حج قطری‌ها در چالش روابط با عربستان/ زیاده‌خواهی سعودی‌ها و سرنوشت نامعلوم زائران
کد خبر: 3616936
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۴
ایکنا گزارش می‌دهد؛

حج قطری‌ها در چالش روابط با عربستان/ زیاده‌خواهی سعودی‌ها و سرنوشت نامعلوم زائران

گروه بین‌الملل: در پی چالش به وجود آمده در روابط دو جانبه قطر و عربستان سرنوشت اعزام زائران قطری به حج نامعلوم بوده و همین امر کاروان‌ها را نیز با مشکلاتی مواجه ساخته است.

فردا//حج قطری‌ها در چالش روابط دوسویه با عربستان/ زیاده‌خواهی سعودی‌ها و سرنوشت نامعلوم زائران
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، این هفته قرار است کاروان‌های حج و عمره قطر که از سوی وزارت اوقاف و امور اسلامی این کشور برای حج سال جاری(1438 هجری قمری) تعیین شده‌اند، با رئیس بعثه حج قطر نشستی به منظور روشن‌شدن وضعیت اعزام زائران قطری به حج تشکیل داده و سنگ‌اندازی و منع سعودی‌ها از ورود زائران به مکه را که مشکلاتی برای کاروان‌ها به وجود آورده است، بررسی کنند.
سید‌علی سلطان المسیفری، مدیر سازمان حج و عمره قطر و 25 نفر به نمایندگی از 15 کاروان هوایی و 10 کاروان زمینی به عنوان شرکت‌کنندگان در این نشست اعلام شده‌اند.
آخرین تحولات مربوط به حج امسال با توجه به تنش در روابط قطر و عربستان و تحریم قطری‌ها از سوی برخی کشورها و ممنوعیت ورود قطری‌ها به عربستان که در موسم عمره رمضان امسال بلافاصله پس از تحریم‌های اعمال‌شده علیه قطر خود را نشان داد، در این نشست بررسی می‌شود.
مشخص‌شدن زمان اعزام کاروان‌ها با وجود منع عربستان
این در حالی است که بنا بر برنامه مدون سازمان حج و عمره قطر کاروان‌های هوایی چهارم ذی‌الحجه مصادف با 26 آگوست(چهارم شهریورماه سال جاری) به حج اعزام می‌شوند و زمان اعزام کاروان‌های زمینی نیز سی‌ام ذی‌القعده مصادف با 22 آگوست(31 مردادماه) است.
کاروان‌های هوایی حج قطر با نام‌های مختلفی از جمله الانصار، البیان، التقوی، التوبه، التیسیر، الحرمین، الرکن الخامس، الفرقان، القدس، الهدی، حاتم، فهد، طبیه، کاروان‌های قطر و لبیک فعالند و شرکت خدمات حج و عمره «الوسام المتمیز»، التوحید، الحمادی، الدوحه، العلی، الفردوس، المشاعر، الهاجری، ام القری و دارالسلام نیز عنوان کاروان‌های زمینی حج این کشور را شامل می‌شوند.
مسئولان این کاروان‌ها تنش به وجودآمده در روابط قطر و عربستان را در روند اعزام زائران به حج تأثیرگذار دانسته و در گفت‌و‌گو با رسانه‌های قطری خواهان اتخاذ موضعی مشخص از سوی دولت کشورشان در این زمینه شده‌اند.
انصراف کاروان‌ها از اعزام به حج
یک منبع آگاه در کاروان‌های حج و عمره قطر به روزنامه الشرق گفت: مسئولان این کاروان‌ها تصمیم به برگزاری نشست با بعثه حج قطر گرفته‌اند تا در این نشست آخرین تحولات مربوط به موسم حج امسال را بررسی کنند.
این منبع که خواست نامش فاش نشود، افزود: کاروان من از رفتن به حج انصراف داده‌ و به شهروندان قطری که قصد رفتن به حج را داشته و ثبت نام کرده‌اند، این مسئله اعلام شده است، این تصمیم چند دلیل دارد؛ اول این که تعداد کسانی که ثبت نام کرده‌اند، به حد نصاب نرسیده و دوم این که عربستان رمضان امسال قطری‌ها را از به جا آوردن عمره رمضان منع کرد و حتی کسانی هم که توانسته بودند وارد مکه شوند، با مشکلاتی مواجه شدند و تحت فشار قرار گرفتند و این مسئله ممکن است در موسم حج امسال هم تکرار شود.
فردا//حج قطری‌ها در چالش روابط دوسویه با عربستان/ زیاده‌خواهی سعودی‌ها و سرنوشت نامعلوم زائران
وی همچنین گفت: من نمی‌خواهم که هم‌وطنان قطری‌ام با آزار و اذیت و اقدامات تحریک‌آمیز سعودی‌ها مواجه شوند؛ مسئله‌ای که در شرایط عادی هم بسیار اتفاق افتاده؛ بنابراین چطور می‌توان اجازه داد در چنین شرایطی که قطری‌ها با فشار و منع از سوی سعودی‌ها مواجهند به حج بروند.
قطری‌ها گذرنامه‌هایشان را پس گرفته‌اند
از سوی دیگر علی حسین النعمه، مدیر کاروان حج و عمره «قطر» در این باره می‌گوید: با توجه به اوضاع کنونی قطری‌هایی که قصد رفتن به حج را داشتند، گذرنامه‌های خود را پس گرفته‌اند و امید دارند که سال آینده بتوانند فریضه حج را به جا آورند.
متضررشدن کاروان‌های حج
وی افزود: نشستی که قرار است با رئیس بعثه حج قطر برگزار شود، بسیار مهم است؛ چون موضع رسمی دولت درباره موسم حج سال جاری را مشخص می‌کند. همچنین کاروان‌های حج می‌خواهند در این نشست از مشکلات پیش‌آمده و خسارت‌هایی که در نتیجه تعهداتی که با هتل‌های مکه داشته‌اند، بگویند و نظر نهادهای ذیربط در وزارت اوقاف را در این باره بشنوند.
النعمه تصریح کرد: بسیاری از کاروان‌ها متضرر شده‌اند و کاروان من هم با نام «کاروان قطر» با خسارت‌هایی مواجه بوده؛ چون قبل از هر گونه اعزام مبالغی را برای اسکان زائران و ارائه خدمات به آنان پرداخت کرده است.
مشخص‌شدن موضع مبهم قطر در نشست با رئیس بعثه حج
محمد مبارک آل نابت، مدیر کاروان هوایی حج و عمره «الرکن الخامس» نیز نشست با رئیس بعثه حج را بسیار مهم می‌داند و می‌گوید: این نشست رویکرد رسمی دولت در قبال موسم حج امسال را با توجه به تحریم‌های اعمال‌شده علیه قطر مشخص خواهد کرد؛ هر چند که کاروان‌ها برای خدمت به زائران خانه خدا در هر شرایطی آماده‌اند.
همچنین سید‌حاتم منصور الخالدی، مدیر کاروان حاتم این نشست را مهم و آن را اقدامی به منظور بررسی مشکلات احتمالی برای کاروان‌ها و زائران قطری در وضعیت و شرایط کنونی دانسته و گفت: این کاروان‌ها قبل از اعمال تحریم، اقدامات و برنامه‌هایی را در زمینه حج انجام داده بودند و حتی محل اسکان زائران را در مکه رزرو کرده بودند و اقداماتی هم به منظور نحوه حمل و نقل زائران و خدمات‌دهی به آنان انجام شده بود.
زهرا نوکانی
captcha