ساکنان موصل نیازمند اتحاد و مشاوره‌های روانی هستند/ حجم بالای خرابی‌ها و تله‌های انفجاری
کد خبر: 3616679
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰
خبرنگار اعزامی از موصل گزارش می‌دهد؛

ساکنان موصل نیازمند اتحاد و مشاوره‌های روانی هستند/ حجم بالای خرابی‌ها و تله‌های انفجاری

گروه بین‌الملل: ساکنان شهر موصل به دلیل یک دوره جنگ و وجود تندروی و افراط‌گرایی در این شهر، نیازمند روحیه اتحاد و انسجام سیاسی و اجتماعی هستند و تیم‌های مختلفی باید از حوزه جامعه‌شناسی و روانشناسی وارد این شهر شده و به مردم مشاوره دهند.

ساکنان موصل نیازمند اتحاد و مشاوره‌های روانی هستند/ حجم بالای خرابی‌ها و تله‌های انفجاری
«افشین غلامی»، خبرنگار اعزامی به شهر «موصل» عراق، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره آخرین مشاهدات میدانی خود از شهر موصل که به‌زودی کاملاً از لوث عناصر تکفیری ـ تروریستی داعش پاک خواهد شد، گفت: من چند روز پیش در شهر موصل حضور داشتم، در حالی که در آن‌ روزها نبرد موصل در مراحل نهایی خود قرار داشت و 99 درصد شهر تقریبا آزاد شده بود.
وی افزود: در بخش قدیمی موصل به دلیل حجم بالای خرابی‌ها و عدم امکان عبور ماشین‌آلات، تانک‌ها، نفربرها و ماشین‌های زرهی، کار نیروهای عراقی تا حدودی سخت شده بود، این در حالی بود که تعداد زیادی غیر نظامی نیز اسیر داعش بودند که عناصر تکفیری داعش‌ از آن‌ها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کردند.
وی گفت: نیروهای ارتش عراق نمی‌خواستند که شدت عمل داشته باشند و به غیر نظامیان آسیب برسانند و به همین خاطر، نهایت تلاش آن‌ها این بود که تلفات جانی و خسارت‌های ماد‌ی و معنوی را کم کنند و نیروهای عراقی سعی می‌کردند با طمأنینه بیشتری وارد مناطق تحت سیطره داعش شوند.
وی درباره این که چه تدابیری اندیشیده شده بود که عناصر داعشی به همراه مردم عادی و آوارگان از مناطق تحت محاصره فرار نکنند؟ گفت: نیروهای امنیتی ویژه و بسیار زبده‌ای این مأموریت را برعهده داشتند، به طوری که اطلاعات و اخبار بسیار دقیقی در این زمینه داشتند و سعی می‌کردند از نفوذ داعشی‌ها در پوشش آوارگانی که می‌خواهند از بخش قدیمی شهر موصل خارج شوند، جلوگیری کنند.
افشین غلامی گفت: با توجه اطلاعات دقیقی که در اختیار نیروهای امنیتی عراق قرار داده شده بود، جداکردن و شناسایی افرادی که گمان می‌رفت داعشی هستند از افراد معمولی، کار سختی نبود، چون نیروهای امنیتی بسیار آموزش‌دیده‌ای مسئولیت این کار را برعهده داشتند.
وی درباره نحو خنثی‌سازی بمب‌ها و تله‌های انفجاری که از سوی داعش در محلات و خانه‌های بخش قدیمی موصل به کار گرفته شده است، گفت: به دلیل حجم بالای آوار و خرابی‌هایی که در شهر موصل قرار دارد، هر کاری نیازمند فراست و دقت بسیار بالایی است، چرا که بخش‌های زیادی از شهر به دلیل استفاده گسترده داعش از تله‌های انفجاری و بمب‌ها و مین‌های بین جاده‌ای تخریب شده و در حال حاضر هرگونه آواربرداری و خنثی‌سازی با طمأنینه و دقت‌ نظر باید انجام شود.
آزادسازی 9 محله شهر رقه / ساکنان موصل نیازمند اتحاد و مشاوره‌های روانی هستند
افشین غلامی گفت: در حال حاضر، حجم بالایی از مواد منفجره «تی ان تی» در خانه‌‌ها و محله‌های موصل کار گذاشته شده که نیروهای عراقی نتوانند وارد شهر شوند، اما به هر حال نیروهای ارتش عراق تاکنون پیشرفت خوبی در حوزه فنی؛ مهندسی و خنثی‌سازی بمب‌ها و تله‌های انفجاری داشته‌اند و توانسته‌اند بخش‌های زیادی از شهر را از وجود بمب‌ها و تله‌های انفجاری پاک‌سازی کنند، اما این کار به زمان احتیاج دارد، چون برخی از مین‌ها و تله‌های انفجاری که داعش استفاده کرده با روش‌های نوینی کار گذاشته شده که نیازمند آن است  نیروهای عراقی نوع و جنسیت ماده را بشناسند.
وی درباره این که نبرد آزادسازی شهر تلعفر به‌عنوان مهم‌ترین پایگاه داعش در غرب استان نینوا چه زمانی آغاز خواهد شد؟ گفت: در حال حاضر شهر تلعفر، به صورت کامل و صدرصد توسط نیروهای ارتش و نیروهای بسیج مردمی عراق محاصره شده و آن‌ها سعی می‌کنند با کمترین آسیب و تلفات به امکانات رفاهی و زیرساخت شهر و سیلوهای آن وارد این شهر شوند و قصد دارند که آسیب کمتری به خانه‌ها و منازل مسکونی مردم وارد شود و مردم بیرون شهر که می‌خواهند به شهر برگردند، با امنیت خاطر و و دیدن آوار کمتری به خانه و کاشانه خود برگردند.
ساکنان موصل نیازمند اتحاد و مشاوره‌های روانی هستند/ حجم بالای خرابی‌ها و تله‌های انفجاری
افشین غلامی اضافه کرد: از سوی دیگر، عناصر تکفیری داعش مواد منفجره بسیار زیادی را در بین خانه‌ها و محلات به کار برده است، لذا نیروهای بسیج مردمی با توجه به رایزنی‌هایی که با ارتش عراق انجام داده‌اند، سعی دارند که با خسته کردن داعش در شهر و همچنین، استفاده از اخبار و اطلاعاتی که از داخل شهر می‌رسد، با نفوذ به بخشی از لایه‌های شهر، با کمترین خسارت وارد تلعفر شوند، به طوری که ابتدا سعی می‌کنند با فرستادن نیروهای ویژه، تروریست‌ها را از بین ببرند و در ادامه بتوانند با یک حمله گسترده شهر را آزاد کنند.
وی گفت: ساکنان شهر موصل اکنون نیازمند روحیه اتحاد و انسجام سیاسی و اجتماعی هستند، چرا که جنگ و وجود تندروی و افراط‌گرایی آن‌ها را بسیار تحت تأثیر قرار داده و اکنون گسل‌های قومی و مذهبی در شهر ایجاد شده و و تیم‌های مختلفی باید از حوزه جامعه‌شناسی و روانشناسی وارد شهر شده و به مردم مشاوره دهند.
افشین غلامی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به وضعیت شهر «رقه» سوریه پرداخت و گفت: من در حال حاضر در شهر «رقه» مستقر هستم و اکنون 9 محله از محلات شهر «رقه» آزاد شده است، و نیروهای ائتلاف کرد و عرب که آمریکا از آن‌ها پشتیبانی می‌کند، توانسته‌اند به محله قدیمی شهر رقه که معروف به «رقه قدیم» است، وارد شوند و یک گام به مرکز شهر نزدیک شوند.
وی افزود: شهر از چهار طرف محاصره شده و نیروهای ارتش سوریه دموکراتیک به رهبری کردها از سه قسمت اصلی وارد شهر شده‌اند و جنگ بسیار شدیدی در حال ادامه است.
افشین غلامی اظهار کرد: استراتژی و راهبرد نیروهای کرد این است که روزها عناصر تکفیری داعش را سرگرم کنند و شب‌ها به حملات خود ادامه دهند، به طوری که آن‌ها سیاهی شب را بهترین فرصت برای رسیدن به عناصر داعش می‌دانند، این در حالی است که نیروهای داعشی در طول روز سعی می‌کنند که از طریق جنگ تک‌تیراندازی و ماشین‌های انتحاری نیروهای کرد و عرب را تحت تأثیر قرار دهند.
براساس گزارش خبرنگار اعزامی به رقه سوریه، در طرف دیگر ماجرا، نیروهای آمریکایی نیز در جنگ حضور دارند، اما حضور این نیروها منوط به جنگ رو در رو نیست و بیشتر سعی می‌کنند به صورت مستشاری عمل کنند، به طوری که تجهیزات و ماشین‌آلات زرهی زیادی در اختیار کردها قرار داده‌اند و مشخص است که نیروهای کرد از این تجهیزات و ادوات نظامی به خوبی استفاده می‌کنند و با داعش می‌جنگند و تاکنون با بهره‌گیری از همین تجهیزات شکست زیادی به داعش تحمیل کرده‌اند.
افشین غلامی، روحیه نیروهای کرد در عملیات رقه را بسیار بالا دانست و گفت: آمریکایی‌ها به روحیه جنگنده بالای نیروهای کرد اذعان دارند و به همین خاطر تجهیزات نظامی پیشرفته‌ای در اختیار آن‌ها قرار داده‌اند.
captcha