آیت‌الله بهجت زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) را ترک نمی‌کرد/ حال خوش علامه جعفری کنار ضریح
کد خبر: 3617144
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴
حجت‌الاسلام عظیما:

آیت‌الله بهجت زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) را ترک نمی‌کرد/ حال خوش علامه جعفری کنار ضریح

گروه جامعه: امام جماعت آستان حضرت عبدالعظیم(ع) ضمن بیان خاطرات خود از علمای معاصر و ارادت آنها به حضرت عبدالعظیم(ع) گفت: در کنار این بزرگواران عنایات پروردگار شامل حال ما می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن عظیما، مدرس و امام جماعت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) که سابقه 25 سال امامت جماعت مصلی بزرگ ری را دارد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از این توفیق بزرگ و هم‌جواری با وجود‌های مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امامزاده طاهر(ع) و امامزاده حمزه(ع) سخن گفت و در پاسخ به این سؤال که امام جماعت زائران این حرم بودن با امامت جماعت در سایر مکان‌ها چه تفاوتی دارد؟ گفت: در نماز جماعت حرم علاوه بر نماز در خدمت حضرت عبدالعظیم(ع) نیز هستیم، خصوصا اینکه در روایت‌ها آمده است زیارت حضرت حضرت عبدالعظیم(ع) ثواب زیارت امام حسین(ع) را دارد.

خوشحالی؛ شاید ساده‌ترین واژه برای توصیف دریافت پیشنهاد امامت جماعت آستان توسط حجت‌الاسلام عظیما بود، وی در این خصوص گفت: نماز در حرم حضرت موجب خیر و برکت برای دنیا و آخرت است البته اگر قابل باشیم.

امام جماعت آستان حضرت عبدالعظیم(ع) در پاسخ به این سؤال که چه قدر در صحبت‌های خود حضرت را معرفی می‌کنید؟ گفت: شب‌هایی که منبر رسمی نداشته‌ باشیم و مداح هم حضور نداشته باشد مسائل اخلاقی، دینی، شرعی، ذکر مصائب اهل بیت(ع)، روضه‌خوانی و ... انجام و در ضمن هم هر چند وقت یک بار درباره این سه بزرگوار به ویژه حضرت عبدالعظیم(ع) تذکراتی می‌دهم و ایشان را معرفی می‌کنم، خصوصا در ایام ولادت و وفات حضرت روایاتی که ایشان نقل کرده برای زوار مطرح می‌کنم و از شرایط زندگی ایشان و ارزش و توجه ائمه(ع) نسبت به این بزرگوار به مردم گوشزد می‌کنم.

فرازی از زیارت‌نامه که خستگی را از تن دور می‌کند

وی با بیان اینکه در زیارت اگر معرفت‌ باشد برای انسان، تکراری نیست بیان کرد: ما بزرگانی داشتیم چه در ری و چه در جاهای دیگر که مرتب به زیارت حضرت می‌آمدند. حرم حضرت عبدالعظیم(ع) جایی است که این فراز زیارت نامه آن خستگی را از جان انسان می‌گیرد که می‌فرماید: «یا من بزیارته ثواب زیاره سیدالشهداء یُرتجی» یعنی ای آقایی که زیارت شما امید زیارت امام حسین(ع) را دارد.

حجت‌الاسلام عظیما در خصوص زیارت‌های خاص و حس‌های نابی که در این آستان تجربه کرده است، گفت: گاهی انسان حال خوشی دارد و گاهی معمولی است. قبولی یا عدم قبولی زیارت‌ها را ما نمی‌دانیم اما امید داریم همه زیارت‌های ما مقبول باشد. ان شاالله حضرت عبدالعظیم(ع) از همه ما راضی باشد و ما هم قدردان این عنایت الهی باشیم و روح حضرت عبدالعظیم(ع)، حضرت حمزه(ع) و حضرت طاهر(ع) از ما راضی و دعاهای ما مستجاب باشد.

امام جماعت آستان حضرت عبدالعظیم(ع) ادامه داد: خداوند مرحوم آیت‌الله مجتهدی و مرحوم علامه جعفری را رحمت کند، ایشان از کسانی بودند که خودشان را موظف کرده بودند که هر چند وقت یکبار برای زیارت بیایند. مرحوم آیت‌الله بهجت هر وقت برای کاری به تهران می‌آمد زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) را ترک نمی‌کرد. وقتی مرحوم علاوه جعفری به آستان می‌آمدند می‌دیدم که پای ضریح چه حال خوش و چه توجهی به حضرت دارند. حال ایشان چنان خوش بود که مزاحمشان نمی‌شدم و فقط نگاهشان می‌کردم که نگاه به چهره علما عبادت است.

زیارتنامه حضرت عبدالعظیم به خوبی ایشان را معرفی می‌کند

وی در پاسخ به این سؤال که اگر بخواهید حضرت را به کسانی که کمتر در خصوص ایشان شناخت دارند معرفی کنید چه می‌گویید؟ عنوان کرد: عبارتی در زیارت ایشان هست که همه خوبی‌ها را در بر دارد و آن عبارت این است «السَّلامُ عَلَى الْعَبْدِ الصَّالِحِ الْمُطِيعِ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ» زیارت نامه حضرت عبدالعظیم(ع) به خوبی ایشان را معرفی می‌کند. حضرت عبدالعظیم(ع)، حضرت ابوالفضل(ع) و سایر امامزادگان بندگانی شایسته و آبرومند نزد خداوند هستند.

حجت‌‌الاسلام عظیما به نکاتی برای داشتن یک زیارت درست اشاره و اظهار کرد: خداوند آیت‌الله بهجت را رحمت کند، بسیاری نزد ایشان می‌رفتند و درخواست می‌کردند چیزی به ما بیاموزید که ما به مقامات و معارف برسیم، ایشان می‌فرمودند: گناه نکنید، واجبات را انجام دهید. پله اول برای رسیدن به هر جا این است که انسان گناه نکند و واجبات خود را انجام دهد. وقتی به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) می‌آیم باید مراقب خودم، زبانم و چشمم باشم. مراقب باشم حرف بیجا نزنم، نگاه بیجا نداشته باشم. دنیا محضر خداست و هر کس به مقتضای کار خودش باید در محضر خدا بودن را حس کند. همین یک جمله که دنیا محضر خدا است یک دنیا حرف برای همه ما دارد، ان شاالله به مقامات عالیه برسید.

وی در پایان افزود: در محضر حضرت عبدالعظیم(ع) و امامزادگان دیگر بودن خیر و سعادت دنیا و آخرت است. روزی هزاران نفر به این آستان می‌آیند حاجت می‌گیرند و می‌روند و کاری به کسی ندارند. من نیز در میان این خیل جمعیت، منتظر گوشه چشمی هستم. باید قدر امامزاده‌ها به ویژه حضرت عبدالعظیم(ع) را بدانیم که در کنار این بزرگواران عنایات پروردگار شامل حال ما می‌شود.

captcha