کدام امر مشمول «لَاتَسْتَعْجِلُوهُ» در قرآن می شود
کد خبر: 3615564
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۷

کدام امر مشمول «لَاتَسْتَعْجِلُوهُ» در قرآن می شود

جمله «أَتَى أَمْرُ اللَّهِ» اختصاصی به فرمان قهر الهی ندارد بلکه شامل همه فرمان های خداوند همچون فرمان جهاد، فرمان ظهور امام زمان(عج)، و فرمان برپایی روز قیامت می شود و در همه این موارد نباید عجله کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شبستان نوشت: در آیه ابتدایی سوره مبارکه نحل خداوند می فرماید: «أَتَى أَمْرُ اللَّهِ فَلَاتَسْتَعْجِلُوهُ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى عَمَّا يُشْرِكُونَ؛ فرمان (قهر) خدا آمد پس در آن شتاب نكنيد او منزه و برتر از هر چيزى است كه براى او شريك مى‌سازند.»

اگرچه در مورد آیه، عجله کفار برای نزول قهر خداوند است اما جمله «أَتَى أَمْرُ اللَّهِ» اختصاصی به فرمان قهر الهی ندارد بلکه شامل همه فرمان های خداوند همچون فرمان جهاد، فرمان ظهور امام زمان(عج)، و فرمان برپایی روز قیامت می شود و در همه این موارد نباید عجله کرد.

امام صادق(ع) در معنای این فرمایش خدای تعالی فرمود: «آن امر ما است که خدای عزّوجلّ دستور فرموده است که در آن شتاب نشود تا [اینکه در وقت آن خداوند] او را با سه [لشکر] که عبارتند از فرشتگان، مومنان و «هراس انگیزی» پشتیبانی فرماید و [شرایط و احوال] خروج او همانند خروج رسول خدا(ص) است.»(1)

عبدالرحمن بن کثیر گوید: خدمت امام صادق(ع) نشسته بودم که مهزم وارد شد و عرض کرد: قربانت شوم! به من خبر دهید که این امری که در انتظارش هستیم چه زمانی واقع می شود؟» فرمودند: «ای مهزم! وقت گذاران دروغ گفتند و عجله کنندگان هلاک شدند و تسلیم شوندگان نجات یافتند.(2)

پی نوشت ها:

الغیبه، نعمانی، ص 243

الکافی، ج 1، ص 368

برگرفته از آیه های مهدوی نوشته محسن قرائتی
captcha