سونامی جشن‌های حاشیه‌دار به امیرکبیر رسید/ دگردیسی فرهنگی در دانشگاه و تنزل خرد
کد خبر: 3616836
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴

سونامی جشن‌های حاشیه‌دار به امیرکبیر رسید/ دگردیسی فرهنگی در دانشگاه و تنزل خرد

گروه دانشگاه: رهبر کبیر انقلاب اسلامی، فرموده‌اند: «دانشگاهی یک عضو موثر است که ما فردا همه چیزمان دست این‌هاست، اگر ایران بخواهد یک سعادتی پیدا کند، با دست این‌ها سعادت پیدا می‌کند. این‌ها قوه متفکره یک ملت هستند، اگر دانشگاه را ما سست بگیریم و از دست ما برود، همه چیزمان از دستمان رفته است»، مسئولین فرهنگی به فکر پیامدهای این گونه اقدامات باشند.

«اگر نیت یک ساله دارید، گندم بكاريد، اگر نیت 10 ساله دارید، درخت بكاريد و اگر نیت 100 ساله دارید انسان تربیت كنيد». این‌ها جملاتی است که به نقل از امیرکبیر، بنیان‌گذار دارُالفُنون؛ مدرسه‌ای که برای آموزش دانش و فناوری‌های نو در تهران تاسیس شد، زیاد شنیده‌ایم. قریب به 170 سال از قتل امیرکبیر در حمام فین کاشان می‌گذرد و او بر اساس مستندات تاریخی روبروی صحن امام حسین(ع) آرام گرفته است. این جملات صدراعظم ایران در دوران ناصرالدین شاه قاجار، این روزها و پس از برگزاری جشن فارغ‌التحصیلی دانشگاه امیرکبیر در تهران، دست به دست می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، دانشگاه پلی‌تکنیک سال 1337 تهران، یکی از دانشگاه‌های صنعتی ایران است و پس از انقلاب به نام امیرکبیر که به گسترش و توسعه پایه‌های علم نوین و صنعت در کشور اهتمام داشت، مزین شد و اکنون آن را به نام دانشگاه صنعتی امیرکبیر می‌شناسیم. چهارشنبه گذشته، جشن دانش‌آموختگی دانشجویان این دانشگاه برگزار شد که با انتشار تصاویر و فیلم‌های این جشن، ما را بر آن داشت این گزارش را بنویسیم.
جشنی با طعم ابتذال
در کلیپ منتشر شده از این مراسم، گروه موسیقی به نواختن آهنگ‌هایی می‌پردازد و مجری با ایجاد هیجان در میان جمعیت دانشجو، آنها را به رقص و پایکوبی وا می‌دارد، هیجان این نوع موسیقی قطع به یقین، کاذب است و نمی‌توان خرده‌ای به دانشجویان حاضر در این جشن گرفت، اما سوال این است مگر نه اینکه مسئولیت برگزاری این نوع جشن‌های دانشجویی، معاونت فرهنگی مستقر در آن دانشگاه است؟ دعوت از مهمانان این مراسم، گروه‌های موسیقی و هنری به عهده دانشجویان است، یا معاونت فرهنگی و یا کانون دانش آموختگان دانشگاه، که این کانون هم زیرنظر همان معاونت است؟
رسالت معاونت فرهنگی در دانشگاه‌ها
این پرسش‌ها ما را بر آن داشت تا با جستجویی ساده میان وب‌سایت‌های دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه امیرکبیر، شرح وظایف معاونت‌های فرهنگی آنها را بررسی کنیم. از جمله این وظایف و رسالت‌های معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها می‌توان به نظارت بر تشکيل کانون‌ها و تشکل‌های دانشجويی و هدايت آن‌ها، نظارت بر فعاليت‌های فرهنگی، سياسی و اجتماعی دانشگاه، ترويج اسلام ناب محمدی(ص) و مذهب شيعه و تعميق معنويت و معرفت دينی میان دانشگاهیان، ترويج ارزش‌های انقلاب اسلامی، گسترش و تعميق آگاهی‌های فرهنگی، اهتمام به امور فرهنگی و فعاليت‌های فوق‌برنامه، ایجاد خودباوری و اتکاء به نفس در میان دانشجویان و ... اشاره کرد.
دانشگاه از دست برود، همه چیزمان از دست رفته!
با این حال چه می‌شود که در نهادی به نام دانشگاه، که به گفته حضرت امام(ره)، مقدرات مملکت ما دست آن است، مسئولین فرهنگی به پیامدهای این گونه اقدامات فکر نمی‌کنند؟! امام(ره) در این‌باره هشدار می‌دهند و می‌فرمایند: «دانشگاهی یک عضو موثر است که ما فردا همه چیزمان دست این‌هاست، اگر ایران بخواهد یک سعادتی پیدا کند، با دست این‌ها سعادت پیدا می‌کند. این‌ها قوه متفکره یک ملت هستند، اگر دانشگاه را ما سست بگیریم و از دست ما برود، همه چیزمان از دستمان رفته است».
مگر شما کنسرت نمی‌روید...؟
پیش از این نیز از این نوع جشن‌های حاشیه‌دار در برخی دانشگاه‌ها برگزار شده است، از جمله اردیبهشت‌ماه 94 و جشنی که در دانشگاه آزاد بیرجند با حاشیه‌هایی از این دست همراه بود و یا جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان دانشگاه مازندران در سال گذشته که با رقص مختلط برگزار شد. این‌ها اتفاقاتی است که چند روزی سر و صدا به پا می‌کند و پس از مدتی از تب و تاب می‌افتد، یادم است پس از برگزاری یک جشن فارغ‌التحصیلی در دانشگاهی با این سبک، وقتی علت را از مسئولان فرهنگی آن دانشگاه جویا شدیم، گفتند؛ «شما کنسرت نرفته‌اید؟ کنسرت هم همین است دیگر! پس چرا جلوی آنها را نمی‌گیرند!».
دگردیسی فرهنگی در دانشگاه و تنزل جایگاه خرد و علم‌ورزی
در هر حال اگر نهادهای فرهنگی در دانشگاه‌ها به هشدارهای دلسوزان فرهنگی و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی این نوع جشن‌ها که با ابتذال همراه است، بی‌توجه باشند، باید شاهد دگردیسی فرهنگی در دانشگاه‌ها و تنزل جایگاه خرد و علم‌ورزی باشیم، دانشگاهی که نهادی علمی است و با تمام فراز و فرودهایش، برآمده از انقلاب است و سرنوشت کشور به دست آنست و نه‌تنها باید در محیط داخل تاثیرگذار باشد، بلکه این تاثیرگذاری باید در عرصه پیرامونی و سطوح بین‌المللی رقم بخورد و انقلاب و اسلام را در جهان منتشر کند.
سخنی با مسئولین فرهنگی دانشگاه ...
در پایان باید مسئولین فرهنگی دانشگاه را به سخنی از امیرالمومنین(ع) توجه دهیم، ایشان در وصیت خود به فرزند گرامی‌شان امام حسن(ع) می‌فرمایند: «إِنَّمَا قَلْبُ الْحَدَثِ كالْأَرْضِ الْخَالِيةِ مَا أُلْقِي فِيهَا مِنْ شَيءٍ قَبِلَتْهُ فَبَادَرْتُك بِالْأَدَبِ قَبْلَ أَنْ يقْسُوَ قَلْبُك؛ دل جوان، مانند زمين كشت نشده است، آنچه در آن افكنده شود، مى‌پذيرد. از اين‌رو، پيش از آن كه دلت سخت گردد و خِرَدَت سرگرم شود، به تربيت تو همت گماشتم». همواره به ما گفته‌اند مدرسه و دانشگاه خانه دوم شماست، مبادا روزی پدران و مادرانی که با زحمت و مشقت به تربیت فرزندان خود همت گماشتند، وقتی می‌خواهند آنها را با امیدهای فراوان به دانشگاه بفرستند، نگران حضور فرزندانشان در محیطی به نام دانشگاه باشند.

گزارش از مریم روزبهانی
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سهبلا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۴/۱۹ - ۱۵:۰۰
0
2
بسیار عالی
اصولا مسئولان فرهنگی دانشگاه و کشور به جای ایجاد فرهنگ اسلامی و کار فرهنگی مثبت همیشه ضد فرهنگ ایرانی اسلامی کار کردن!!!!! اینو از تمام اقدامات فرهنگی از جمله فیلمو سریالها و تئاترها میشه دید
مريم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۴/۲۰ - ۲۱:۲۸
0
2
همه چيز داره كم كم ب سُخره گرفته ميشه ،دانشگاه بايد الگو باشه اما متاسفانه ....
امیرحسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۴/۲۱ - ۱۱:۵۰
0
1
به این‌میگن کار فرهنگی تمیز. آفرین
حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۴/۲۶ - ۰۵:۲۴
0
1
اگر کسی خدا ترس بود و مسلمان وارد رقص مختلت میشد؟
مسلمین چقدر دینشون لق شده با یه موزیک از دست میرن و مختلت میرقصن خخخخخ
captcha