کتابت قرآن به دست هنرمند خراسان جنوبی
کد خبر: 3616128
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۹

کتابت قرآن به دست هنرمند خراسان جنوبی

هنرمند و کاتب بیرجندی با بیان اینکه یکی از توفیقاتم در طول زندگی دیدار با مقام معظم رهبری بعد از اتمام صحافی قرآن بود، گفت: در حال حاضر یکی از قرآن‌های معاصر در کشور است که بعد از هدیه بنده به رهبری ایشان آن را به موزه آستان قدس هدیه دادند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) تسنیم نوشت: بسیاری از ما گاهی حتی حواسمان نیست که با همین قلمی که در دست داریم می‌توانیم بهترین‌ها رو اثرگذارترین موارد را رقم بزنیم تا در طول تاریخ جاودان بماند.

آری اثر قلم و تاثیرگذاری آن بسیار زیاد است اما گاهی نسبت به این قلمی که داریم ممکن است بی‌توجه باشیم  غافل از اینکه قلم می‌تواند در خلق آثار و شاهکارها توسط انسان موثر واقع شود.

چهاردهم تیرماه به عنوان روز قلم فرصتی است برای یادآوری، منزلت و حرمت قلم و صاحبان آن که عمر خود را برای ارتقای فرهنگ و هنر این مرز و بوم در طبق اخلاص گذاشته‌اند.

آری در دین اسلام جایگاه قلم چنان بالاست که خداوند به آن قسم می‌خورد و می‌فرماید: "ن و القلم و ما یسطرون: سوگند به قلم و آنچه که می‌نویسد".

استان خراسان جنوبی یکی از استان‌های مرزی کشور است که به دلیل دوری از مرکز همچنان از زیرساخت‌ها محروم است اما این محرومیت مانع تلاش، پشتکار و بروز استعداد جوانان و مردمان کویرنشین نمی‌شود.

هنوز هم در این استان هستند افرادی که با هنرشان تلاش دارند تا در گام اول رضایت خدا را جلب کرده و در گام بعد مردم بتوانند از خلق اثر آنها استفاده کنند.

 به بهانه روز قلم مصاحبه‌ای با کاتب یکی از قرآن‌های معاصر در ایران داشتیم. ذبیح‌الله اوحدی  در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند خود را این گونه معرفی می‌کند: خوشنویسی را از 9 سالگی شروع کردم و با اینکه استاد اولم پدرم بود اما خط شکسته و نستعلیق را نزد استاد مهدی اسماعیلی‌مود فرا گرفتم و برای خط نسخ استادی نداشتم.

وی افزود: از همان دوران کودکی خوشنویسی را دوست داشته و برای دل خود و علاقه‌ای که داشتم به کار خوشنویسی می‌پرداختم  و همیشه دوست داشتم بتوانم روزی کتابت قرآن را با نسخ ترکیبی داشته باشم.

13 سال کتابت و پژوهش قرآن مرا خسته نکرد

کاتب بیرجندی گفت: 13 سال کتابت و پژوهش قرآن کریم به لطف خدا طول کشید اما چون علاقه و هدفم نوشتن و کتابت قرآن بود هیچگاه طولانی شدن این کار مرا خسته نکرد چون می‌خواستم از ثواب این کار بهره ببرم.

اوحدی افزود: پژوهشگران قرآنی زیادی در امر تسهیل قرآن کار کرده‌اند و من هم می‌خواستم از ثواب این کار بی‌بهره نمانم.

وی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری اظهار داشت: اهتمام و توجه مقام معظم رهبری در رابطه با نوآوری و بومی‌سازی علوم اسلامی و هنر به عنوان یکی از شاخصه‌های علوم انسانی یکی از موضوعاتی است که تلاش کردم در راستای محقق‌سازی آن قدمی بردارم و این نوآوری در هنر دینی را انتخاب کردم.

دعای خیر پدر و مادر سبب موفقیت کاتب قرآن بیرجندی

اوحدی با بیان اینکه گاهی اوقات در ایام کتابت قرآن کریم تنها 4 تا 5 ساعت در شبانه روز استراحت داشتم افزود: اگر توانستم بعد از 13 سال موفق به کتابت قرآن کریم شدم مدیون دعای خیر پدر و مادر و فداکاری‌های همسرم هستم.

وی بیان کرد: کاتب باید از خودش بگذرد و در کاری که می‌خواهد انجام دهد خود را قبول داشته باشد و از اعتماد به نفس بالایی برخوردار باشد تا همت بلند خلق شود.

کاتب قرآن کریم و خوشنویس بیرجندی گفت: برای این کارم سه هدف را دنبال کردم از جمله اینکه با این کار آسان کردن خواندن قرآن کریم برای مردم را به تصویر و گوشه‌ای از زیبایی‌های ظاهری قرآن کریم از جنبه هنری را نشان دهم و تلاش کردم تا در این راستا نوآوری داشته باشیم.

اوحدی افزود: دربرخی اوقات برای تهیه این کتاب شبانه‌روز تلاش کردم و هرگز احساس خستگی نکردم چون یک رمز عجیبی در این همه انرژی وجود داشت.

دیدار با مقام معظم رهبری و هدیه گرفتن از ایشان بزرگترین توفیق در طول زندگیم بود

وی افزود: 13 رجب سال گذشته کار صحافی قرآن تمام شد و در ماه رمضان خدمت مقام معظم رهبری رسیدم و یکی از بزرگترین افتخارات برای من حضور در کنار مقام معظم رهبری بود و رهبری نسبت به کتابت قرآن عنایت زیادی کردند و به نیت تبرکی یک انگشتر به من هدیه دادند.

قرآن کتابت شده از بزرگ‌ترین قرآن‌های کشور است

کاتب بیرجندی با اشاره به ویژگی‌های این قرآن کتابت شده گفت: درشت خط بودن این قرآن سبب می‌شود تا قرائت قرآن برای افرادی که از بینایی بالایی برخوردار نیستند راحت‌تر بتوانند قرآن بخوانند و در حال حاضر این قرآن به عنوان یکی از بزرگترین قرآن‌های کشور است  که در موزه آستان قدس رضوی قرار دارد.

اوحدی افزود: این قرآن با یک رسم‌الخط جدید که الهام گرفته از رسم الخط مرحوم نیریزی و رسم الخط عثمانی است نوشته شده است و به کمک خدا توانستم یک نسخه ترکیبی به وجود آورم.

وی با بیان اینکه هر صفحه قرآن 15 سطر و در مجموع قرآن دارای 604 صفحه است اظهار داشت: وزن اصل قرآن کتابت شده 220 کیلوگرم است که در سال‌های گذشته در یکی از سحرگاهان لیالی قدر کار نوشتن قرآن را آغاز کردم البته قبل از نوشتن آیات قرآن چند سال در زمینه نوشتن آن پژوهش‌هایی انجام دادم.

کتابت قرآن کریم در سحرگاهان

کاتب بیرجندی گفت: قسمتی از آیات قرآن در سحرگاهان نوشته می‌شد که این حس معنوی و آرامش روحیم را چند برابر می‌کرد و این حس بالاترین ثروت است و قابل قیاس با هیچ ثروت مادی دیگر نیست.

استاد اوحدی  با اشاره به اینکه کتابت در این راه علاوه بر اذن الهی توفیق ممارست و پشتکار از جانب خدا است افزود: آنچه که تاثیرگذار است تنها فضل خدا است و انسان باید با التماس از خدا این توفیقات را طلب کند.

هنرمند خوشنویس و کاتب برجسته قرآن کریم گفت: بعد از دیدار سال گذشته با مقام معظم رهبری به خدمت تولیت آستان قدس رضوی رسیدم.

اوحدی افزود: در چند سال گذشته در یکی از از سحرگاهان لیالی قدر نوشتن قرآن را شروع کردم و در روز میلاد حضرت علی(ع) کتابت آن به پایان رسید.

 این کاتب بیرجندی تصریح کرد: امر کتابت قرآن به چند عامل صبر، شکیبایی، حوصله، طاقت، حلم، توکل و ممارست فوق العاده نیاز دارد و یک کاتب باید بداند که کار نیکو ز پرکردن است.

استاد اوحدی افزود: تمام انسان‌ها به دنبال آرامش هستند و افراد از طرق مختلف مانند قدرت، مال، جمال و شهرت سعی در رسیدن به این آرامش دارند در حالی که کسب معنویات کم هزینه‌ترین و ماندگارترین روش برای وصل به آرامش است.

 این کاتب بیرجندی خاطرنشان کرد: در طی این مسیر مشکلات وجود داشت اما به لطف خدا مرتفع شد و این مشکلات سبب پختگی انسان و کار می‌شود و جزلاینفک کار محسوب می‌شود که اگر نباشد همت افراد بلند نمی‌شود.

 اوحدی با بیان اینکه مجوز این خط ابداعی برای چاپ در دست پیگیری است گفت: تمام صفحات قرآن اسکن و فیلمبرداری شده و قابلیت چاپ وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه از ویژگی‌های این قرآن این است که شروع و فرود صفحات با آیه است و این برای حافظان برای تمرکز بیشتر حائز اهمیت است.

ویژگی بارز قرآن تذهیب آن با طلا و انتخاب کاغذ مستحکم است

 این کاتب بیرجندی گفت: ویژگی بارز قرآن این است که با ورق طلا تذهیب شده است که باعث می‌شود قرآن از زینت و آراستگی بی‌بهره نباشد و همچنین کاغذ مستحکمی انتخاب شده که به بقا و ماندگاری قرآن کمک می‌کند.

مراحل چاپ قرآن در حال پیگیری است

اوحدی با اشاره به اینکه بنده این مصحف شریف را به مقام معظم رهبری هدیه کردم و ایشان این قرآن را به آستان قدس هدیه کردند گفت: مراحل چاپ آن در حال پیگیری است و به دنبال گرفتن مجوز اعراب آن هستیم.

اوحدی افزود: مقام معظم رهبری در دیداری که حضوری با ایشان داشتیم از دیدن این قرآن خوشحال شدند و ضمن ابراز خرسندی از این اقدام دستور ترویج قرآن را صادر کردند.

خوشنویسی می‌تواند به خوشنویسی اسلامی تبدیل شود

هنرمند خوشنویس و کاتب برجسته قرآن کریم با تاکید بر اینکه هنرمندان به سمت بومی‌سازی علوم دینی حرکت کنند، اظهار داشت: خوشنویسی نیز می‌تواند به خوشنویسی اسلامی تبدیل شود.

 اوحدی با بیان اینکه برخی از افراد به دلیل کم سوادی و یا مسن بودن و کم سو بودن چشم برای خواندن قرآن مشکل دارند اظهار داشت: خط این قرآن را بسیار درشت نوشتیم تا در ابعاد کوچک برای افراد سالمند مشکلی ایجاد نکند تا آن‌ها به راحتی بتوانند قرآن کریم را تلاوت کنند ضمن اینکه در صفحات آن خط سبز استفاده شده که چشم را خسته نمی‌کند.

 وی گفت: این قرآن در ابعاد 70 سانتی متر در یک متر و به وزن 220 کیلوگرم کتابت شده است.

  اوحدی افزود: جلد این قرآن از چرم، صحافی آن کم نظیر، تذهیب آن طلاکوب و خط آن هنری نو در علوم انسانی و کتابت قرآن است و حرف "ک" در قرآن به شکل تزئینی نوشته شده و اعراب به کار برده شده در قرآن ساده و راحت است.

 اوحدی امر کتابت قرآن را یک اذن اعطایی دانست و گفت: این امر اکتسابی نیست چرا که می‌شود فردی خوشنویس باشد اما اجازه کتابت پیدا نکند و یا صدای خوش داشته باشد اما توفیق قرائت قرآن را نداشته باشد.

وی با بیان اینکه کلام امیرالمومنین(ع) مظلوم واقع شده و تمام نسخ نهج البلاغه با خطوط کامپیوتری است اظهار داشت: انسان باید به قدر کفاف دنبال مادیات برود و باید قدرت تبدیل ثروت مادی به معنوی را داشته باشد.

قصد نگارش نهج‌البلاغه را دارم

هنرمند خوشنویس و کاتب برجسته قرآن کریم گفت: اگر خداوند توفیق دهد قصد نگارش نهج البلاغه را دارم و برای کاتبان و خوشنویسانی که در این عرصه گام برمی‌دارند آرزوی موفقیت دارم.

captcha