بیان مفاهیم قرآن به زبان روز از مهارت‌های آموزشی شهید «آل‌ هانی» بود
کد خبر: 3616260
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸
روحانی شیعی عربستان در گفت‌وگو با ایکنا:

بیان مفاهیم قرآن به زبان روز از مهارت‌های آموزشی شهید «آل‌ هانی» بود

گروه بین‌الملل: شهید «امین محمد آل هانی»، در طول عمر با برکت خود تلاش زیادی برای تبدیل معارف و احکام قرآن به فرهنگ عمومی جامعه انجام داد و تبیین مفاهیم قرآن به زبان روز و مطابق با مقتضیات و نیازهای جوانان از مهارت‌های آموزشی این شخصیت قرآنی بود.

بیان مفاهیم قرآن به زبان روز از امتیازات شخصیت قرآنی شهید آل‌ هانی بود
«عبدالعزیز ثوینی»، روحانی شیعی عربستان و استاد جامعة المصطفی(ص) العالمیه در شهر مقدس قم، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این مطلب گفت: شهید امین محمد آل هانی از آن جهت «شهید قرآن» لقب گرفت که تمامی زندگی و فعالیت‌های خود را صرف خدمت به قرآن کریم و گسترش معارف و تعالیم این کتاب الهی در جامعه کرد و حتی در آخرین لحظات قبل از شهادت، از شهر خود خارج شد تا در احیای محفلی قرآنی در شهرک شیعه‌نشین «القدیح» در شمال شهر قطیف شرکت کند.
وی افزود: حادثه ترور حاج امین محمد آل هانی در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، یک واقعه تلخ و بسیار دردناک برای جامعه قرآنی شرق عربستان و ساکنان این منطقه بود و وی در حالی در نزدیکی ایست و بازرسی «ناصره» در مسیر شهر «العوامیه» مورد تیراندازی قرار گرفت که این تیراندازی منجر به آتش گرفتن خودروی وی شد و در نهایت در آتش سوخت.
«آل هانی» لیاقت شهادت در راه قرآن را داشت
عبدالعزیز ثوینی تصریح کرد: محمد امین آل هانی شایستگی و لیاقت این را داشت که در راه قرآن و خدمت به نشر و گسترش این کتاب الهی به شهادت برسد و به همین خاطر است که وی «شهید قرآن» لقب گرفت و این افتخار بزرگی برای او به شمار می‌آید که در ماه مبارک رمضان و در مسیر خدمت به قرآن به افتخار شهادت نائل آمد، چرا که این واقعه دردناک پس از بازگشت وی از محفل قرآنی شهرک شیعه‌نشین «القدیح» رخ داد.
این روحانی شیعی سعودی در ادامه اظهار کرد: شهید «امین محمد آل هانی»، در طول عمر با برکت خود تلاش زیادی برای تبدیل معارف و احکام قرآن به فرهنگ عمومی جامعه انجام داد و تبیین مفاهیم قرآن به زبان روز و مطابق با مقتضیات و نیازهای روز جوانان از مهارت‌های آموزشی این شخصیت قرآنی وی بود.
وی اضافه کرد: آل هانی با توجه به آشنایی زیادی که با علوم روز داشت، پیوسته در تلاش بود تا مفاهیم و معارف قرآن کریم را به زبان روز و مطابق با روحیات و مقتضیات جوانان بیان کند و به همین خاطر ادبیات و گفتمان بسیار متین و استواری داشت و با همین گفتمان خود توانسته بود که جوانان زیادی را به سوی خود جذب کند.
شهادت آل هانی؛ خسرانی بزرگ برای جامعه قرآنی شرق عربستان
عبدالعزیز ثوینی در ادامه این گفت‌وگو، شهادت رئیس شورای قرآنی مشترک قطیف و دمام را خسران بزرگی برای ساکنان منطقه شرق عربستان و جامعه قرآنی این منطقه دانست و گفت: شهید آل‌ هانی یکی از رکن‌های قرآنی برای امت اسلام در منطقه شیعه‌نشین عربستان بود و اگر شرایط برای وی مهیا بود، به طور قطع می‌توانست جوانان بیشتری را به سوی قرآن کریم جذب کند، زیرا وی این قدرت و پتانسیل را داشت.
ثوینی با تأکید بر این که پروژه و طرح قرآنی شهید آل‌ هانی باید به یک پروژه آگاهی‌بخشی میدانی برای احیای امت اسلام تبدیل شود، گفت: اقدامات و رفتارهای شهید آل‌ هانی، تجلی معارف و احکام قرآن و وی با کلام وحی بسیار مأنوس بود.
وظیفه فعالان قرآنی و اجتماعی برای جاودانگی نام «شهید آل هانی»
وی در پاسخ به پرسشی درباره وظیفه فعالان قرآنی و اجتماعی در جاودانگی یاد و خاطره این شهید قرآنی گفت: فعالان این عرصه باید تا آن جا می‌توانند برای تبیین سیره، افکار و اندیشه‌های این شهید قرآنی، تلاش و دستاوردها و فعالیت‌های وی را از طریق نوشته‌ها، مقالات و محافل قرآنی تبیین کنند و مظلومیت وی را به گوش همگان برسانند و حتی مدارس و مراکزی به نام وی نام‌گذاری و دوره‌های قرآنی نیز با نام این شهید بزرگوار برگزار شود.
وی با اشاره به این که مسیر فکری، مدیریتی و رفتاری شهید آل هانی کاملا قرآنی بود و در گفتار و کردار حتی تا آخرین لحظه شهادت از قرآن کریم تأثیر پذیرفت، گفت: کسی که در ماه مبارک رمضان و در حالی خطر مرگ و گلوله وی را تهدید می‌کند، برای احیای یک محفل قرآنی وارد یک منطقه محاصره‌ شده می‌شود، قطعا نام و خاطره وی برای همیشه در قلوب مردم جاویدان خواهد شد، چراکه او از صمیم قلب به اهداف و مقاصد قرآن کریم ایمان داشت و فکر و اندیشه وی با نام قرآن عجین شده بود و در نهایت نیز در راه عشق و شوق به قرآن در خون خود غلطید.
تجلیل از راه‌اندازی جایزه «شهید قرآن»
این استاد جامعة المصطفی(ص) العالمیه در ادامه، ابتکار شورای مشترک قرآنی قطیف و دمام در راه‌اندازی جایزه‌ای با عنوان «شهید قرآن» را بسیار مهم و ارزشمند ارزیابی کرد و گفت: در حقیقت جاوادنه‌کردن نام این شهید، تکریم و بزرگداشت قرآن کریم است، چراکه شهید آل‌ هانی عمر خود را در راه خدمت به قرآن صرف کرد.
عبدالعزیز ثوینی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به زندگینامه و فعالیت‌های اجتماعی و علمی شهید قرآن اشاره کرد و گفت: وی در شهر «صفوی» در استان شیعه‌نشین قطیف متولد شد و مقاطع مختلف ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را در این شهر گذارند و دارای لیسانس ریاضیات و دانشجوی کارشناسی ارشد جامعة المصطفی(ص) العالمیه بود.
وی گفت: ریاست شورای مشترک قرآنی قطیف و دمام و مدیریت مرکز قرآن کریم وابسته به انجمن خیریه «الصفا» در شهر «صفوی» از جمله فعالیت‌های قرآنی وی بود و با حضور در محافل و جلسات قرآنی نیز به احیای این کتاب الهی می‌پرداخت.
ثوینی گفت: شهید آل هانی در حوزه‌های مختلفی از جمله نظریه هوش‌های چندگانه، برنامه‌ریزی راهبردی و اصول برنامه‌ریزی آموزشی و الگوهای شخصیتی، مربی آموزشی بود و در مرکز عربی «تیزهوشان»، مرکز اتحادیه عربی برای توسعه و آموزش و مرکز آموزش تفکر «دیبونو» عضویت داشت و کتاب «249 مهارت در ریاضیات» از جمله تألیفات مهم وی بود.
این استاد جامعة المصطفی(ص) العالمیه در پایان گفت: شهید آل هانی در همایش‌ها، سمینارها و کارگاه‌های آموزشی که در سطح منطقه شیعه‌نشین شرق عربستان برگزار می‌شد، حضور فعال و چشمگیری داشت.
یادآور می‌شود، «امین محمد آل هانی» ملقب به «شهید قرآن»، سوم تیرماه سال جاری، پس از بازگشت از یک محفل قرآنی، خودروی وی در ایست و بازرسی «ناصره» مورد اصابت گلوله نظامیان سعودی قرار گرفت که در اثر اصابت گلوله به باک بنزین خودروی وی، وسیله نقلیه‌اش دچار آتش‌سوزی شد، این در حالی است که نظامیان سعودی وی را در حالی که زنده در خودرویش می‌سوخت، رها کردند.
captcha