انسان‌ها انجام می‌شود.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی خوزستان ادامه داد: سیکل بازگشت مجدد زندانیان پس از آزادی در کشور، 30 تا 35 درصد است که ما موفق شدیم در خوزستان این رقم را به 6 درصد کاهش دهیم. اگر جامعه نسبت به زندانیان نگاه مثبت داشته باشد و آن‌ها را جذب کند، نتیجه مطلوب حاصل می‌شود اما اگر این اتفاق نیافتد، فرد آزادشده مجدد دچار بحران خواهد شد.وی ادامه داد: وظایف ما در اداره‌کل زندان‌ها، از زمانی آغاز می‌شود که فرد از سوی مراجع قضائی به زندان معرفی شود. این مراحل شامل پذیرش زندانی، فرآیند نگهداری و خروج از زندان است. ما علاوه بر این فعالیت‌ها، پس از خروج نیز اقداماتی انجام می‌دهیم که شاید جزو وظایف ما نیست، به طور مثال برای اشتغال به زندانیان آزادشده وام داده می‌شود.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی خوزستان خاطرنشان کرد: ما برخلاف سایر دستگاه‌ها، با انسان سروکار داریم و این افراد، آسیب‌دیده هستند که این موضوع بر مشکلات ما اضافه می‌کند. ما به نوعی کار تمام دستگاه‌ها را انجام می‌دهیم یعنی هر دستگاه وظیفه خاصی دارد اما مجموعه زندان، تمام اقدامات فرهنگی، قضایی، بهداشت و درمان، عمرانی، اشتغال و ... را انجام می‌دهد بنابراین مدیریت این مجموعه از اهمیت زیادی برخوردار است.

پوستچی ادامه داد: ما معتقدیم مجرمین در هر رده‌ای که باشند قابلیت اصلاح و تغییر رفتار در آن‌ها وجود دارد و باید بر آن‌ها سرمایه‌گذاری کنیم اما بسیاری از افکار عمومی به این نکته توجه ندارند. اگر در دوران فرآیند نگهداری زندانی به این انسان آسیب‌دیده توجه نشود، پس از خروج از زندان و ورود به جامعه دوباره دچار بحران و مشکل می‌شود.

وی افزود: اگر بخواهیم کار اصلاح و تربیت و تغییر رفتار انجام دهیم، در وهله اول فضای فیزیکی بسیار با اهمیت است. ما در سال‌های اخیر فضای زندان‌ها را به طور کامل بازسازی و زیباسازی کرده‌ایم که این زیبایی می‌تواند آرامش روانی را ایجاد کند تا پذیرش زندانیان نسبت به تغییر و اصلاح بیشتر شود.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی خوزستان تصریح کرد: در پنج سال اخیر 113 هزار مترمربع فضای جدید در خوزستان ایجاد شده است که تمام آن‌ها از امکانات و اعتبارات سطح استان حاصل شده است. این فضاها جایگزین فضاهای قدیمی شده‌اند. در این مدت دولت‌ها بسیار کمک کردند و من با سه استاندار در این مدت همکاری کردم و هر سه استاندار، حمایت‌های خوبی نسبت به اداره‌کل زندان‌ها داشته‌اند.

پوستچی با بیان این‌که از مشکلات مهم جامعه امروز این است که افراد طریقه برخورد با زندانی را بلد نیستند، گفت: برخورد کارکنان در زندان می‌تواند بسیار بر زندانیان اثرگذار باشد. کارکنان زندان‌های ما در سطح استان، تماما تحصیلات دانشگاهی دارند که این امر توانسته است به شرایط اصلاح و تربیت و همچنین ارتباط این افراد با زندانیان بسیار کمک کند.

وی گفت: امنیت در ابعاد مختلف به ویژه در مبحث روانی در زندان‌های ما در سطح خوبی قرار دارد و در سال‌های اخیر حتی یک مورد از شورش یا مشکلات دیگر در زندان‌ها مشاهده نشده است. گاهی وجود درگیری‌هایی در زندان‌ها طبیعی است اما به دلیل حاکم بودن فضای اخلاقی و ارتباط زندانیان با کارکنان، موردی از آسیب در زندان‌ها مشاهده نشده است.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی خوزستان گفت: امروزه در جامعه امنیت را نمی‌توان با سلاح و مهمات تامین کرد، بلکه امنیت باید با ارتباط تامین شود و امنیت زندان‌های استان خوزستان به دلیل وجود ارتباط مدیران با زندانیان تامین شده است.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی خوزستان با اشاره به وجود 15 هزار و 400 زندانی در سال 91 در استان، گفت: اکنون به جهت سیاست‌های مقام معظم رهبری و حساسیت ایشان به این موضوع و تاکید بر عدم افزایش آمار زندانیان، این آمار در خوزستان، سه هزار نفر کاهش داشته که یک کاهش جمعیت منطقی است. در کشور دو استان دیگر از نظر جمعیتی،‌ کارکنان و ... مشابه ما بودند که اکنون یکی از این استان‌ها از آمار مشابه ما در سال 91 به آمار 17 هزار نفر افزایش پیدا کرده است.

پوستچی با اشاره به نحوه آموزش و تحصیل در زندان تصریح کرد: در زندان‌های استان، آموزش از نهضت سوادآموزی تا دانشگاه وجود دارد و اکنون چهار هزار نفر از کل افراد در زندان‌های خوزستان در حال تحصیل هستند. در این خصوص باید گفت نهضت سوادآموزی اجباری است و هیچ‌کدام از زندانیان نباید بی‌سواد باشند.
پوستچی با اشاره به آسیب‌های بیرونی زندان تصریح کرد: با شهامت می‌توانم بگویم اکنون درون زندان ما هیچ مقداری از مواد مخدر وجود ندارد و آمادگی قاطع داریم که هر مرجعی از زندان ما بازدید کند. در سال 90 نزدیک به 10 کیلوگرم مواد از زندان‌ها کشف می‌کردیم که این مقدار در سال گذشته به 56 گرم کاهش پیدا کرد که در مقایسه با وجود بیش از 12 هزار زندانی، ناچیز است.

وی بیان کرد: اولین جرم برای زندانیان در استان خوزستان سرقت و در دیگر استان‌ها مواد مخدر است. به طوری که در خوزستان 34 درصد از محکومان به جرم سرقت و 25 درصد به علت مواد مخدر مجرم شناخته می‌شوند؛ در حالی که این 25 درصد در استان‌های دیگر ممکن است به 45 درصد نیز برسد.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی خوزستان با اشاره به حمایت‌های دستگاه قضایی و اجرایی نسبت به اداره‌کل زندان‌های خوزستان گفت: اگر این حمایت‌ها نبود، این توفیقات در این سال‌ها حاصل نمی‌شد.

captcha